Phazer Turbo?

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej min kompis är inne på en Phazer turbo 07 men han är inte medlem på snowmobile och han har lite småfrågor!
De har varit mycket spekulationer att turbosarna brukar krångla m.m är de sant?
Hur är som att hoppa med?
leka med?
Besinförbrukningen?
chassiet? är de hållbart eller?
dämparna?
hur är dom almänt att köra med?
Går de bra att dra saker efter?


Tidigare har han kört en artic 440-99MOD och han lekkör kanska så mkt, mer än vad han ligger på led iaf.

Skulle gärna höra vad ni tycker om denna maskin, hälst ni som har haft en eller äger en sådan!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Av Yamaha med Turbo så skall tydligen Phazern vara den som har mest problem. Med turbo så kommer du behöva byta "avgasringarna/ringen" vid grenröret rätt ofta då dom får för högt mottryck av turbon = pallar dom inte med = risk att avgaserna bränner genomt plåten -> upp tanken :)

Nåja var iaf kommentaren från Handlaren... var sugen själv på en phazer turbo.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Av Yamaha med Turbo så skall tydligen Phazern vara den som har mest problem. Med turbo så kommer du behöva byta "avgasringarna/ringen" vid grenröret rätt ofta då dom får för högt mottryck av turbon = pallar dom inte med = risk att avgaserna bränner genomt plåten -> upp tanken :)

Nåja var iaf kommentaren från Handlaren... var sugen själv på en phazer turbo.
Sen ska man ju inte alltid lite på vad en handlare säger... Hört de ena som är dummare än de andra.
Har även läst rätt mycket om PZ T, men aldrig läst de du nämde nyss? Det med avgaserna bränner igenom plåten ja har jag hört, men finns ju enkla botemedel..
 
Last edited:

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
hoppa med en turbo är väl inte lika lätt som en utan. Han måste ju tänka på fördröjningen annars så funkar pzan helt ok både hoppa me och pudersurfa Dämparna original vet ja inget om eftersom mina är omschimsade men mina funkar då helt ok
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
alla "rearmount" turbos laggar lite, inte så konstigt det.
om man vill minska laggen så får man väl montera turbon närmare motorn (mid mount/front mount) lite svårt med det på phazer.
kompressor,=so long lag.
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
runt 35 papp i staterna. dock tillkommer frakt osv..
turbo/komp är ju FÖR dyrt överlag:mad:
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Man ska ha i åtanke att även turbo är ett trimm till en motor. Dessutom ett ganska stort trimm. Men Phazer funkar hyffsat med laddtryck på absolut max 0,6bar. Det som brinner av på avgasröret är "flexrören". Det går att byta ut dem mot en bättre variant. Men var medveten bara att det är en hårt trimmad skoter du köper om du köper en Phazer turbo.
 

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Har en polare som precis har köpt en Phazer Turbo -07 med ett MC Express kitt på. Fick den billigare då det är lite granna att fixa innan den är 100 igen.

Vi har inte kommit fram till vad problemet kan vara riktigt än och tänkte höra med er om ni har några ideer.

Problemet är bland annat att den är riktigt känslig på gasen. Om man tvär pumpar på gasen så är chansen stor att den dör. Även då den börjar bli tillräcklig varm så tappar den tomgången och går sedan inte att starta igen. Startmotorn får jobba ihjäl sig utan framgång. Den misständer även relativt mycket då den väl går. Ska dra in den till yamaha center och höra med dom men är inte öppet nu så om det är något problem som
är "vanligt" eller man har missat så är vi tacksam för snabba svar.

MVH/Gustaf
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
tycker du skall ringa till Marklund på mcx och höra. Han är hjälpsam.

Har en polare som precis har köpt en Phazer Turbo -07 med ett MC Express kitt på. Fick den billigare då det är lite granna att fixa innan den är 100 igen.

Vi har inte kommit fram till vad problemet kan vara riktigt än och tänkte höra med er om ni har några ideer.

Problemet är bland annat att den är riktigt känslig på gasen. Om man tvär pumpar på gasen så är chansen stor att den dör. Även då den börjar bli tillräcklig varm så tappar den tomgången och går sedan inte att starta igen. Startmotorn får jobba ihjäl sig utan framgång. Den misständer även relativt mycket då den väl går. Ska dra in den till yamaha center och höra med dom men är inte öppet nu så om det är något problem som
är "vanligt" eller man har missat så är vi tacksam för snabba svar.

MVH/Gustaf
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
kammarna kanske sitter fel?
1 felkuggning på kammarna gör en hel del och kan gärna leda till haveri
kan ju även vara i programvaran då denna skoter har insprutning men det kan jag tyvär inte uttala mig om.
 

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Joo vi ska såklart ringa han och höra men nu är det helg och känns tråkigt att inte kunna prova skotern riktigt. Tror ändå att det borde vara något enklare fel då skotern har gått klockrent tidigare enligt förra ägaren. Så det kan inte vara programvaran som det sitter i tycker jag. Felkuggning av kammarn vet jag faktiskt inte, den går klockrent i motorn på höga varv. Det är mer turbon problemet verkar sitta i men jag vet inte?

Är tacksam för flera ideer... //Gustaf