Polaris 800 2013 motorlampa och blinkande batterie ikon

Ystmark

Medlem
10 feb 2024
8
1
3
38
Östmark
Började med "det" i display vid fullgas några gånger. Sen började gå illa vid 6000 varv sen gick den några timmar sen vid hemfärd sämre och sämre då kom motorlampa och en batterie ikon upp i display gick rent men tålde inte gas på slutet. Nån som har några tips vart man ska börja.? Får den för lite ström när batterie ikonen visas?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Börja med att kolla vad vilken kod motorlampan ger.
Det kan ge en bra ledtråd, låter som det skulle kunna vara kondensatorn.
 

Ystmark

Medlem
10 feb 2024
8
1
3
38
Östmark
Nu när den stått och jag skulle testa den va motorlampan borta och batterie ikonen. Men den går sämre och motar vid 6000varv går att få upp den till ca 7800 varv. När de går lätt på isig väg typ och man drar fullgas kommer "det" upp i display nån kod kan jag inte få fram mer?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Den håller på skära så ta kompprov :eek: Den ska ligga på 9 bar om den är tokfräsch och 8 bar om den är lite halvslut i kolviringarna,. Håll full gas när du drar och dra 10 drag de hårdaste du kan .
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Ja de va de.😀 Kondensatorn är de den som sitter på variatorskyddet?
Innan 2013 så satt den fastskruvad på variatorskyddet ovanpå regulatorn. Men på 2013 och nyare så är hänger den i kablaget ovanpå variatorskyddet. Ser ut enligt bild.

 

Ystmark

Medlem
10 feb 2024
8
1
3
38
Östmark
Bytte och testade ingen skillnad. Men kolla bränsle filtret och gick trögt igenom det satte på ett annat filter för slangen var klippt och nu gick den. De filter jag hade var dålig passform vad rekommenderas orginal med komplett slang eller köper ni till nån annan som passar bra med klippt slang? Kan batteri ikonen och motorlampa komma ifrån att bränslepumpen får jobba för hårt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tätt bränslefgilter tänder inte de lampora men den kan spika på full mutter så det står DET i displayen och den stannar i regel också helt.Pumpen jobbar inge hårdare om filtret är tätt för bränsletrycksregulatorn ger inte mer än 4 bar och de är ju returledning från fuelrailen. Du ska va glad att den inte skar för de brukar de göra om filtren slår igen.
Så här har jag moddat dit ett billigt filter. Nu kör jag med ett aluminiumfilter som är rengöringsbar.Filtret måste va 10 micon i täthet annars åker de in skit i spridarna! Stålfiltren som säljs till Arctic cat och Etec är såklart på 10 micron.
 
Reactions: Adrian14

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
De här filtret kör jag med nu och de va rejält gjort inv rostfritt nätkorg som är rengöringsbar. Man köper till 12mm slangnipplar. När man säljer skotern så sätter man dit ett vanlig filter så har du kvar lyxfiltret till alla senare skotrar du köper. Idiotiskt nog så har polaris gått ifrån exernt filter från 16- och de är livsfarligt för spridarna för i mitt fall började pumpen släppa ifrån sig metrallspån och de satt sig som tur är i filtret. AC 2 taktare från åtmionstone 12- har inget externt filter heller.
 

Ystmark

Medlem
10 feb 2024
8
1
3
38
Östmark
Ok kanon då kollar jag på sånt filter👍 då får jag byta och åka se om dom andra lamporna dyker upp igen. Men DET meddelanden kan va därifrån iallafall.