PolariCat 700

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Surt med regn, här i övik var det då perfekt väder förutom temperaturen skulle gärna ha lite kallare. Får hoppas det blir bättre imorgon för dig då så du kan bestycka in din maskin. Min är bestyckad för att inte skära i -30 ungefär så du kan ju tänka hur fett det går i +8 :p Men är man lat så får man leva med ett par hk borta. Hoppas du får din att gå ordentligt gillar dom här gamla indy-modeller och tycker det är allt för sällan man får träffa på någon efter leden. Keep up the good work!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Det är ingen mening att bestycka in om du inte har tyngre vikter och varvar den över 9000v så kan en vevstacke sträckas av!! Jag skulle nog siktat på ca 300-400-500v över org varvtal med 6cm kortade pipor. Vad ska den varva org? Svetsa på vikterna tills du når önskat varv men prova även slaka sek varrens fjäder för att få ner varvet. Kan även tänkas att du måste i med starkare premfjäder för att få högre startvarv nu när den bör ha blivit någ svagare på lågvarv.
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Hoppsan... jag är tvärsäker på att det inte borde se ut så här..... jävla epa grejor, dom är tre år gamla.... tur att jag hade några begagnade på hyllan.





:evil:

Nåja inget gick ju sönder i alla fall....
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Nu har jag hunnit provköra lite och han går otroligt bra "kall".... men så fort piporna blir varma så börjar han mota vid 7500 varv, jag har funderat en stund å tror att det blir för högt mottryck i piporna så avgaser trycks tillbaka i förbrännings rummet.... Vilket innebär att mina löstagbara insticks 25mm stingers tas bort så det blir 28mm å ett högre avgasflöde å lägre mottryck.... Har även kollat kompretionstrycket som har stigit med 2kg (ca11kg på min mätare) jämmfört med innan modifiering å toppsvarvning.... Provkörning imorron (läs söndag) så får jag se om teorierna kan stämma.... Även jag ska försöka få till några rörliga bilder med ljud imorrn.... Ha det gött å väl mött i spåren//Greger :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Låter vettigt att gå upp till 28mm stingers. Kan även tänkas att den gick lite fett så när den var kall tog den för sig soppan men varm ville den ha mindre och surade. Men som sagt 25mm stingers är i minsta laget så det kan vara dom också som spökar. Jag kan varmt rekk billig smalbandslamda som funkar över förväntan på tvåtakt. Man ser exakt hur man ska bestycka på dom 10 dioder som lyser när den går fetare än airfuel 13 och om dioderna börjar släckas helt ligger man för snålt helt enkelt ,,,snålare än 15. och lyser 5 dioder ligger man på ca 14,5 som är optimalt på tomg och mellanregg,, full gas rekk jag köra alla lampor tända på en smalbandslamda för det ligger neråt 12. smalbandslamdamätare kan man förmodligen hitta nästan gratis på ebay och även smalbands sond så 500kr borde man kunna hitta alla prylar för.
Jag har svetsat fast sonden mitt i magenm på en pipa för att få längsta möjliga hållbarhet för där utsätts den för minst oljegör/slem. Men jag funderar ppå sätta den strax innan dämparen för att kunna läsa av alla cylindrar samtidigt. Skit samma om sonden går väck för dom hittar man billigt på ebay eller biltema .
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Tog å svarvade ett par lite mindre aggresiva toppar idag, som ska gå å köra med 95 oktan....



dom som sitter på nu gillar 98 oktan



Jag va även ut en sväng idag å varmkörde lite (fruktansvärt fett bestyckat)
så en liten filsnutt kommer här... Svårt att köra å hålla kamran samtidigt så det blev en sväng efter vägen , fast man inte får....

http://www.youtube.com/watch?v=Wmuw5OEd0J4
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Spikade den på dom första topparna? På filmen gick den så fett att man kunde tro du körde på choken:bigsmile: Så borde alla bestycka så skulle maskinerna inte skära i första taget.

