R
Robin
Sv: XCR 800
Förutsatt att jag har räknat rätt dvs, säg gärna till om det är något i uträkningen som inte stämmer.
1.(Drivhjulkuggantal * Mattans delning) * 0,0254 = X/m per drivaxels varv
2.Motorns varvtal/60 = X /varv per sekund
3.Motors varvtal i sekund/utväxlingen i kedjehus = Drivaxelns varv per sekund
Hastigheten i km/h blir då uträkningen: Svar1 * svar3 * 3,6
Ex:
Drivhjul storlek: 9kugg
Motorns varvtal: 9000rpm
Utväxling: 1,625 (24/39)
1. 9*2,52*0,0254= 0,55566
2. 9000/60 = 150
3. 150/1,625 = 92,30
Hastighet: 0,55566 * 92,30 * 3,6 = 184,63km/H
Vid: 10000rpm = 205km/H
Och det är alltså i teorin, under totalt 1000% perfekta ultimata ouppnåligt bra förhållanden utan några som helst förluster på vägen.
Enligt teorin kan en xcr 800 toppa ca 185km/h Orginal vid 9000rpmDet har du helt rätt i. Om en Xcr på 145 kusar gör 200km/h så borde väl de flesta skotrar med samma effekt och en vettig drevning också göra 200km/h men det har jag då inte sett en skymt av.
Förutsatt att jag har räknat rätt dvs, säg gärna till om det är något i uträkningen som inte stämmer.
1.(Drivhjulkuggantal * Mattans delning) * 0,0254 = X/m per drivaxels varv
2.Motorns varvtal/60 = X /varv per sekund
3.Motors varvtal i sekund/utväxlingen i kedjehus = Drivaxelns varv per sekund
Hastigheten i km/h blir då uträkningen: Svar1 * svar3 * 3,6
Ex:
Drivhjul storlek: 9kugg
Motorns varvtal: 9000rpm
Utväxling: 1,625 (24/39)
1. 9*2,52*0,0254= 0,55566
2. 9000/60 = 150
3. 150/1,625 = 92,30
Hastighet: 0,55566 * 92,30 * 3,6 = 184,63km/H
Vid: 10000rpm = 205km/H
Och det är alltså i teorin, under totalt 1000% perfekta ultimata ouppnåligt bra förhållanden utan några som helst förluster på vägen.