Polaris 2013

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Osäker på exakt milantal, men skulle tippa på max tre och än så länge håller drivaxeln! Värre är det med huven som brottades med en björk..
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Började denna dag med att dra ut skotern på uppfarten och ska åka och tanka, men då vägrar den starta helt plötsligt, fungerade klanderfritt under gårdagen. Hittade som tur var fjolårets reserv tändstift och monterade, till slut vaknade den till liv. Glad i hågen körde jag till macken och tankade och vi begav oss sedan ut på äventyr. Varade dock ca 5km så det klonkade till och rasslade ngt fruktansvärt ur drivlinan, öppnade kåporna och kunde argt konstatera att det var remmen till beltdriven som var rensad på ca 50% av kuggarna..
Har nu alltså förstört drivaxeln och beltdriven på 7mils körning.
Verkar som man fått ett riktigt måndags-ex :/

Dessutom hade visst variatorremmen börjat fransa sig....
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Efter 5-6 km körning började min swb assault rusa lite på tomgången, inte mer med det tänkte jag men helt plötsligt tvärdog den, startade igen men bara
På 1 cyl, nu startar den inte alls och jag sitter här i skogen utan reservstift och är
Förbannad. Gått totalt 6-7 mil nu.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hehe jag var nära att köpa en RMK till denna säsong men känns ganska skönt att ha väntat. Ska bli spännande att följa under säsongen..
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Hittar ingenstans i instr. Boken vilka stift man kan köra på, funkar BR9ECS?

Edit: tog hem den på släp istället, ska fara till ÅF imorgon och lämna den. En skoter som gått 7 mil ska man inte behöva skruva i själv för att den inte startar. Även om det är ett så enkelt problem som släckta stift. Vad är oddsen att båda slocknar samtidigt?
 
Last edited:

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Trist att det ska jävlas för er, hoppas det inte ska vara något utspritt problem så alla får leka i snön :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
66,6km enligt trippen, allt lirar!

Detsamma för kompisens Pro som väl gått ca exakt lika mkt.

Så, peppar peppar, verkar det finnas maskiner som funkar :)
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Började denna dag med att dra ut skotern på uppfarten och ska åka och tanka, men då vägrar den starta helt plötsligt, fungerade klanderfritt under gårdagen. Hittade som tur var fjolårets reserv tändstift och monterade, till slut vaknade den till liv. Glad i hågen körde jag till macken och tankade och vi begav oss sedan ut på äventyr. Varade dock ca 5km så det klonkade till och rasslade ngt fruktansvärt ur drivlinan, öppnade kåporna och kunde argt konstatera att det var remmen till beltdriven som var rensad på ca 50% av kuggarna..
Har nu alltså förstört drivaxeln och beltdriven på 7mils körning.
Verkar som man fått ett riktigt måndags-ex :/

Dessutom hade visst variatorremmen börjat fransa sig....
Hörde att detta kan hända dvs att drive belt:en skjuter kuggar om drivaxel ej är helt balanserad, då blir remmen slak/sträckt om vart annan med remslir som följd vilket innebär kuggförlust:(
Förmodligen är din nya drivaxel ej helt centrerad. Just detta fenomen ger axelbrott på de nya drivaxlar som ej är balanserad/centrerad men eftersom dessa är betydligt svagare i sin konstruktion så går axeln av!

Surt men detta kan din ÅF snabbt kontrollera.

Om det nu är så att detta är anledningen till problemet, men snart vet man inte vad man ska tro!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hörde att detta kan hända dvs att drive belt:en skjuter kuggar om drivaxel ej är helt balanserad, då blir remmen slak/sträckt om vart annan med remslir som följd vilket innebär kuggförlust:(
Förmodligen är din nya drivaxel ej helt centrerad. Just detta fenomen ger axelbrott på de nya drivaxlar som ej är balanserad/centrerad men eftersom dessa är betydligt svagare i sin konstruktion så går axeln av!

Surt men detta kan din ÅF snabbt kontrollera.

Om det nu är så att detta är anledningen till problemet, men snart vet man inte vad man ska tro!

Var någon på Snowest som hade satt upp en äldre ståldrivaxel i en jigg och det hade varit endel wobbel ute i ändorna, vilket han trodde skulle vara slitsamt för beltdriven. Så kanske inte är ett helt enkelt utbyte det där även om en ståldrivaxel passar.