Pipa till min Viper 04ER?????Vad passar o vilken är bäst?

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Lite intressant info saxat från TY.
"-...I had a set of the CPR's for part of a season on my 2002 along with a Speedwerx head to level out the compression. (during the 2003-2004 season). I popped the motor (my fault) and went back to stock. They had awesome top end IF the temperature outside was perfect. If it was warm ,around 32 deg. F ,it ran like a pig, drank alot of fuel and could only top out our other stocker. Otherwise ,on a day like that ,the stocker gave me fits in the low end and midrange. On a cool day it was completely opposite. I guess my point is, they seemed a bit flat in the low/midrange, but came on like crazy on top end. If I were to do it over again, I would choose Bender or SLP for all around trail riding. If I wanted to race, I'd go with these pipes for sure. My buddy has a BB780 that's stretched out to 136", AD Boiven skid, 1.5" Camo, , Mega power heads, etc. w/ CPR pipes and that thing is very impressive. No dead spots there. The Viper with pipes just performs better all around with the BB kit. Go figure. From what I have heard, they tend to be more reliable too."

Dessutom står det massor att läsa om att bestyckningen är synnerligen känslig och att göra luftboxmodifieringen är riskabelt pga att den pendlar i att gå fett/magert när det skumpar mkt. De flesta avråder från luftboxmodden och att man därför tappar 3-4 hästar, men vinner i driftsäkerhet.

//Rob
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Lite intressant info saxat från TY.
"-...I had a set of the CPR's for part of a season on my 2002 along with a Speedwerx head to level out the compression. (during the 2003-2004 season). I popped the motor (my fault) and went back to stock. They had awesome top end IF the temperature outside was perfect. If it was warm ,around 32 deg. F ,it ran like a pig, drank alot of fuel and could only top out our other stocker. Otherwise ,on a day like that ,the stocker gave me fits in the low end and midrange. On a cool day it was completely opposite. I guess my point is, they seemed a bit flat in the low/midrange, but came on like crazy on top end. If I were to do it over again, I would choose Bender or SLP for all around trail riding. If I wanted to race, I'd go with these pipes for sure. My buddy has a BB780 that's stretched out to 136", AD Boiven skid, 1.5" Camo, , Mega power heads, etc. w/ CPR pipes and that thing is very impressive. No dead spots there. The Viper with pipes just performs better all around with the BB kit. Go figure. From what I have heard, they tend to be more reliable too."

Dessutom står det massor att läsa om att bestyckningen är synnerligen känslig och att göra luftboxmodifieringen är riskabelt pga att den pendlar i att gå fett/magert när det skumpar mkt. De flesta avråder från luftboxmodden och att man därför tappar 3-4 hästar, men vinner i driftsäkerhet.

//Rob
Jag har ägt och kört 2 st i ungefär 600 totalt och med min inbyggda otroliga tur så givetvis var den sista tidigare ägd av en halvmupp som bara dunkade på pipor utan bestyckning ... o det må väll vara om man bara vet om saken men självklart så gick mitten cylindern på lunch tidigt en vacker dag o där börjar det roliga
2 cylindrar 2 kolvar ett vevparti och en ny avgasport samt " tjenare kompis dricker du öl i kväll o kalasar du med eller håller du på tränar inför vm ? " nivån på snacket med abris så vet jag mycket mycket mer om viperns fel o brister ... allt handlar egentligen om 3 enkla saker som dom flesta här inne redan vet , luft bränsle tändning ! tar man bort en avgaspropp vilket singelröret är ökar behovet av mat helt enkelt dvs. mer bränsle genom bestyckning ... men motorn behöver ändå mycket mer luft för att förbränna all den nya bensinen alltså bör även en orginal luftburk optimeras
riskfyllt ? .. självklart då det hela tiden handlar om att plocka fram dolda hp genom optimering av motorns prestanda
men om man går den mindre riskfyllda vägen och tar hjälp av auktoriserade istället för att sitta på nätet o fråga för att sedan skruva ihop något på egen hand hemma i garaget med varierande resultat kan man till en i sammanhanget blygsam kostnad slippa en del trassel

