Polaris 600 -06 Går dåligt när det går tungt??

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
är inte fel på variatorinställningarna eftersom den har gått bra förut. böt en bussning där bara för den kärvade och fick motorstopp ibland.

Provade bygla mellan avgasportarna men nog gick den likadant som förut... :(

det är som att den orkar upp till 7200 varv sen sänker den sig till 7000 direkt..

kanske är något med soppan? att den inte får nog mycket? den poffar även mycket speciellt kall på jämn gas.. Hade lös gasarna förra vintern och gjorde en lätt genomgång, kanske man får kolla igenom dom nogrannare..

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
rengjort och ingen skillnad.. då börjar jag undra om sekundär variatorn kanske är lite kärv som får den att gå så här

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
kollad variator, och allt såg bra ut där.. ingen som har nån aning? börjar få slut på alternativ nu känner jag

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
Tändspole bytt

Cdi box inkl tändkablar bytt

förgasare inkl tps sensor bytt

ingen alls som varit me om detta och löst problemet? hittar flera trådar med liknande problem men aldrig någon slutsats vad felet var.

steevo

Välkänd medlem
2 feb 2011
214
0
16
Obbola
Prova något så enkelt som att byta till en fräsch rem, om inte det är gjort... Gjorde det nyligt som ett sista desperat försök att få ordning på´n, å se på f-n, skillnad blev det!
Den som satt på såg ut som ny men fungerade inte som så...

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
köpt en ny och provat mellan 2 andra så det verkar inte vara det..:( tycker inte den borde gå på 1 cylinder i djupsnön pga variatorn?

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
okej:) böt nu knacksensor och tempgivare utan resultat, nu gav jag upp helgens fjäll-tripp.. fan oxå :(

Horm

Medlem
22 jan 2006
18
0
1
Boden
Kollat remjusteringen?
Så den inte ligger för djupt nere i sekundären.
Bara justera så den precis inte tar.

Hade det felet på min. Vart en helt ny skoter!

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Om du inte har fått till den så kanske de är dags att sammanfatta vad du har gjort så är de lättare att hjälpa dig med felsökningen..

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
har inte fått till den.. men börjar tro mer på rem-problemet.. har provat justera sekundären max så remmen sticker upp en centimeter nästan.. ingen skillnad

dock så är remmen väldigt slak när den är avslagen, man kan snurra runt remmen, den sitter inte fast något i nån variator.

då sa nån att kanske hela motorn har åkt bak och gjort avståndet mellan variatorerna närmare varann så den blir för slak och börjar växla konstigt? är det justerbara motorfästen eller

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Kollat motorkuddarna så int nån e av?
Sen har du ett momentstopp i mellan variatorerna. Låter dock int som de skulle ha med de göra,borde varva mera då de går tungt=Slirar på rem.
Kollat upp vikter,bussningar å fjädrar så dom int e slut?
Kollat upp avgasportarna? Kollat kompet?
Har du rätt rem på låter som den e för lång?

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
har inte hunnit kolla motorkuddar/fästen. har gått igenom vikterna bytt bussningar och kollat fjädrar allt verkar i bra skick.. jo avgasportarna har jag haft upp ett tiotal gånger och provat dom fungerar.. kollade kompet och hade 8.5 i en och 7.9 i en, trodde där var felet så jag böt kolvar. men den gick precis likadant.. besvikelse:(

Följde med 2 remmar en original polaris och en annan, tänkte att dom var slitna så köpte en ny, köpte via 24mx.se och den ska välja rätt via skotermodellen, och remmen var precis likadan som dom jag hade så borde vara rätt.

men känns ändå som att en kortare rem skulle vara mer rätt:S

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Prova häng upp skotern bak och dra full gas från tomgång upp och ner några gånger med remskydd borta så borde du se hur variationerna rör sig och även motorn.

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
brorsan är uppi fjällen och kör nu.. han sa nu att den har börjat smälla ur variatorn? när han kör sakta.. vad kan smälla i den?