placering av extrakylare på assault?

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Hej
håller på med lite sommarpyssel på min RMK Assault och ska montera en extrakylare för att klara vårturena med fru och barn i pulkan (och jag har inte köpt fel skoter bla bla bla...) det är ju ganska trångt under huven då jag dessutom har elstart, batteri. Frågan är om jag kan placera kylaren högre än expensionskärlet -det fungerar ju på bla atv med uppflyttningskit ab kylaren. Frågan är då hur jag kopplar in den? kan jag T-a slangen från toppen och sen köra returen till expensionskärlets blindade slanganslutning (där extrakylaren på switchback är inkopplad) ?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Enda man har sett är ju olika lösningar av tunnelkylare.
Nån kylare under huven vette väl tusan vara du ska rymma.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Jag skulle montera en så långt bak som möjligt eftersom de sprutar mest snö där, sen köpa en race stänklapp som är styv och lång (helst så den släpas i marken) , då borde mer snö ta sig upp till kylarna :p
de kan ju inte bli sämre iaf och stänkan är ju inte ett stor projekt att montera :)

Annars kan du väl montera som på rush modellerna fram under pipan ?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
placeringen har jag löst nu men vet inte hur jag ska koppla in den på kylsystemet än. Jag får titta på en switchback och se hur extrakylaren på den är inkopplad och göra likadant helt enkelt -eller är det någon som vet hur den är inkopplad? ?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Den kommer att sitta under det högra pyramidstaget ovanför slutburken -mellan slutburken och kylaren blir det dubbla rostfria plåtar som styr undan strålningsvärmen från slutburken. Huven har även ventilationsgaller precis där kylaren hamnar så jag tror att det kommer att funka bra.
Jag lägger in några bilder då allt är klart, jag kommer att testa utan kylfläkt till att börja med
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
nice! väntar med spänning, är sugen på att prova på att göra något liknande, vad har du för kylare?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Jag kommer använda ett värmepaket från en Audi A6 som jag har modifierat slanganslutningarna på. Jag hade det liggandes hemma och storleken var bra så därför får det bli så !
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
MatsT bad om bilderna jag hade fått av någon tidigare som monterat kylare under huven med fläkt.
Kanske lika bra att lägga upp dom här så alla kan se dom.





 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
På Switchback assault (som har en extra främre kylare) så sitter den främre kylaren mellan expansionskärl och topp. expansionskärl-kylare-topp.

Jag kan sälja en främre kylare och slangar om någon är intresserad. jag vill dock byta till mig original rmk slangarna istället.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Här kommer en bild på mitt kylarmontage
har inte hunnit testa så mycket än men har även en fläkt som ska monteras på ovansidan kylaren (ska sitta i dom bruna gummipiggarna).
 

Attachments

A

AssaultRMK

Här kommer en bild på mitt kylarmontage
har inte hunnit testa så mycket än men har även en fläkt som ska monteras på ovansidan kylaren (ska sitta i dom bruna gummipiggarna).
Vart kopplade du in andra sidan?
Antar att du kanske ersatte pluggen i toppen med nippel eller?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
jag har satt ett T på slangen från termostaten -så ser det ut på Swb modellerna om jag fattat rätt.
så kylarna ligger parallellt
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Varför inte Använda uttaget som sitter på högersidan på toppen? Sitter en plugg där nu . Då cirkulerar vattnet precis som det är tänk från fabriken ,
Vart kommer kylaren ifrån? Vart sitter anslutningen på kylaren på dennsidan som ej syns ,uppe eller nere ?
Bra placering på kylaren ser det ut som på bilden :)

jag har satt ett T på slangen från termostaten -så ser det ut på Swb modellerna om jag fattat rätt.
så kylarna ligger parallellt
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
kylaren är ett värmepaket från en audi a6 (!) och båda anslutningarna sitter bredvid varandra och pekar neråt.
måste kolla in pluggen du pratar om.
Då jag gjorde detta så tittade jag på en rmk 600 och då sitter det dubbla uttag på termostathuset varav en går till den främre tumnelkylaren -skit att man inte hade en 800 och titta på då istället.
man får göra om gör rätt helt enkelt!