Plockabort lyset på nytro ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
om man plockarbort org lyset på nytron bör man täca hålet med finmaskigtnät föratt inte snö ska komma in lr behövs det inte ?

Anledningen till att jag funderar på att plockabort lyset är föratt få bättre kylning av motorn osv...

Visst höjer en hårt spänd matta motortempen ? Jag var tvungen spänna den ordentligt föratt den inte ska rappaöver men den går ju betydligt tyngre när man inte kan köra med lite midja på mattan.Det sitter nonslipdrivhjul på men det hjälper ej!

Last edited:

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
1. Har du problem med temperaturen på din x-ride (som har extra kylare i tunneln)?
2. Jag tror inte att mattan kuggar över, det är nog något annat som tar i.

J

Jona$

Meshtyg för buksidor och huv, finns även färdiga kit.
Kolla i tunneln efter svarta sträck osv, är mattan centrerad? Osv

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Om du plockar bort lyset så blir det ett stort hål som kommer ta in duktigt med snö, det måste du täcka med ex. meshtyg.

Börja med att montera ett roast ventkit www.modshop.se det evakuerar ut mycket varmluft från motorutrymmet.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo nu när der är hårda leder och inte just nån lössnö utanför där jag bor så går den varm.
Jag har monterat isrivare i bogien och dom hjälper.Men expantionskärlett spotar ur sig glykol efter 5km körning och det ångar om skotern när man kommer hem.

Om jag släpper på mattspänningen så driver skotern sämre och skakar som fan !
Men detta försvan när jag spännde mattan.

Last edited:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Skotern har bara gått 8mil sen fab ny och kylsystemet är luftat och nyss fyllt.

Ska kolla kedjan :) och köpa isrivare till framvagnen oxå det borde hjälpa !
Det behövs mer snö i boggin så att turbon och kylara får ordentligt med snökylning:)

Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Nog måste man ha mattan rätt spänd för att de inte ska rappa på mattan trots non slip hjul.
Har själv erfarenhet av de..

ThomasH

Aktiv medlem
21 jun 2011
74
0
6
KILAFORS
Jag hade också problem med luft i vattnet när min var ny.
Så den gick också varm flera gånger.
Det var svårt att få ur, luftade flera gånger. Men tillslut släpte luften och sedan har den varit bra.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Köpte meshtyg på jula idag :) 80kr för ett tyg som är 120x150cm ! (det säljs som myggnät)
Ska täcka hålet efter lyset med detta satt snön inte kommer in.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Köpte meshtyg på jula idag :) 80kr för ett tyg som är 120x150cm ! (det säljs som myggnät)
Ska täcka hålet efter lyset med detta satt snön inte kommer in.
Tror inte att det håller mot kyla så bra, men det kan ju vara värt ett försök.
Hur hade du tänkt att fästa det?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tyget är samma som används i meshkit till skotrar !
Alltså inte sånt myggnät med fyrkantiga rutor ! Som är flätat av hård plasttråd !

Ska fästa det Med silikon på insidan av kåpan.

Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tyget är samma som används i meshkit till skotrar !
Alltså inte sånt myggnät med fyrkantiga rutor ! Som är flätat av hård plasttråd !

Ska fästa det Med silikon på insidan av kåpan.
Ehhh...hur vet du det?
Är det både svart och finmaskigt?

Fördelen med ett bra meshtyg är att det släpper igenom luft men inte vatten.
Är inte helt övertygad om att Julas variant är "rätt", men återigen-intressant om det funkar.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det är svart på en sida och silverfärgat på den andra :) och jag testade att spola vatten på det och vattnet bildade en "pöl" stor som en matsked osom låg kvar tills jag hällde ut det ! utan att droppa igenom.
Om man blåser mot tyget med en hand bakom så känner man att luften strömmar igenom bra !

Tyget består av massor med tätt vävdatrådar.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Äh, sorry-svårt med ironi i skriven text...

Den mesh jag köpt till skotrar genom åren har -förutom att den är äckligt dyr- varit ganska tjock jämfört med liknande matreal jag tittat på.
Nu har jag inte sett/känt på det du talar om, får ta tag i det nästa gång jag har vägarna förbi Jula, men utan att vara elak är jag som sagt skeptisk.
Funkar det, så är ju det kanon-då kommer jag med att köpa.
(Det kommer jag antagligen göra ändå, men använda hålplåt alt nät jag har liggandes sedan tidigare, som stöd bakom "tyget")

Men det låter helt enkelt för bra för att vara sant, därav min skeptiska ton i inläggen.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo tyget är tunnt :) typ som på mcx puderfilter som sitter på insugsfiltret på mcx turbon. Lr det som slp använder på sina ventkit.

Last edited:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Bör man montera en platta av hålplåt lr liknande bakom meshtyget som täcker hålet där lyset satt lr behövs det inte ?