2003 vet jag om en firma som trimmade en viper ny från kartong med slp.rör+bestyckning samt mod.luftburk och kunskapen i den operationen stog revelj racing för via telefon då detta var överkurs för den aktuella handlaren
den maskinen såldes med ett års nygaranti !
då jag fråga handlaren hur i hela friden han kunde göra det svarade han att det ska hålla enligt yamaha vilket det ochså gjorde i drygt 700 mil ! sedan bytte gubben till en 4-takt på samma firma , vipern såldes åter igen till en yngre förmåga som körde ca. 20 mil innan den var tillbaks på firman med cyl./kolvbyte ... det visade sig att den nya ägaren skulle "finjustera" bestyckningen med ett ganska givet resultat

reveljen , mnr , fredde granström , abris etc. kontakta pojkarna som har åkt mil efter mil o inte allt för vackra mil heller för den delen och tag del av deras erfarenhet i ämnet är mitt tips till alla som är sugna på att trimma en viper
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jag har ägt och kört 2 st i ungefär 600 totalt och med min inbyggda otroliga tur så givetvis var den sista tidigare ägd av en halvmupp som bara dunkade på pipor utan bestyckning ... o det må väll vara om man bara vet om saken men självklart så gick mitten cylindern på lunch tidigt en vacker dag o där börjar det roliga
2 cylindrar 2 kolvar ett vevparti och en ny avgasport samt " tjenare kompis dricker du öl i kväll o kalasar du med eller håller du på tränar inför vm ? " nivån på snacket med abris så vet jag mycket mycket mer om viperns fel o brister ... allt handlar egentligen om 3 enkla saker som dom flesta här inne redan vet , luft bränsle tändning ! tar man bort en avgaspropp vilket singelröret är ökar behovet av mat helt enkelt dvs. mer bränsle genom bestyckning ... men motorn behöver ändå mycket mer luft för att förbränna all den nya bensinen alltså bör även en orginal luftburk optimeras
riskfyllt ? .. självklart då det hela tiden handlar om att plocka fram dolda hp genom optimering av motorns prestanda
men om man går den mindre riskfyllda vägen och tar hjälp av auktoriserade istället för att sitta på nätet o fråga för att sedan skruva ihop något på egen hand hemma i garaget med varierande resultat kan man till en i sammanhanget blygsam kostnad slippa en del trassel

2003 vet jag om en firma som trimmade en viper ny från kartong med slp.rör+bestyckning samt mod.luftburk och kunskapen i den operationen stog revelj racing för via telefon då detta var överkurs för den aktuella handlaren
den maskinen såldes med ett års nygaranti !
då jag fråga handlaren hur i hela friden han kunde göra det svarade han att det ska hålla enligt yamaha vilket det ochså gjorde i drygt 700 mil ! sedan bytte gubben till en 4-takt på samma firma , vipern såldes åter igen till en yngre förmåga som körde ca. 20 mil innan den var tillbaks på firman med cyl./kolvbyte ... det visade sig att den nya ägaren skulle "finjustera" bestyckningen med ett ganska givet resultat

reveljen , mnr , fredde granström , abris etc. kontakta pojkarna som har åkt mil efter mil o inte allt för vackra mil heller för den delen och tag del av deras erfarenhet i ämnet är mitt tips till alla som är sugna på att trimma en viper
Ganska intressant att någon påstår sig ha åkt med pipor på en Viper med orginalbestyckning. Kan onekligen inte ha åkt mer än någon kilometer innan det är stopp. På mellan och höga varv så är det GRYM skillnad i bränslebehov för att inte smälta...

Har läst ganska ordentligt om trimning av Viper på Totallyamaha.com och de hundratals intresserade åkare och handlare där som monterat rör+bestyckning mm. Snart sagt samtliga påpekar att Viper är en speciell modell att bestycka vid pipning. Den är synnerligen känslig för variationer och läser man där så står också att läsa att det kan skilja 3 steg i munstycken mellan olika maskiner med i övrigt Exakt samma trim/modifikationer och område där de kör. Än värre blir det med fixad luftbox, eftersom man åker närmare detonation hela tiden.

