Plättar/Pannkakor Någon Som Har Kokbok?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tjena

Detta har inte ett dugg med skoterkörning att göra men vi provar endå...

Har haft 3e världskriget på jobbet i veckan när ämnet plättar och pannkakor kom på tal, jag är som de flesta andra från norrbotten och tycker att plättar steks i stekpanna och pannkaka gör man i ugnen

Bor ju i Umeå nu och här och i nedre delen av Sverige så verkar man ha någon förvirrad uppfattning att steker man i stekpanna blir det plötsligt pannkaka

Nåja ingen större ide att ta den diskussionen här eftersom jag antar att många här är lika envisa i sin uppfattning som jag är

Så frågan är istället: är det någon här som har en kokbok med en bild på en plätta stekt i stekpanna?

Får jag bara tag på en sån så får jag tyst på tattarna på jobbet
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Klurigt!

Jag är på din sida, men då jag tillbringat 7 år i huvudstaden vet jag att villfarelsen är massiv och omfattande söderut.

Känns lite tungt för vårt lag just nu, ty jag har bläddrat igenom 5 kokböcker nu, och alla är lika feltryckta! Har dom ingen korrläsning alls?!?!? Misstänker att dom är tryckta söderut, och nån pannkaksfacist har ändrat i texten!
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Plättar steker man i plättlagg:



Pannkakor steker men i stekpannan. Om det inte är en ugnspannkaka.
Är t.o.m. van att kalla pannkaka stekt i stekpanna för TUNNpannkaka.

/Synpunkt från en Upplänning
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Som sagt tråden handlar inte om vad som är plättar och vad som är pannkakor, helt döfött att diskutera

Utan vad jag behöver är en vänlig själ med en kokbok
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Hittade bild i kokboken här hemma på blinier(plättar i storlek som pankaka och bakade med bovetemjöl) som dom stekt i stekpanna:) sen så stog de inget i den andra kokboken om att pannkakorna ska stekas i stekpanna utan de stog bara om hur de med ugn...:)
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Kom till Finland, här tjafsas det inte om såna här saker! :D Plättar steks i stekpanna, pannkaka i en långpanna i ugnen.
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
småplättar,plättar och ja pannkaka gör man i ugnen, sen är det bara att intala sig själv att alla som inte förstår den absoluta logiken(min) är idioter, sen behöver man inte diskutera nå mer...
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Intressant, den här diskussionen hade frugan när nog flyttade ner till göteborg en gång tiden.
Det verkar som att det skiljer mellan norra och södra sverige vad man kallar de tunna som man steker i panna.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
1) Plättar - /Tunn/pannkaka - Ungspannkaka.

Eller:

2) Småplättar - Plättar - Pannkaka.

Den geografiska gränsen går nånstans i Skellefteå-Robertsforstrakten. Norr därom är det nr 2 som gäller. Dessutom verkar nr 2 gälla även i Värmland, enligt en kollega.
 

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Stadsfjollor= Plättor, pannkaka och ungspannkaka
Norrlänningar= Småplätten, plätten och pannkakun
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Så heter det hemma:

Plättar = Små plättar man gräddar i ett plättjärn,
Pannkakor = Pannkaka i stekpanna ("tunn pannkakor")
Tjockpannkaka = Ungspankaka.