Polaris 2013

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Nä slängde bara in den i garaget och åkte. Har den på annan ort så vi får se om jag hinner ta nån bild
Du skämtar alltså inte? Finns ju det där uttrycket "pics or it didn´t happend". Men nej ska inte skoja om så allvarliga saker.

Var ute och körde premiär idag också, mitt limöverskott som putade ut på axeln var stenhårt när jag kände på det tidigare och min har hållit för både pudersurf och ledkörning. Men kanske bara är en mil man hunnit åka.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
hmm tror inte på nått utan bilder .... (är skeptisk till allt så inget personligt)

Har själv kört 2,1 timme å 7mil utan problem med nått (axel,rem)

Och nödstopp är ett måste att ha kan bli farligt annars
men då ska man använda den också :) det gör jag numera jämt efter en 153" ac ville spinna lite på min rygg och det tyckte jag räckte med den gången ........

Till den/dom som får problem med daxeln håll oss uppdaterade på läget.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
vad menar dom med detta ?

While steel drive shafts from other RMK models may fit, Polaris does not recommend this because there is a risk of the shaft seizing on to the inner bearing race and lower drive sprocket.
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Du skämtar alltså inte? Finns ju det där uttrycket "pics or it didn´t happend". Men nej ska inte skoja om så allvarliga saker.

Nej, jag skämtar inte. Tycker inte det är så lustigt att det händer på en splitt ny maskin
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
På ämnet nödstopp så kan jag av egen erfarenhet säga att Polaris orginal nödstopp, den som sitter på IQR m.fl ÄR minst 1000kr bättre än någon billigskit. Poo original sitter bra, lossnar inte i tid och otid, men släpper ändå då det behövs. Köpte och monterade på Assaulten jag hade, körde två år och inte ett enda problem. Skotern före, en D7 Switchback snålade jag och satte något billigt helvete, typ snopro, och den ploppade loss stup i kvarten vare sej det behövdes eller ej.

Någon nämde placering. Jag tycker personligen att bästa stället för nödstoppen, och särskillt på en lössnöare, är längs ner på styrhöjaren och lite lämpligt uppvinklad. Då följer den med då man styr och man minskar risken för att få linan runt styret, vilket jag är i det närmaste specialist på om den sitter nere på konsolen.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
vad menar dom med detta ?

While steel drive shafts from other RMK models may fit, Polaris does not recommend this because there is a risk of the shaft seizing on to the inner bearing race and lower drive sprocket.
Axlarna i stål ifrån andra årsmodeller passar men hålet i chassiet som lagret stödjer i kan vara för stort eller lite för lite så du förstör,sen så kan drivhjul skilja lite i storlek så dom kan ta i boggie eller chassie
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Axlarna i stål ifrån andra årsmodeller passar men hålet i chassiet som lagret stödjer i kan vara för stort eller lite för lite så du förstör,sen så kan drivhjul skilja lite i storlek så dom kan ta i boggie eller chassie
Det polaris menar är ju förmodligen att lagret&beltdrive drevet kan"fastna"rosta/ärga fast på själva axeln,12ans axel är ju ej ytbehandlad vars lager&drev sitter,pga.oljebadet i kedjehuset,vilket ju inte 13 har...där är det nån typ av ytbehandling mot rost mm.

snopro700:trist att din axel pajjat,men ändå bra att det gjorde det direkt&inte när det är kanon före:)tydligen ska"axel raset"hända rätt så omg.ifall det är fel på den(typ en vålds gasning upp i fart,sen nypa fast mattan med bromsen)kan ju vara limmningen som misslyckats(fel på limmet)vet att dom första pro rmk.s av 2013 modell hadde fel på limmningen av krängningshämmarens fäste på nedre a-arm,tydligen limmet som var bekymret?kanske samma med vissa av axlarna?
Det man kan kolla på sin skoter är ju just om överskotts limmet på axel ändorna är mjukt eller hårt,mjukt=inte bra.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Antar att du inte förstod ironin..

Not surprised!
Jag tog det inte heller som ironi och var förmodligen inte ensam med det, upp men humöret nu och back On topic.

Pratar såklart om ditt andra inlägg där du började prata skit om freeride/brp förare i allmänhet.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Var å matade 3 mil igårkväll i utkanterna av Skellefteå. Bottenlöst javisst men det gick bra ändå, inga stubbkänningar.

Känner mig såhär långt j-vligt nöjd med maskinen får jag säga!