Att nämna Abris (hela familjen inkluderad för att maximera kunskapen) i samma veva som revelj, MNR och Fredde Granström är ju snällt mot Abris. Personligen så ser jag att Revelj och MNR spelar i en annan liga än övriga. Svenne och Micke är GRYMMA. Detta baserar jag på faktiska diskussioner med de berörda och inte på allmänna åsikter kanske ska tilläggas.

Just my 2.

//R
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Ganska intressant att någon påstår sig ha åkt med pipor på en Viper med orginalbestyckning. Kan onekligen inte ha åkt mer än någon kilometer innan det är stopp. På mellan och höga varv så är det GRYM skillnad i bränslebehov för att inte smälta...

Har läst ganska ordentligt om trimning av Viper på Totallyamaha.com och de hundratals intresserade åkare och handlare där som monterat rör+bestyckning mm. Snart sagt samtliga påpekar att Viper är en speciell modell att bestycka vid pipning. Den är synnerligen känslig för variationer och läser man där så står också att läsa att det kan skilja 3 steg i munstycken mellan olika maskiner med i övrigt Exakt samma trim/modifikationer och område där de kör. Än värre blir det med fixad luftbox, eftersom man åker närmare detonation hela tiden.

Att nämna Abris (hela familjen inkluderad för att maximera kunskapen) i samma veva som revelj, MNR och Fredde Granström är ju snällt mot Abris. Personligen så ser jag att Revelj och MNR spelar i en annan liga än övriga. Svenne och Micke är GRYMMA. Detta baserar jag på faktiska diskussioner med de berörda och inte på allmänna åsikter kanske ska tilläggas.

Just my 2.

//R
vem påstår sig åkt med orginalbestyckning ?
min viper som jag KÖPTE har till väldigt stor sannolikhet gått det öde till möte som du beskriver men jag åkte då inte en meter på det viset
att nämna någon för mer än dom andra är en sak vi kan disskutera lääääänge
Mnr har sina tavlor målade han med precis som svenne revelj men visst dom är duktiga och vad det gäller västerbottningen bytte han märke frivilligt eller fick han inte förnyat förtroende ?
ja teorier spekulationer finns det gott om

Jag vidhåller fortfarande att om man vill trimma gör man det bäst genom att låta någon ( fritt valt vem ) av dom ovanstående ta hand om saken
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Självfallet menade jag personen som du nämnde som åkt/åkte utan att bestycka om. DET var anmärkningsvärt. Inget annat. Jag menar, det GÅR ju faktiskt att åka orginalbestyckat rätt länge om man åker precis över tillslagsvarv och/eller bara 10 sekunder per gång. Kanske inte värt pengarna iofs, men man har ju pipor monterade iaf. :rolleyes:

Säg den arbetande som inte gjort en tavla på några års jobbande..

//R
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Självfallet menade jag personen som du nämnde som åkt/åkte utan att bestycka om. DET var anmärkningsvärt. Inget annat. Jag menar, det GÅR ju faktiskt att åka orginalbestyckat rätt länge om man åker precis över tillslagsvarv och/eller bara 10 sekunder per gång. Kanske inte värt pengarna iofs, men man har ju pipor monterade iaf. :rolleyes:

Säg den arbetande som inte gjort en tavla på några års jobbande..

//R
då är vi överens och jag får tillönska dig o alla andra ett riktigt snörikt år :)
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
Säg gärna om jag har fel, men passar inte aaeon pipor till Viper 04 ER?.

Men vad jag sett och hört ska dom ge 27 hk ? aaeon pipor. vad jag förstått så kan du få lite små mek i variatorn för att få ut mest effekt. och bestyckning.

eller så är det dem som passar på alla Yamaha viper utan elstart ;)