Plockabort lyset på nytro ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Om man ska sänka tempen under kåpora på en nytro var är det effektivast att taupp hål för att leda ut varmluften ? Är det att plockabort lyset lr är det effektivare att borra hål i sidokåporna ?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Inte så kul med 20cm snö :(
Runt åkersjön är det väl typ 1m+
Men dit är det typ 12mil så dit tar jag mig inte.
Det blir till att åka på stenhårdaleder runt byn om jag sa köra nå grr!
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Åk mot åkersjön/åre/kall det kom mera snö där nu senaste dagarna, perfekt dagstripp från Östersund. Lasta tidigt på morgon, kör hela dagen, lasta och åk hem?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Du min herre har underliga prioriteringar i valet av din maskinpark, skoter för ~200k och åker kollektivt.
Men alla har ju sitt sätt att se på saken i val av fortskaffningsmedel. :)

Ledsen för att det svävade ut alldeles utanför topic.

ontopic:

Kör din maskin där den är ämnad för att köras (i snön) så kommer du inte ha några problem med varmgång. Skulle du mot förmodan ändå tycka att den är i behov av extra kylning så kan du plocka bort hela övre kåpan och köra utan den.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nu har jag försökt köra i 30cm lössnö med isrivare både i bogien och framvagn men jah an inte många hundra meter innan templaman lyser ! Och efter ca: 1,5km så tädes både tem och motor lampan och motorn bööade när man gasade !
då stängde jag av motorn och väntade en stund innan jag startade den igen ,och då frsvann motor symbolen och motorn gick som det ska på väden hem.

Bogin var ful med bötsnö och även fronkylaren och turbon.

Va fan kan det vara för fel ?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nu provade jag att åka en sväng till i högrehastighet ! Och då tändes inte templampan men efter typ 4km så tändes motorfel symbolen och motorn dog nästan :(,ag stägde av den och väntade nån mnut sen startade den och gick normalt igen ? Det måste väl vara nå el-fel lr nå va ?
Jag kände på den främre tunnelkylaren ovh den var väldigt varm så glykolen cirkulerar nog iaf ?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo jag ska göra det :) igen :( har nyss haft den inlämnad på yc pga dessa problem.
Men denna gång får dom fan gå igenom skotern ordentligt ! Dom fickhem skotern i början av november och tog 2mån på sig att montera turbon ! så man tycker ju att allt borde funka som det ska !
Speciellt nu efter att ja redan har haft den inlämnad en gång ! Har kunnat kör tot 10mil grr ! Lagom kul när man betalat ca:200k för skotern!
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag tror att jag hittat andledningen till varför motorn tappade kraften plötsligt :) det var förmodligen t.o.r.s funktionens fel ! För gasvajern var dåligt spänd ,det var ett spel på över 1cm imellan gasreglaget och dess fäste där det ska vara 3-mm max.

Jag spännde vajern och tryckteut reglaget för att aktivera t.o.r.s funktionen och när denna aktiverades så varvade motorn lika konstigt som när jag var ute och åkte och motorlaman tändes med motorn funkade normalt igen efter omstart :)


Men jag måste fixa bättrekylning nudå :)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det finns ju en tillsats för kylarsystemet som heter "waterwetter" från redlineoils !
Denna ska tydligen göra underverk för bla nytros som har problem med kylningen ?
Är det nån som provatt ?

Och hur gör man när man fyller på ?
Det står på redoils hemsida att en liter waterwetter ska blandas med 15l vatten. Men ska jag använda denna blandning istället för vatten när man blandartill glykolen ? Lr hu funkar det ?