Polaris Pro Rmk 800 -13 går dåligt

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Hej, Uppdatering.
Tog hem skotern för dom inte hade tid att kolla på den, den gick bra den korta resan hem, lyfte ur motorn och kollat runt den, allt ser bra ut. Lyfte ur motorn kollat insugs gummina väldigt noga körde in kamera i Cylindrarna tyckte jag såg något (dålig kamera) men var inget då jag lyfte Cylindrarna. Ställt TPS en nu efter polaris rekommendationer med hemma byggd TPS inställnings verktyg, - enligt nån amerikansk forum,

Hittar inget konstigt! Ser ut att vara tätt runt block halvorna och runt oljepumpen osv,tycker ni jag ska klyva motorn?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Du behöver knappast riva motorn.

Här har du en länk på youtube hur man ställer in tps de är visserligen en 900 men de är samma siffrror och förfarande. De visar med lösa insugspjäll och en specialkabel som drivs av ett 9v batteri.. De behövs såklart inte om man har motorn inkopplad till elhärvan och slår på tändningen.

Om du ställer med vanlig voltmätare så tryck in nålar genom svarta och röda kabeln och mät där med tändning påslagen.

Gå även igenom tps givarens hela gasregister och leta buggar -Länk till youtube film på detta längst ner

https://www.youtube.com/watch?v=_OvNjKQoq1g

https://www.youtube.com/watch?v=PSXAQcZzfug
 
Last edited:

Simpaaaa

Ny medlem
1 jan 2013
4
0
1
Boden
spraya startgas mellan primär och motor å kolla så den inte tjyvar luft genom packboxen? :) vet av en -12a som gjorde det som skar pga detta. Kanske inte är de men lätt att testa iaf :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Kollat upp min tps idag och kan flika in små tips, i påsen med kontakter ovanför primär variator har du en lös kontakt ecu pwr, sätt 12v där och du har ström i hela systemet. Sedan mäter du mitten stiftet på tps mot jord som tidigare beskrivits, att tänka på är att tomgång får inte hamna över 0.950 för då funkar inte elback fick jag erfara ☺

Så för alla andra som hittar denna tråd i syfte att ställa tps precis som jag så behövs inga special kablage utan allt finns redan på skotern.

Har du så pass hög tomgång och tps står rätt med tomgång runt 0.93-0.95 kan den bara vara tjuvluft tycker ja, vad annat än luft får motorn att rusa så högt!? Långsökt är att något har hänt med spjällhus så den tar tjuvluft där igenom.
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Uppdatering: Haft isär övre delen av motorn / Cylinder kollat kolvarna/loppen och dom såg fina ut, kollat runt motorn riktigt noga (lyfte ur motorn) men inte sett något konstigt. Kollat insugsgummit riktigt jävla noga.., Bytte reedventiler för dom började fransa sig längst ut, bytte till bättre begagnade (såg riktigt fina ut).
Fick den till att gå på 0,930 Volt TPS (0,70 Volt Grundvärde)men ville "hänga" sig på gasen runt 3400-3500RPM- Sen 10 sek så gick den ner på 1850 - Detta vid VARM motorn inte kall..
Prat med min lokala Polaris handlare kunde jag ställa den lite lite lägre, dom hade haft en maskin som dom fick ställa lägre för att få att gå bra,
Gick ner på 0,927 (som dom sa hos polaris handlaren)- Lite bättre möjligtvis och satte den då ner på 0,925. (tänkte allt över 0,88 måste ju vara super) och nu gick den skit bra! Riktigt pigg och rapp, lät bra från motor och allt.

YES tänkte jag!, far hem och tar på mig mer kläder, kör i väg, Lugnt efter vägen ut mot isen just innan isen, blev ca 7 km. OCH så hostar den till lite och höjer tomgången till 3500. Ligger där å verkar inte riktigt vilja gå ner, 10-15-20 sekunder så går den ner på 2300- sen 1850-2000 Rpm. Stänger av skotern och startar den igen.
Kör ut på isen och så fick jag gasa lite (slask- Gick tungt) och så blir den orkeslös så där lite halft, Siktar på land och far upp - verkar inte gå 100% nu. kör lugnt och så börjar den att inte svara på gasen.

