Pivario

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Är det nån här på forumet som kör med pivario på sin maskin, det blev kusligt
tyst om denna genialiska uppfinning, företaget gick väl i kk men som sagt är
nån som far omkring med en sån.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nja, kör inte men har kört ett par olika pivariobestyckade maskiner.

Pivario är faktiskt uppköpt av ett lokalt företag men tillverkningen ligger vad jag vet på is.

den är ju lite speciell men rent personligen tycker jag nog det finns fler fördelar än nackdelar med uppfinningen.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kortfattat en variator där växlingen styrs av magnetventil/elmotor? således behöver den ej vikter eller fjäder då man justerar växlingskurvan med hjälp av dator om ja minns rätt (kan ha varit en egen kontrollenhet). Man hade även möjligheten att växla mellan olika kurvor under färd.
 

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
Min granne kör med pivario på sin artic 660 touring, han var elektronik ansvarig på Pivario när det begav sig.
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Snackade med killarna på Yamaha Center i Luleå ang. detta för några år sedan, dom hade haft besök av uppfinnarna som ville dema sin revolutionerade variator men den funka inte alls då.. så det blev inge.. =)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Snackade med killarna på Yamaha Center i Luleå ang. detta för några år sedan, dom hade haft besök av uppfinnarna som ville dema sin revolutionerade variator men den funka inte alls då.. så det blev inge.. =)
Kan de ha varit på den tiden då du jobbade åt Yamaha Center:)

Har endast sett en sån i verkligheten själv en gång å de var på Matssons i Vuollerim som hade en demo på disken i butiken å dom talade då bara gott om dem (kanske hade bra förtjänst på att få dom såld vad vet jag) aldrig testat eller sett nån maskin de suttit monterat i iallafall. Var ju inte så billig makkapär de där heller.
 

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
Det var en hel del "barnsjukdomar" på dom men det rättades till, och på slutet så funkade det rätt bra faktist, har kört en del med grannens skoter och det är fint att kunna växla mellan 3 olika utväxlingskurvor under färd...
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Var ju inte så billig makkapär de där heller.
nä, 15 papp, och även om det sänktes lite på slutet så är väl priset största orsaken att det inte såldes så mycket.

Det var en hel del "barnsjukdomar" på dom men det rättades till, och på slutet så funkade det rätt bra faktist, har kört en del med grannens skoter och det är fint att kunna växla mellan 3 olika utväxlingskurvor under färd...
håller med. att kunna växla ner för mer kraft eller upp o spara soppa med enkelt knapptryck är kanon.
lite fränt att även "kunna koppla ur" och torrvarva samt att kunna låsa variatorn inkopplad och puttra fram på tomgång.
största minuset är väl att det faktiskt går att få motorstopp.

det såldes också en verision som man kunde programera växlingskurvan själv via program på en laptop.
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
provkörde en phazer med pivario, tyckte oxå att det var fint att det gick växla mellan olika "körstilar" under färd.
men undra om inte det hade gått bättre för dom om dom satsat på 4hjulings marknaden från början, och sen gått på skotrar när allt kommit igång?
om man tänker på vad många arbets hjulingar det finns, och att det är kanske dom som skulle ha bäst nytta av det.
TEX köra väg ut till skogen, växla ner o dra timmer ex...
och i usa måste väl marknaden vara enorm på sånt?
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
farsgubben har en sådan enhet på skogsmaskinen och han tycker den är skitbra, dock kostade det typ 20 papp också :/
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hej

kul å läsa gott om Pivarion, jag har precis handlat 2st som jag och kompisen ska ha på våra 4-taktsyamahas, ( åker i och för sig dragon rmk just nu men det är på ävergående bara nytron mtx 162 kommer ner i beg pris ). Jag tror stenhårt på den, fick tag i 2 t V1 som är den första varianten, jag har både data box och data kabel till den så jag tror mig kunna stäla om växelföhållandena om jag vill. frågan är om inte den är bra isntälld från fabrik, det återstår att se, kring jul kommer vi installera den ena på kompisen pahzer mtx turbo för å se va det ger, nackdelen som jag diskuterat med tillverkan Jon jonsson är motorstopp!!?? och snabbhet i växlingen då skruven "bara" rör sig 14mm/s men man kan dreva upp den till 19mm/s..är det långsamt...körkänslan får ju avgöra, kan meddela att jag alltid kört gubbigt och snabbt mer än river omkring, klart att trycker fullt för att inte fastna nu när man har en dragon 166 tums 900 rmk, men jag trro inte jag monterar dne på den skotern, om den inte är alldeles för bra för att låta bli..Hoppas nån med yamaha 4-takt och pivario kan ge lite tips!!) snöar det nu?..hallå...vi kostade 11995, rea nån gång på 10 tror jag, v2 kostade 14995...kanske dyrt..kanske billigt, hög finish på den!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
provkörde en phazer med pivario, tyckte oxå att det var fint att det gick växla mellan olika "körstilar" under färd.
men undra om inte det hade gått bättre för dom om dom satsat på 4hjulings marknaden från början, och sen gått på skotrar när allt kommit igång?
om man tänker på vad många arbets hjulingar det finns, och att det är kanske dom som skulle ha bäst nytta av det.
TEX köra väg ut till skogen, växla ner o dra timmer ex...
och i usa måste väl marknaden vara enorm på sånt?
Om man snackar med John så medger han att det var ett jättemisstag att gå på skotrarna först.
Till hans försvar, så var det från början han och hans far som snickrade ihop första exemplaren-bägge två och kanske hans far är otäckt tekniskt begåvade, men kanske inte lika affärsmässiga. Bägge två och kanske John i synnerhet är dessutom väldigt skoterintresserade, och det var antagligen mycket roligare att prova på skotern än skaffa en hjuling...
Sedan är det en detalj till, dom började skissa på iden redan på -90 talet -innan det fanns servomotorer snabba nog för ändamålet- och då var ju inte marknaden lika stor på hjulingar som den är idag.

Hursomhelst kanske han kan orka ta tag i saken igen om några år, just nu är han nog ganska mätt-myyycket pengar har det äventyret kostat-och det var ändå djäkligt nära genombrott när finanskrisen slog ut hela USA marknaden -08! =(
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det som är svårt att få till är slirningsfasen innan remmen är i fullt ingrepp, blir lätt det är av eller på som gäller.
Det han menar med att den inte är snabb nog är att man kan bromsa motorstopp med den, bromsar man hårt så hinner den inte växla tillbaka och släppa remmen innan mattan står till, då stannar motorn...

Har åkt lite på en Bearcat med pivario, funkar väl sådär...
Har däremot monterat 10-15 satser på Terri, en liten skogsmaskin, där är den helt klockren...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Måste lyfta denna tråden då jag får för mig att de inte är i KK som jag förstod det förut.

Är det några fler som testat variatorn? Och med tanke på designen, hur kommer det gå för dem med dagens otäkt fula skotrar där knappt orginalvariatorerna ryms under huven, och som ofta har specialgjutna sidokåpor med "uttag" för just variatorerna.

Vars skulle en pivario funka?