Noterade även att vi körde 2 ProRMK och TRO´T ELLER EJ, men drivaxlarna höll på båda våra maskiner ;)

SURT med måndag, hade velat ut och mata mera!!
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Detta är Polaris budskap till PRO kunderna 2013.
Polaris byter endast ut drivaxlar på de maskiner som havererar. Ingen generell uppdatering alltså!

Polaris väljer den lättaste vägen och lägger ansvaret på kunden dvs prova och se om din axel håller om inte får du en likadan fast ny i utbyte, om du får hem skoter från skogen vill säga.
Har du tur så håller den nya annars finns det fler på lager........

Kör man med en tickande bomb eller ska den hålla!!??
Om den pajar, när händer det? Vart händer det?

Kommer man att njuta av körningen? NIX.

Vem vill vara 5 mil ute i terrängen i något snöhål när den smäller av? Ska man ha en bredbandare med kälke som backup skoter hela vintern?

Köra en tur ensam, glöm det denna vinter! (Möjligen runt huset)

Jag Nojig, absolut med all rätt!

Om det är ett produktionsfel eller liknande ja då hade man med största sannolikhet kunnat informera de som berörs genom serie eller tillverkningsnummer alt tillverkningsdatum men det går tydligen inte!?

Brukar inte vara negativ men jävligt less redan innan man börjat köra, det är fan rekord för denna gubbe!
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag tog det inte heller som ironi och var förmodligen inte ensam med det, upp men humöret nu och back On topic.

Pratar såklart om ditt andra inlägg där du började prata skit om freeride/brp förare i allmänhet.
Det inlägget var inte ironi och det var inte det han citerade heller! Jag sa ironiskt att jag förstod väl att det inte var något problem med drivaxlarna när någon skrev att han visste en som gått 1mil.

Humöret är jävlat på topp! :)

Jag högg bara tillbaka på en brpåkare likt en del av dom gör när en icke brp-åkare skriver i nån tråd i deras forum om oljeförbrukning och remnötning fem år i rad osv...! "Öh va fan vet du som kör polaris" "Ja men här och här finns bevis att det är si eller så! Äh det stämmer inte! " bla bla :sleep:

Om detta med axlarna visar sig bli ett stort problem så skiter jag egentligen i det just nu för mig drabbar det inte,men låt då säsongen börja först så alla får börja använda grejerna ordentligt innan sågen tas fram..
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
alla dom levererar nu borde dom ju känna på limmet före dom går ut till kund !
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Ett enkelt sätt att förstärka upp tappen på drivaxeln skulle ju vara att borra säg 3st hål och slå i spännstift i dessa hål. Då skulle den klara av mer påfrästning både horisontellt och rotationskraften.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Ett enkelt sätt att förstärka upp tappen på drivaxeln skulle ju vara att borra säg 3st hål och slå i spännstift i dessa hål. Då skulle den klara av mer påfrästning både horisontellt och rotationskraften.
Ett hemskt enkelt sätt att få betala sin nya axel om den ändå går sönder. Och en enkelt sätt att försvaga en felfri axel om det nu finns sånna.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Ett hemskt enkelt sätt att få betala sin nya axel om den ändå går sönder. Och en enkelt sätt att försvaga en felfri axel om det nu finns sånna.
Tänkte mest på dessa personer som kommer/kan få byta ut sin axel.
Om Polaris inte åtar sig att göra några ändringar så hade jag personligen aldrig bara monterat dit en likadan ny axel och hoppas på att det är hårda spår på leden den dag då den går sönder igen.

Förklara gärna varför ett par spännstift skulle försvaga konstruktionen?
Sett till den bild som några sidor tidigare visades så ser det ut som en bra bra lösning.

Och om det nu visar sig inte fungera, och axeln går sönder en andra gång trotts spännstiften så hade jag inte ens funderat en sekund åt att byta ut axeln mot en orginal oavsett om jag skulle fått betala för den eller fått den gratis och istället då kikat på de äldre modellerna så ska gå att modifiera dit.

OM det nu är ett problem med axeln dvs..
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
OM jag nu fattat rätt så går ju axeln direkt om det är fel på den. Så ni /jag som kört xx mil utan problem kommer nog inte få problem. För hela felet ligger nog i härdningen av limmet.

Eller tror ni jag är ute å cyklar på en puderfylld åker med gylfen öppen :confused::confused: