Phazer 467 moutain?

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
Hej hej !!

Ursäktar först min tråds dåliga update.. händer inget här..
men i garage har det hänt en del..
ajja börjar i den ändan tiden har försvunnit för mig hinner knappt något längre men jobbar på så gott jag kan, har även byggt ihop tjejens första skoter,, En Phazer I 84 med 345s boggie och en kanonfräsch matta... som förut har varit en yamaha demo skoter, så den byggdes ihop för 3500kr.. såldes då massa skrot som blev över för 1500kr, + att det finns kvar skrot.. nu fattas bara att ställa in gasarna går inte riktigt som den ska men det är ju inte allt för mkt jobb.. ajja slut med prat om det, och nu över till monstret..

Det som har hänt, har raggat tag på en broms från en indy iaf ska se om jag få dit den i veckan, också har en till komplett 467a med skuren vev inhandlas idag.. så då fick jag tag på en fräsch cylinder, en kolv och en topp, och en jätte fräsch variator till de pris jag tyckte va lämpligt nu ligger jag just under 2000kr, fattas nu matta och tank för mig..

så målet i veckan är då först att främst att få dit bromsen om jag få alla delar, + att jag beställer packningar i morgon så till helgen om allt går som planerat så ska jag ha prövstartat motorn och sett att kylsystemet funkar.. kör med beggade kolvarmed tanke på att det är ett budget projekt, förhoppningsvis har pengarna hittat sin väg hem till mig i slutet av månaden så matta kan införhandlas :)
men för att starta motor måste jag dra lite el och även olje slangar och sånt så de ska göras ! tanken ligger på is har inte fått tag på någon som svetsar åt mig i rimmlig peng.. annars funderar jag på att köpa någon mindre plast tank.. eller ta jag den från crossen tills vidare.. Pallen till crossdynan är på börjad men fortfarande lite osäker på hur jag vill ha den, måste införskaffa styre först. även om det hinns med ska pappa svarva alla bussningar jag behöver till boggien.. Motorfästerna är bara prov, ska svetsa en riktig platta eller någotliknande när jag prövstartat motorn och prövkört .. kan hända att jag måste flytta motor.. längre ned..

variatorn var i mkt bra skick, rullar och sånt kändes bra ramperna såg inte alls slitna ut.. fick även med en riktigt fräsch rem :)

Min fråga till någon som vet är
Denblåa toppen är den som följde med första motorn ( den jag har tagit Vevhuset ifrån).. den silvriga är den som jag fick med idag, skillnaden är att den blåa då sätter du topp bultarna under det blåa locket, på den silvriga går det rakt igenom ? någon som har synpunkter? spelar det någon roll vilken jag använder, me tanke på att den med bultarna rakt igenom är det mindre packningar tlll. = billigare..

/Croll :D

Ps den svart bruna är min tjejs..

Attachments

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Är riktigt kul att följa! Ska bli intresant att se slutresultatet, är oxå grymt sugen på att göra något liknande :rolleyes:

Keep up the good work! :)

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
blåser av tyvärr för veckan, ska göra så mkt jag kan, men nu har jag nog fått någon sorts spy sjuka, knasterna kommer inte innan helgen verka de som så det är tråkigt just nu.. men jag sliter så mkt jag kan, bilder kommer nog ikväll !!

Hojj

/Croll

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
"RV" motorer...

Min fråga till någon som vet är :
Den blåa toppen är den som följde med första motorn
( den jag har tagit Vevhuset ifrån)
Den silvriga är den som jag fick med idag.
Skillnaden är att på den blåa då sätter du topp bultarna under det blåa locket.
På den silvriga går dem rakt igenom...
Någon som har synpunkter ?
spelar det någon roll vilken jag använder, med tanke på att den med bultarna rakt igenom är det mindre packningar tlll = billigare..

