Polaris eller lynx

axel05

Medlem
14 sept 2023
10
1
3
20
övik
Tanken är att köpa min första skoter nu om någon månad och jag är helt ute å cyklar då jag aldrig kört skoter egentligen och inte har kunskap om märken/modeller. Kollegorna tycker jag bör satsa på en 2019-20 lynx boondocker 850 re medans mina kompisar kör polaris rmk 800 Pro 2017. Jag har testat polaris och dem känns riktigt fin och lätt i snön men jag vet som sagt inte speciellt mycket om vad man bör välja.
 

axel05

Medlem
14 sept 2023
10
1
3
20
övik
Tänkte lägga till att det kommer bli 90% lössnö körning så en lössnö maskin är vad jag hade tänkt mig så jag inte segar ned alla andra lika mycket när man åker ut
 

axel05

Medlem
14 sept 2023
10
1
3
20
övik
Budget upp mot 100 000kr. Bor i Övik så har tex northbike nära och dem har haft olika skottar ute till 0% ränta ibland.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.305
1.120
113
Stora Blåsjön
Köper du begagnat och utan fabriksgaranti, eller kort garanti så föredrar då jag polaris för de är billigare att laga, lätt att få tag på delar också.
Sen en tex polaris axys från 2016 och framåt känns ändå fullt modern och extremt prisvärda idag, köper du en med kapat chassie så kör du knappt fast.
Sen går dom bättre i snön och det går inte komma ifrån och mer lättkörda.
Sen vad du upplever som högre kvalitet är väll mycket personligt, men prova tokryck i styret på en ny brp och en polaris, på brp maskinen så flexar hela styrinfästningen flera cm, handtagen håller bättre på polaris. Ingen strulande dess, eller en dyr shot som verkar vara känslig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.582
447
83
Malå/Adak
Har man "aldrig kört skoter" ska man inte förakta 600-650cc klassen. Kan vara väldigt bra inkörsport. En Summit 600R eller RMK/Khaos 650 kommer vara betydligt lättare hantera som "blåbär" och dessa håller dessutom värdet mycket bättre än storebröderna så byta upp dig på några år blir inte så dyrt.

600/650 med 155"-ish mattlängd så har du både hanterbarhet och framkomlighet.
 
Reactions: mas

axel05

Medlem
14 sept 2023
10
1
3
20
övik
Har man "aldrig kört skoter" ska man inte förakta 600-650cc klassen. Kan vara väldigt bra inkörsport. En Summit 600R eller RMK/Khaos 650 kommer vara betydligt lättare hantera som "blåbär" och dessa håller dessutom värdet mycket bättre än storebröderna så byta upp dig på några år blir inte så dyrt.

600/650 med 155"-ish mattlängd så har du både hanterbarhet och framkomlighet.
Ja jag har funderat på 600 men de lilla problemen jag har med dem är att de kostar mer än 800 modellerna dock så hade jag definitivt köpt en 600 också om jag hittar en till rätt pris då jag förmodligen skulle trivas fint med en 600
 
Reactions: mas

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.582
447
83
Malå/Adak
Har haft flera maskiner vardera med Etec 800, 600R och 850 och stod valet mellan en 800 och 600R så tog jag 600R:en alla dagar i veckan. På papperet så är 800 betydligt mer åka med, men på snön så vette attan om det inte känns som att det är åt andra hållet. 600R:en känns betydligt piggare och har bättre gassvar än gamla Etec 800an.

En halvtidig Summit G4 med 600R bör du kunna få in i budgeten, (och G4-chassiet är betydligt trevligare än de tidigare också). Finns gott om 850 inom budgeten men då har de i regel gått långt och dom är dyra laga om något pajar...

Polaris 650 har jag bara provkört en kort sväng och dom går jättefint, tror inte det skiljer många kusar till 800CFI:ns fördel heller.
650n känns mer köra med än Rotax 600R:en vill jag påstå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.305
1.120
113
Stora Blåsjön
En brp med 800 etec tycker jag du ska utesluta helt. Då motorn är sävlig och chassiet inte alls roligt, du kommer snabbt att vilja ha något annat. Det är dock en trevlig motor på sitt sätt, men den har sina stora nackdelar också.

Men en polaris 650 tycker jag definitivt du ska kika på dock inte helt vanliga och inte många under 100k även om det finns, 650in är inte långt ifrån polaris 800cfi från 2011-15 i effekt.
 

axel05

Medlem
14 sept 2023
10
1
3
20
övik
känns ändå bra att ni verkar tycka 600 duger, man vill som sagt inte lägga 80-100k på en skoter och vilja byta efter en vinter. jag ska ta en titt på vad det finns för 600 ute så om jag har tur kan jag hitta en till rätt pris.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.582
447
83
Malå/Adak
Ett förtydligande. Rotax Etec 600R kom 2019 och ersatte i vissa modeller då den ursprungliga Etec 600 som kom 2010-ish.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.305
1.120
113
Stora Blåsjön
känns ändå bra att ni verkar tycka 600 duger, man vill som sagt inte lägga 80-100k på en skoter och vilja byta efter en vinter. jag ska ta en titt på vad det finns för 600 ute så om jag har tur kan jag hitta en till rätt pris.
Gamla etec 600an är rätt slö, Men 600R etec är som en "riktig" 600 ska vara, men bäst är såklart 650 för den går riktigt bra, är nog +10hk på 650 vs 600r etec
 

