Polaris Edge dämpare Väldigt hård!

Maaaggi

Aktiv medlem
27 okt 2009
76
0
6
luleå
Hej. Dämparen på min skoter är riktigt hård. Den sjunker inte ihop nånting när man står på den. Hoppar man på skotern så far den ner en bit iaf men dämparen trycker upp den lika snabbt som den for ner..

Jag tror de inte är orginal dämparen utan ja tror dämparen är tagen från en prox. Man kan ställa dämpningen men är fortfarande jätte hård.
Är det dämparen som är väldigt hård schimsad eller är det nån fjäder som är hård spänd? Jag är riktigt kass på dämpare så vad tror ni?

/Magnus

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Eftersom den inte sjunker ihop när du ställer dig på skotern så beror det nog på att fjädern är för hårt spänd. Testa släppa på den.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ja, men rör inte dom än iaf.

Det är en walker evans dämpare du har om jag inte ser helt galet, som satt orignal på Pro X2/XR. På den separata behållaren kan ju justera dämparen med en ratt. Testa att clicka ner den några snäpp, eller gå på det lägsta på en gång och så får du öka ett steg i taget om det skulle behövas. Man ska komma ihåg att dessa dämpare ska köras i botten några gånger innan de funkar som de ska.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tjejen har samma problem på sin -02 edge 600.
På tok för hård. Har släppt dämparen allt samt fjädrarna men är ändå förhård..
Vad har man för alternativ? shimsa om dämparen? eller finns det mjukare fjädrar att köpa?

Maaaggi

Aktiv medlem
27 okt 2009
76
0
6
luleå
Jag har ställt dämparen på det mjukaste men den är fortfarande ruggit hård! En kompis som väger 100 kg står skotern och den sjunker inte ihop ett dugg.. Jag lossade på dom där fjädarna men de blev ingen skillnad tyck ja

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Är dom renoverade regelbundet? kolven kanske har "ärgat" fast lr vad man nu ska säga. Dom dämparna brukar ju vara för mjuka org iaf.

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Dämparen är säkerligen i behov av renovering. Inte helt ovanligt att tätningar går sönder. Speciellt om gasen läker ut till oljekammaren så brukar dämparna bli i princip stumma.

Tänk på att dämpare rekomenderas service ungefär var 200:ade mil