Utan låter BÖÖÖÖÖ släpper gasen kör lugnt ca 100 meter sedan, svarar den inte alls på gasen och går ner under tomgång 1400RPM och går inte att få upp i varv och så stannade den..
Startar direkt efter det 3500 RPM hostar till och hamnar på 1400 RPM och så stannar den, lät den stå 10 min å startade igen. Samma, så slog på stoppen då och drog hem den.. kan inte hitta något som jag glömt koppla in/lossnat.. TPSen ligger kvar på 0,925.. Kollat tändstiften och dom ser fina ut, är gnista också.

och som vanligt ingen motorlampa som blinkat/lyst osv, har dock provat den - om man säger så :) Glömde sätta i TPS kontakten efter ja ställt TPSen en av gångerna.. Då tände den motorlampan.. så den fungerar iallafall.

Blir gråhårig snart, vill ju köra medans det är snö ute! köper snart en till skoter så jag kan köra..

har någon något att komma med? Tacksam för alla svar...

Någon som varit med om en knäpp styrbox?

SEN reagerade jag på något min lokala polaris försäljare sa, att alla Nya som Gamla reagerar på startgas vid spridarna.. Stämmer verkligen detta? mena skruvat i många bilar (Volvo) och bytt spridar packningar och dom har inte reagerat på startgas där efter packnings bytet? Ska det verkligen vara så?

Tack för alla svar jag kan få! Löser jag inte detta måste jag lämna in den och boka in den flera dagar i rad, och så får dom fan stycka skotern tills dom hittar felet..

Hjälp... Tacksam för alla svar jag kan få! :Cry::Cry::Cry:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Nu är de hel overhauling som gäller jag skulle först kollat att bränsletrycket är ok men även testa spruta startgas runt spridarna om de nu är en svag punkt på dem. Mer än dessa saker kan du inte kolla själv om du inte har en annan maskin att prova prylar från.
Om de inte är så enkelt som fel bränsletryck ex fel på tryckregulator eller bränslepump så får du nog lämna in den.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Dom ska inte dra tjuvluft via spridar tärningarna, om det drar tjuv luft där, så är det nog väldigt ovanligt fel.
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Ska prova lite då jag kommer hem från kronogård, pron står hemma!

Hur kan jag enklast mäta bränsle trycket?
Ska även kolla me startgas, om han reagerar där runt, tydligen är dom bytta till nya packningar sa han på verkstan
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Kan det vara statorn? Tänkte då den blir orkeslös då den blivit varm? (tänkte nu då den dog),?
Har bokat tid igen hos polaris återförsäljaren, 4 mars :(
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Går inget bra detta, Varit in nu hos min älskade återförsäljare och fick tillbaka skotern - Nu går den ännu sämre än tidigare.. och dom hade mage att skicka hem den... Dessutom slitit sönder bågen bak - TACK..

I alla fall Tillbaka till problemet. NU har den tomgång från 1600 Rpm till 2600 Rpm kall, då den klev upp mot 40-50 grader hade den "normalare tomgång" 2100-2300 Rpm, sedan klev den ner på 1850-2000 Rpm. Då jag lägger i backen dör skotern nästan! och lägger i frammåt, Ja då stannar den! sedan då jag skulle köra iväg går den som ett arsle 4000-5000 Rpm och bara blöddrar och har sig.

Kör hem direkt och stannar, startar om den, Nu vekrar den gå fast som tidigare Alltså hög tomgång 2500Rpm typ, Lägger i backen (Går bra?!?!) kör en bit och stannar , 3500 RPM på tomgång kör runt och skotern går bra den svarar på gas och går bra annars. Stannar , 3500 RPM tomgång, sedan håller den runt 2800 rpm och går ner till 2300 och ligger där, om man små gasar så får du ner den till 1850.

Skiten måste ju ta tjuvluft någonstans, är nästa steg att riva motorn i smådelar? och kolla packboxar och alla packningar runt oljepump/vattenpump? kan man riva botten delen utan att ta lös cylindrarna på dessa motorer? eller sitter cylinder skruvarna ner i bottendelen också? Tänkte då jag nyss haft lös cylindrarna på skiten.

Tacksam för alla svar!
 

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Tjenare, tänkte om någon upplever samma fel, eller liknande fel problemet är löst.. Det var mag spridaren som var "efter", hade dom på provtryckning och den gjorde inte som den skulle. Gick inte att rengöra den så den skärpte sig. Så blev en ny :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Dåliga spridare verkar verkligen vara ett standardfel på Polaris. Bli därför inte förvånad om felet återkommer - fast då på andra cylindern...

Dessutom är kabeldragningen gjord så att det rinner vatten längs kablarna ned i ett kontaktstycke till spridarna = oxid = dålig funktion/haveri.

Att inte återförsäljarna åtgärdar detta på studs istället för att låtsas som att det är tändstiftsfel är inget annat än beklämmande.