placering av extrakylare på assault?

A

AssaultRMK

Nja inte tror jag att du behöver göra om något, det kan ju kanske snarare vara en fördel att T;a befintliga slang från topp. För hur ser det ut med termostaten om man lägger en nippel i toppen vart pluggen är?

Vet inte om jag minns rätt men ligger inte termostaten ovanför den hör pluggen? Det resulterar ju isåfall i att det kommer ta längre tid att värma upp motorn från kall om vätska kan cirkulera oavbrutet genom den tillkomna kylaren.

Förutom detta så ser din installation väldigt lik ut RMK 800 där lilla front tunnelkylaren också ligger parallellt med resterande system.
 
Reactions: trixa

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
ja den stora skillnaden blir nog bara att den nu ligger på slingan med termostat men använder jag extranippeln i toppen så kommer den ligga före termostaten,
jag kanske behåller installationen som den är då?
Man kan ju undra varför den främre tunnelkylaren ligger utan termostat på rmk 800:a?
 
A

AssaultRMK

Ja skillnaden är nog ganska marginel i uppvärmningstid.
Men om du tex har smidda kolvar så kan det ju vara bra att motorn blir så varm som möjligt så fort som möjligt.

Ställer mig dock lite fundersam till hur pass väl ett värmepaket håller för vibrationer och stötarna? Funderar själv också på att koppla in en extrakylare men det känns som att jag då kommer att satsa på att använda mig av en kylare från tex någon motorcross, då de är mer tilltagna för att klara sådan behandling.

Minns du vad det är för slangdimension på slangen från topp? 3/4"?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
jag tycker godstjockleken ser ut ungefär som på en vanlig kylare faktiskt.
Kylaren är dessutom gymmiupphängd efter alla konstens regler, vi får hoppas det håller
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Vad är det som gör att ni tänker använda en "luft"kylare istället för en "vanlig" skoterkylare/värmeväxlare??
 
A

AssaultRMK

För min del så väljer jag luftkylare bla pga den enklare och billiga installationen.
Men främst pga luftkylarens oberoende av snö.
Det brukar kunna bli ett par km barmarkskörning totalt set under slutet maj/mitten juni för att komma upp på fjällen. Men jag planerar också att kunna dra kälke med ark vilket kräver väldigt låg framfart, såpass att jag tror att en stor kylare i tunneln inte blir mer effektiv än en mindre luftkylare med fläkt.
Nu kommer ju säkert bara en liten luftkylare inte lösa problematiken till 100% men det gör nog iallafall saken bra mycket bättre än utan.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Jag drar en del Pulka på våren med min och för att hålla fru och barn glada därbak så måste man köra vääääldigt långsamt och då tror jag en luftkylare fungerar klart bäst
-enkel installation oxå
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Tja, som på bilderna mest troligt..
No shit?

Jag tänkte mer på att det är så jävla trångt där under huven...

Frågan borde väl kanske vart: var ska den få plats å ändå medge god kylfunktion? Ska det dit elfläkt?
 

laukermarcus

Ny medlem
27 apr 2014
2
0
1
Lauker
Hej,

Är det någon som hunnit testa dessa alternativ med luftkylare och fläkt under huven? Hur fungerar det isf?

jag funderar själv på att göra denna modifiering.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Jag har gjort det och satte kylaren i kröken ovanför avgastempgivaren och fäst mellan de två armarna till frontbågen. På min är det elfläkt men gjorde missen att skippa "botten" på värmepaketet vilket resulterade i att strålningsvärmen dödade fläkten när jag stängde av skotern efter hårdare körning.. Kylprestandan är grym och är i övrigt kopplad som orig tunnelkylare.
 

800rules

Medlem
18 jan 2008
25
1
3
Hur har ni löst tillslaget på fläkten? Tempgivare eller bara en on/off strömbrytare?
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
alla som har monterat luftkylare skulle ni kunna vara snäll och posta lite bilder på montage? :)