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
133
4
18
Södra Dalarna
Har haft både Brp (summit, freeride) och Polaris Khaos och det är lite som många säger att Polaris är lite mer lättkörda.
Jag är väl inte den bästa föraren men man får kämpa lite hårdare med brp än med polaris men båda är väldigt roliga maskiner.
Det jag mest märker i skillnad på 850 motorerna är att det känns som om det är bättre tryck i brp's 850 motorer än polaris 850 men det kan ha med drivningen också. Jag fick då hålla i mig mer när jag körde freeride än vad jag får göra med polarisen jag har idag.
 
Reactions: Sneeuwscooter

axel05

Medlem
14 sept 2023
10
1
3
20
övik
jag ska svänga förbi northbike i sundsvall på fredag och provsitta några olika skotrar och prata med dem lite. dem har en 2020 khaos med 365 mil jag är rätt intresserad av men får se hur dem olika skotrarna känns.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.910
891
113
Kramfors
En sak man bör ha i åtanke på en brp 850 som gått ut på garantin är vevaxeln! Vevaxeln går inte renovera på just 850 och den kostar 30000-35000 ny samt ev kostnad för byte! De går köpa beg motor på skrotar för 30k men hitta en beg vev i bra skick är svårt. En polaris vevaxel finns de gått om på skrotar och de kostar 5000-7000kr. DE dräller av beg delar till polaris så de är billiga av den anl. Jag personligen gillar inte explosiviteten på brp 850 men då har jag bara kört en 2018 summitr och en summit 2020. I mitt tycke är de okörbara under 30 kmt de blir endera av eller på så jag blir dyngslut efter 5 min i skogen. De kan hända att just de ex jag kört varit extra påaviga men de va hemskt jobbiga i lågfart.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.582
447
83
Malå/Adak
Jag personligen gillar inte explosiviteten på brp 850 men då har jag bara kört en 2018 summitr och en summit 2020. I mitt tycke är de okörbara under 30 kmt de blir endera av eller på så jag blir dyngslut efter 5 min i skogen. De kan hända att just de ex jag kört varit extra påaviga men de va hemskt jobbiga i lågfart.
De tidiga 850 var lite hackiga i ingreppet men det blev bättre med åren. Tar någon kvart att vänja sig med om man inte har "digital tumme", (1 eller 0), för då tar det förmodligen lite längre tid.
Boven i dramat är BRPs Pdrive-variator, den har ytterst få fördelar, om ens någon, jämfört med en gammeldags P85! I grund och botten är det ju en P85-klon som överkonstruerats så den fått fem gånger så många delar och sen i sin tur byggts av lägst budande leverantör så kvaliteten blivit "sådär".
Låter som du provkört maskiner som ägts av fjårtisar med egenbyggda variatorkit och 5000 i ingreppsvarv, En Pdrive blir väldigt nervös med höga ingreppsvarv. En Rotax 850 för skogen ska ha under 3k i ingrepp! Görs det rätt får man bra smygengenskaper men en maskin som ändå är hyperförbanand direkt man tar på gasen... vet inte varför en ledmaskin skulle ha högre ingrepp än så heller nu när jag tänker på det.

Jämför man rakt av Rotax 850, jag har haft 2, med Polaris 850, har en nu, så kan det vara så att Rotaxen är lite starkare i botten men Polarisen är lenare, i en positiv bemärkelse, den vibrerar bara en femtedel så mycket bl.a. (Polaris 850 vibrerar lika eller mindre än Rotax 600). Man kanske kan sammanfatta det med att Polarisen är lite mera "lättdoserad" och därför kanske den vane Polarisföraren upplever Rotaxen aggressiv tills tummen kalibrerats om. Toppeffekten skiljer inte mer än att det i sammanhanget är betydelselöst.
 
Reactions: Sneeuwscooter

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.198
162
63
Säfsen
Jag gick från en 2012 49 Ranger 600 Etec med inslagsvarv på ca 2600 varv till en 2018 Bondocker 850 RE och det tog inte jättelång stund innan man vant sig med den hetsigare attityden hos Boondockern.
Jag åker till 85% ospårad terräng, gärna i skog där man får leta sig fram och hitta naturområden man aldrig får se med förplanerad körning. Så Rangern var egentligen helt perfekt med sitt låga inslagsvarv och matta med flip, men jag kan smyga lika fint med Boondockern som med Rangern och jag kommer längre med BD:n, men det är tråkigare när man kommit för långt och det är dags att backa.. 💪🥵💪
 
Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter