Polaris Assault 2009, nypit 3 ggr 30mil

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
En lösning på problemet är ju att stålfodra cylindrarna. Ringde en motorfirma och hörde vad dom skulle ha för att göra det. Cirkus 6000:-
Är väl iofs inte så jävla dyrt om man jämför mot ett ev ras.

Men sen så är ju detta motorproblem ganska så uppspelt! Hur stor del av maskinerna har rasat? Nån som fört statistik? Min lokala handlare har då inte haft in en enda 800cfi där skirtarna har ramlat ner. Däremot har skurna maskiner kommit in.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
En lösning på problemet är ju att stålfodra cylindrarna. Ringde en motorfirma och hörde vad dom skulle ha för att göra det. Cirkus 6000:-
Är väl iofs inte så jävla dyrt om man jämför mot ett ev ras.

Men sen så är ju detta motorproblem ganska så uppspelt! Hur stor del av maskinerna har rasat? Nån som fört statistik? Min lokala handlare har då inte haft in en enda 800cfi där skirtarna har ramlat ner. Däremot har skurna maskiner kommit in.
Tycker det bara är att kolla blocket tex iprincip alla har nyrenoverad motor? sen om det beror på skirtarna gått av eller "bara" skurit kan jag inte uttala mig om. Men driftsäker kan man knappast kalla den.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Precis. Är ju som den Gamla skidoo 800 som vevlagerna gick sönder på..?
Tycker bara det blivit en stor hysteri om dess cylinderskirtar som verkar regna ner i vevhusen i hela världen.
Och börjar man söka och läsa på forum så visst är det många som har haft problem.
Men samtidigt så startar jag ju inte en tråd och skriver att jag är nöjd med maskinen. 80% av det som hamnar på forum är ju oftast problem. :)
Mycket var ju den dåliga Mappningen som Polaris hade i början. Samt bensinfilter som blev täta. = skurna maskiner.
Hade cyl skirtarna ramlat ner på alla så tycker man ju att nån borde börja köpa på sig cylindrar och stålfodra dom. Borde ju ha varit en lysande affärsidé. :)

Hur som så har min maskin 450mil på mätaren. Så nu tänker jag lyfta cylinderpaketet och syna efter sprickor. Hittar jag inget så sätter jag ihop den och gasar vidare. :)
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Hoppas den ser fin ut då =) precis köpt min, den har gått 115 mil, fick alla uppdateringar 2010 och nya kolvar då den passera hundra mil och nu går den som satan.. så hoppas ju på att den ska funka nu! Men när kom den sista uppdateringen till dom? eller hur kollar man om man har den senaste? .. om den nu skulle skita sig får det väl bli "the fix" och en pcv =P

edit: Trådskaparen får gärna skriva om hur han löser sitt problem också =) kan ju va intressant för oss andra
 
Last edited:

Brebban

Medlem
28 dec 2008
36
0
1
Haft min 09:a sedan november ifjol och är hur nöjd som helst. Men dock så sluta den att gå i början av maj. Ställde bara bort den för sommaren och har nu lyft upp cylinderblocket och den har börja spricka och därav nött i cylindern så att kompet försvunnit nästan.
Så har efter samtal med en mek kommit fram till att köpa Cylinderblock,kolvar och topp från en 11:as 800. Hoppas att detta kommer att göra den mer "driftsäker" än innan.
Ska bara riva motorn och skicka iväg grejerna på fräsning för att det ska passa.
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Okej, så man kan göra så också! Good to know, hoppas det blir bra =) Va gick nya cyllen, kolvar å topp på då? från beg maskin eller nya delar?

+ om man vill ha denna motorförsäkring som det pratas om, ringer man till nån speciell då eller butiken som sålde maskinen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Toppen måste väll va onödig att byta då det ska va samma från 10 och framåt, och de äldre ska väll vara uppdaterade med 10ans topp.
 

Brebban

Medlem
28 dec 2008
36
0
1
Okej, så man kan göra så också! Good to know, hoppas det blir bra =) Va gick nya cyllen, kolvar å topp på då? från beg maskin eller nya delar?

+ om man vill ha denna motorförsäkring som det pratas om, ringer man till nån speciell då eller butiken som sålde maskinen?
Jag köpte topp och cylinder från en beg maskin. Blir endera wössner eller spi kolvar. Vet ej vilka det blir än. Landar väl på runt 9000:- nånstans.

Toppen måste väll va onödig att byta då det ska va samma från 10 och framåt, och de äldre ska väll vara uppdaterade med 10ans topp.
Jo men min topp va så jävla misshandlad så köpte toppen också då jag fick så bra pris för den:)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Jag köpte topp och cylinder från en beg maskin. Blir endera wössner eller spi kolvar. Vet ej vilka det blir än. Landar väl på runt 9000:- nånstans.



Jo men min topp va så jävla misshandlad så köpte toppen också då jag fick så bra pris för den:)
De uppdaterade cyllarna till 10:eek:rna måste ju medfört en mer skottsäker motor. Är ju bara 09: or man ser på blocket med nyrenoverade motorer.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
vad uppdaterades till -10 på cylindrarna?

Ang uppdateringen så uppdaterade jag min i feb/mars 2011 och då hade dom släppt en ny uppdatering.
bogade och gick skit innan. nu är allt det borta. Men fortfarande för fet på toppen. Så lutar mot en pcv
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
vad uppdaterades till -10 på cylindrarna?

Ang uppdateringen så uppdaterade jag min i feb/mars 2011 och då hade dom släppt en ny uppdatering.
bogade och gick skit innan. nu är allt det borta. Men fortfarande för fet på toppen. Så lutar mot en pcv
vet iaf att 10an cylindrar hade tjockare skirtar, för om dom ska monteras i en 09a måste blocket fräsas upp för att få ner cylindrarna.