Jag kan få spikning på ca 5000v just när pipan börjar dra omm jag har en aning för snål bestyckning. Jag har 12,7-1 i kompförhåll men smalt squishband 10mm.

Vore bra om du mäter upp volymen i förbränningsrummet med kolv i toppläge så kan vi räkna ut vad dina toppar ger i kompförhållande och då vet du även om 95 okt är safe. Jag tror att med den bandbredden du har och ingen hög porthöjd så bör du lägga dig på högst 12-1 för att inte spika på 95okt

Men fyll, då även hela tändstiftsgängan så räknar man bort den volymen sen (2cl)
Tvåtaktsolja eller atf olja funkar bäst eller annan lättflytande olja.
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Det är fortfarande dom "agresiva" topparna som sitter på, dom andra kan va bra å ha på "hyllan" (allt man har extra går inte sönder)

Så sakta men säkert så kommer det att bli mindre å mindre huvudmunstycken...

Jag tog åxå idag å svarvade ett par nya insug så man slipper Duells gummiskräp...



Det blev ganska bra tycker jag, så nu fattas det bara lite armerad silikonslang å några klammer....
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Nu har jag kört några mil med dom aggresiva topparna och är inte nöjd.... funkar skitbra till halvgas sen, va ska jag säga, tvekar/missar dom ( inte spikar)... så här ser dom ut i alla fall...



Så ja meckar dit dom mindre aggresiva (nära orginal) med lägre kompförhållande topparna...
kolvarna ser inte ut att gå för snåla i alla fall....





Så här lät starten... http://www.youtube.com/watch?v=aJCYDHn2GFA

nu ä ju klockan tre så ja få nog vänta till imorron me å provköra.....
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Sådärja!!!! Ja va en sväng på Mekonomen Ö-vik å Fick mig en bit armerad siliconslang innerdiameter 52mm (Tack söta fröken "Kicki") så nu är dom nysvarvade billet insugen på plats åxå....







:horn:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Snyggt!! Nu har du fått bet längre insug så räkna med nedflyttat register några 100a varv men det kan även innebära att den orkar varva ur bättre så slutvarvet kan bli högre om du har tur. Råkar du tappa några varv så har du dom kusarna längre ner i varv istället och det är inte fel det heller. Varför den motade med dina högkomptoppar var underligt? Provade du alla tänkbara munstycken? Jag ser att dom har två olika vinklar på squishbandet men det bör inte vara några problem men man vet aldrig. Jag har inte provat tvåstegs squishband så jag kan inte uttala mig riktigt.
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Ja ska ta å fila lite till på dom så får vi se vad som händer.... ja får ta å ändra några vinklar å snickra om förbränningsrummet pluss att jag tänkte sänka tändstifftet några mm... nåja uppdateringar kommer nog senare...
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Högkomps topplocken version 2.0 är klara, sen beror det på vädret om man hinner testa i år, eller om man får byta till sommar forumet "sävarturbo" å mecka 16 ventils turbo saab V4... nåja här kommer det bilder i alla fall....



den mesta tiden tog att slipa ett vettigt radiestål...



så här blev det till slut i alla fall...

 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Nu avslutar jag officiellt vinter sesongen, för att idag så startade, ställde på, å försäkrade sommar räsern..... (ca: 250 hk 16 ventils fullturbo) :becky:



Den ska in i garaget nu å fixas lite (bromsar) sen så ska vi ut å skrämma trafikanter med den...

(om det mot förmodan skulle plötsligt bli kallt så kan nog bli att pilla lite på skotran åxå)

Annars så ses vi igen till vintern med nya modifieringar.....
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Sådärja! Nu har jag officiellt avslutat sommarsesongen med "päronhalvan" (250 hk turbo saab 96) så en liten bild på sista utflyckten kommer här...



PolariCaten däremot ska få på sina nya toppar, lite lager å stötdämpare i boggien, åsså vänta på snö så prokörning å förgasar justering kan ske...
Så på återseende på lederna å låt snön komma. :eyebrows: