Polaris 2016

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ähh, vilket skämt svenska valmöjligheterna är emot US. Både färger och utrustning, tre olika höjd på styret finns det tex på US-snowcheck och man får även välja mellan olika mattor.

Undrar hur många år till det skall vara att amerikanarna får välja options som när det beställs ny bil medans vi får välja mellan några färdigt ihopsatta paket.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har kollat lite på specarna (på den svenska polaris sidan) mellan maskinerna och då framför allt mellan pro rmk 600 och 800 och SKS 800.
SKS 800 ska enligt spec väga 200kg vilket kändes som ett stort hopp från pro rmk 800, då det som skiljer är kedjehus, några boggiehjul och främre kylare i tunneln.
Men det rolig är att PRO rmk upges väga 185kg och då enligt spec med dom värre dämparna. Kollar man sedan på pro rmk 600 så väger den 187kg och då med dom enklare dämparna, men med samma utrustning annars.
Motorerna får man anses väga ungefär lika, möjligen att 800an är 1kg lättare pga av veven. annars dom tidigare modellerna har varit hyffsat lika i vikt.
Så vikterna som anges på pro rmk 800 nu kan man nog inte riktigt lita på då dom nog avser med dom enklare dämparna.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har kollat lite på specarna (på den svenska polaris sidan) mellan maskinerna och då framför allt mellan pro rmk 600 och 800 och SKS 800.
SKS 800 ska enligt spec väga 200kg vilket kändes som ett stort hopp från pro rmk 800, då det som skiljer är kedjehus, några boggiehjul och främre kylare i tunneln.
Men det rolig är att PRO rmk upges väga 185kg och då enligt spec med dom värre dämparna. Kollar man sedan på pro rmk 600 så väger den 187kg och då med dom enklare dämparna, men med samma utrustning annars.
Motorerna får man anses väga ungefär lika, möjligen att 800an är 1kg lättare pga av veven. annars dom tidigare modellerna har varit hyffsat lika i vikt.
Så vikterna som anges på pro rmk 800 nu kan man nog inte riktigt lita på då dom nog avser med dom enklare dämparna.
Kan man gissa att modeller med lackerad tunnel kan väga aningen mer med än lägsta specade 185kg också.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
2.86" delning på 2.6"kammhöjd & 3.0" delning på 3.0"kammhöjd.

Det tvivlar jag å det starkaste på. Med till visshet gränsande säkerhet är det 2,86 på alla! Att dom skulle ha gjort nya drivhjul i en delning som dom aldrig haft förr även fast dom gått på kedjehus med större valfrihet i drevning känns jävligt tveksamt!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det tvivlar jag å det starkaste på. Med till visshet gränsande säkerhet är det 2,86 på alla! Att dom skulle ha gjort nya drivhjul i en delning som dom aldrig haft förr även fast dom gått på kedjehus med större valfrihet i drevning känns jävligt tveksamt!
Dom skrev på snowest att det låtit som det var 3" delning på 3"-kam mattan i någon podcast.
Minns dock inte i vilken tråd jag var.



http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=393670 längre ner på denna sida om QD:n verkar som det är ett kugg större hjul uppe och ett kugg mindre nere.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det tvivlar jag å det starkaste på. Med till visshet gränsande säkerhet är det 2,86 på alla! Att dom skulle ha gjort nya drivhjul i en delning som dom aldrig haft förr även fast dom gått på kedjehus med större valfrihet i drevning känns jävligt tveksamt!
Du behöver inte tvivla, det är fakta att det är så.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
SKS har elstart står det
edit: ang vikten alltså.. konstig ide
Aha elstart där har vi det!, men varför ska dom kleta dit sådan skit, precis lika dumt som handskydden dom sätter dit, hur länge håller dom när man rullar maskinen en gång?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Aha elstart där har vi det!, men varför ska dom kleta dit sådan skit, precis lika dumt som handskydden dom sätter dit, hur länge håller dom när man rullar maskinen en gång?
Elstartsprylarna är väl lätt att tabort om man vill "lätta" den?

Men är ju synd att det inte finns samma val som i USA: http://www.polaris.com/en-us/snowmobiles/800-sks-155/snowcheck#cs=3&cat=RMK&skc=3865&ske=2574&skt=0112931&mn=S16EL8PS&mv=90&sp=0113118&t=0113050&r=0113066&foc=windshield&handleBarPosition=0&starter=0111920&windshield=0112651&storage=0111863&shocks=0113066&handlebars=0112987&gauge=0112987,0112988,0112989

Voodoblå med svart tunnel och rails skulle varit något. Där kan man välja utan elstart med.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kändes som en dålig bortförklaring att dom inte kunde dreva 3" rätt med QD.
Kan nog ligga nått i vad polaris säger om det, både 2.86"&3.0"delnings hjulen är ju 7.kugg vad jag förstått..men diametern på hjulen måste ju bli lite större på 3.0"?
Lär ju behövas ett rätt så mkt.större nedre QD drev för att få den utväxlingen dom strävat efter med 3"mattan&övre drevet vill man ju inte ha mindre(pga.mindre kugg ingrepp) kanske funkat för oss"flatlanders"men pro rmk med 3"mattan är ju gjord för jävligt hög höjd&där tappar man ju även motoreffekt, som lär behövas för å driva mattan.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Kommer bli fruktansvärt intressant att se vad priserna kommer landa på, kronan har ju som sagt tappat en hel del mot dollarn.

Sedan kan man ju undra varför det ska ta sån tid att släppa priserna, är ju bara ac som släppt svenska priser.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Det tvivlar jag å det starkaste på. Med till visshet gränsande säkerhet är det 2,86 på alla! Att dom skulle ha gjort nya drivhjul i en delning som dom aldrig haft förr även fast dom gått på kedjehus med större valfrihet i drevning känns jävligt tveksamt!
I pod-casten som länkas till i inlägg 116 så pratar dom med polaris ingenjörerna och de förklara 3" delningen på 3" mattan med att det behövdes för att få rätt egenskaper på mattan. Samt att de har kedja då de inte kunde ha så stort nedre drev som behövs och de ville inte minska på det övre drevets diameter.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Synd att det bara är snowcheck modellerna som får nya instrumentet, åtminstone på djupsnö maskinerna.
Vad säger ni om peak mattan?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
nu när man blivit till åren och tänkte byta till en kortare maskin så kommer det ingen swb assault i nåt axys utförande.. typiskt!
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
:blink1::blink1::blink1::blink1:
nu när man blivit till åren och tänkte byta till en kortare maskin så kommer det ingen swb assault i nåt axys utförande.. typiskt!
Berätta hur du resonerar. Varför vill du ha en assault när du blivit till åren? Vill du börja hoppa o droppa och smiska led nu när benskörheten börjar komma, eller börjar du bli gubbfet och få dålig balans så du behöver bredare framvagn och värre dämpare(läs rullator)?:blink1: