Phazer timbersled 151"

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Om du pröjsar portot, så kan jag skicka ner ett kit till dig. Vore roligt om någon kunde prova att montera det och ge sin syn på det hela.
Kan bara vara bra att den inte är riktigt rak din skoter =)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Har fått subframe förstärkningar av weldion, monteras imorgon om det finns lite tid över
Fattar vart båda svarta förstärkningarna ska sitta men vart ska det röda sitta? På insidan av samma bultar som ett av de svarta (närmast motorn?)

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Fattar vart båda svarta förstärkningarna ska sitta men vart ska det röda sitta? På insidan av samma bultar som ett av de svarta (närmast motorn?)
Precis. Den skall innanför muttrarna så att säga. Ligger en svets på subframen på den sidan som gör att den röda ser ut som den gör och inte som de svarta. Öppningen skall vara neråt på den röda.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Precis. Den skall innanför muttrarna så att säga. Ligger en svets på subframen på den sidan som gör att den röda ser ut som den gör och inte som de svarta. Öppningen skall vara neråt på den röda.
Misstänkte det men har inte hunnit kolla (jobb jobb jobb) monteras underifrån med borttagen skidplate eller från sidan genom styrlänkshålen?

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Är du nöjd med dina dupontslides? Verkar som de flesta är nöjd med dem, men blir man överraskande nöjd med dem? =)

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Är du nöjd med dina dupontslides? Verkar som de flesta är nöjd med dem, men blir man överraskande nöjd med dem? =)
Svårt att säga, dom var ju sjukt dyra måste jag erkänna och det är ju inte så svårt att byta slides, men mina är inte slitna alls (kör med oversize vändhjul mellan skenorna bak och endast ett hjul i fram vid uppvinklingen av skenan) så det är ju riktigt bra. Jag känner lite att jag inte vill byta slides så då är det faktiskt värt det, men det är på gränsen skulle jag säga.. Sen så vill de ha fullclippade mattor har jag hört och det har väl inte phazern original? men å andra sidan vet jag inte riktigt varför det skulle behövas..

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Om du pröjsar portot, så kan jag skicka ner ett kit till dig. Vore roligt om någon kunde prova att montera det och ge sin syn på det hela.
Kan bara vara bra att den inte är riktigt rak din skoter =)
Gjorde oljebyte (motor och kedjehus) samt oljefilter efter jag blev klar med det kom jag på att jag ju borde montera dessa (har haft fullt upp med mycket annat så det har inte direkt funnits tid först än nu). Gick sjukt smidigt att montera och det var riktigt snyggt utskuret och lackat får jag lov att säga. Nu får vi hoppas att det blivit lite stabilare.

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Det har inte hänt så mycket här, väntar mest på grejer för stunden.. Tänkte i vart fall att jag skulle fixa glappet i styrningen vilket även om det kanske inte var påtagligt var ganska märkbart..

Började med att demontera en hel massa saker, det var ganska omständigt men det beror nog mest på hur mina xenon lysen är kopplade..

Alla delar borta, glappet är långt där inne ;)

Lossa styrstagen

Upp med allt på bänken

Gamla bussningarna ur och nya i.. De gamla har ganska tunt gods och en plastbricka med krage.. den nya har grovt gods och plastbricka utan krage.. Blev riktigt tight är faktiskt imponerad över hur stor skillnad det gjorde när man torrstyrde lite!

Tyvärr var det lite taskig gänga på en bult (låsbulten i det övre styrstaget) så jag väntar på en ny innan jag är helt klar med bussningarna men så gott som :)

Sen väntar jag fortfarande på paketet från OFT vilket nu ska vara skickat... Beställde även oilite busningar till framvagnen från Yamaha här i Mora så de blir la bra.. Har beställt så mycket från USA på senaste tiden att jag inte orkade lägga en sån liten order..

Har också beställt K&N oljefilter för att byta när jag ändå har allt framme.. Beställde det mest för att det ska ha hylsfästa på toppen samt att jag ville testa.. KN-147 tror jag produktnummret var..
På min behöver jag inte demontera någon lampa men luftburken och det var allt.

Sedan tog jag bort det övre styrledstaget och tog bort den övre delen som innehåller ett nållager (SKF 2215)
Så för att ta bort behöver man enkom efter föregående operation ta bort styrlederna som går mot A-armarna samt de vertikala bultarna (totalt 4 st ) och sedan är hela styrleden lös?

Det verkar finnas vissa skillnader mellan din och min maskin men av bilden att döma ser det hyfsat likadant ut.
Jag kan också se att A-armsstyrlederna har ett litet glapp men mest glapp har den långa övre som går mot styret. plus den lilla absolut närmast styret.
Byter man dessa får man bort allt glapp där.

Sedan fick jag höra att om man har för aggressiva styrstål (långa över hela skidan) kan det orsaka skador snabbare.
Av denna bild att döma bytte du inte till lager då?

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
På min behöver jag inte demontera någon lampa men luftburken och det var allt.

Sedan tog jag bort det övre styrledstaget och tog bort den övre delen som innehåller ett nållager (SKF 2215)
Så för att ta bort behöver man enkom efter föregående operation ta bort styrlederna som går mot A-armarna samt de vertikala bultarna (totalt 4 st ) och sedan är hela styrleden lös?

Det verkar finnas vissa skillnader mellan din och min maskin men av bilden att döma ser det hyfsat likadant ut.
Jag kan också se att A-armsstyrlederna har ett litet glapp men mest glapp har den långa övre som går mot styret. plus den lilla absolut närmast styret.
Byter man dessa får man bort allt glapp där.

Sedan fick jag höra att om man har för aggressiva styrstål (långa över hela skidan) kan det orsaka skador snabbare.
Av denna bild att döma bytte du inte till lager då?
Jag bytte till nya busningar, oilite och delrin brickor.. men lager lär ju vara ännu bättre. Förutom plasten (och även lampan) så ska det mekaniska vara i stort samma, och ja bort med styreleden som går mot a-armarna och 4 bultar så har du allt i handen! Och sen är även resten mycket enkelt åtgärdat..

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Monterade PRO armor nödstopp kopplat genom relä, svarvade ner övre kulleden 2,5mm vilket gjorde grym skillnad på styrningen! Sen sålde jag den.. Då var det äventyret slut, dags att börja kolla efter nästa