/Croll :D
Den silvriga är utan tvekan en Rotax-467.
Antagligen av tidigare snitt då den inte har extra utaget på topp locket för ByPass av kylar vattnet ( skulle gissa på 1986 - 1988 )
( kolla efter gjutstämplar på cyllarna / blocket )

Den blåa är antingen en Rotax-467S ( strong ) eller en Rotax-470

Den blåa är i vilket fall en nyare motor.
Jag har för mig att dem kom 1993
( Titta efter gjutstämplar på cyllarna / vevhuset )

Den blåa skall om jag inte minns fel tex ha en annan tändplatta än den silvriga

.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hejhej ! :)
Hur jag ska bygga kylsystemet.. ?
Jag har en idé : att dra bara utgående motor till ett T kors, sen ena slangen till kylaren och den andra tillbaka in till motorn, Sen från kylaren = kallvatten till motorn.. utan expansions kärl ?
Vill ha tips och kommentarer,,
Skippa T-röret.
Kör med den gamla toppen ( den har ingen ByPass :rock: ) som skickar allt vatten raka spårtet ut till kylaren.
Retur ledningen ifrån kylaren ansluter du direkt in i vattenpumpen under grenröret.

Använd ett runt expansions kärl ifrån sena 90 tals Polaris'ar/Arctic Cat's
funkar kanon på sånna hära experiment byggen :D
( 2 anslutningar , In/Ut ).
Var noga med att expansionskärlek kommer så högt upp under huven att du har koll på att kylvätske nivån kommer högre än topplocket.

.

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
tack det hjälper :) då kör jag med den silvriga toppen först iaf,,
jag hade tänkt köra utan vätske behållare ! och sätta på fyllningen högt.. är detjätte dumt? för en arctic behållare kostar fan 600kr ny..

/Croll :)
Tack för svaret !! :)

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
tack det hjälper :) då kör jag med den silvriga toppen först iaf,,
jag hade tänkt köra utan vätske behållare ! och sätta på fyllningen högt.. är detjätte dumt? för en arctic behållare kostar fan 600kr ny..

/Croll :)
Tack för svaret !! :)
kolla med en skoterskrot!

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
hejhej alla glada..

lessen för den verkliga värdelösa dokumenteringen..
men händer inte mkt, har hämtat lådorna te epan, blev 5000 kr som for käpprätt åt helvete.. så nu bli detatt ligga lågt iaf, men målet är att ha starat motorn innan månaden är slut , och då när pengar kommer ska tanken svetsas ihop, (mot en bullpåse) .. och broms systemet ska byggas klart !

förövrigt ha jag skruva ihop Zrn för i morgon för en rejält hård dag :)

tack för visat intresse, kommentera gärna, mer förslag, så jag inte gör något förhastat ! :)

/Croll

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
nu ni,, snart så ska det börjas ta i igen,
Nu har jag alla delar till motorn, eller alla delar finns i närhneten av mig så te veckan ska den *****r mig ihop.. även har jag införskaffat en matta, en sliten 345.. med mini kammar men får räcka för provkörning iaf, har varit så mkt på helgerna också ha jag byggt epan stortsett klart nu så snart så får jag tid över till de här igen..

Så tappa inte hoppet om mig ;)

/Croll

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
jo jag längtar också synd att man inte har en miljon liggandes i bakfickan isf vore ju allt mkt proffsigare,, men ligger nu fortfarande under en bygg kostand på 2000 kr.,.

/Croll ;)
Det är, tycker jag iaf, det som ger bäst tillfredsställelse, när man kan lösa allt med gammalt "rackel" som man hade liggandes!

Länge leve budgetprojekt!

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Det är, tycker jag iaf, det som ger bäst tillfredsställelse, när man kan lösa allt med gammalt "rackel" som man hade liggandes!

Länge leve budgetprojekt!
det är ju det som är den stora utmaningen :) sann kreativitet föds sällan om man inte BEHÖVER vara uppfinningsrik.

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Här var det länge sen det var nån update. Hur går det? Om du är klar så måste du ju slänga upp några bilder! :D :beer: