Polaris RMK 800 2001 drar olja som få

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Polaris RMK 800 2001 drar olja som få, man kör nog upp en oljetank på en bensintank, vilket känns fel. Vad är det egentligen som görs när man ställer om mängden olja? Munstycke, ställa om pumpen tweaka reglaget?

Såg att det verkade gå en slang förbi insugen ner mot variatorhållet, vad är detta? Går det rakt av att blanda i tanken utan större ingrepp?
 

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Slangen är en oljeslang som smörjer vevaxel lagret som sitter bakom variatorn.
Det är precis vad en som jag misstänkt, men hur fan gör dom egentligen då ifall man vill blanda i tanken direkt?

Är den som den ska på pumpinställningen?
Det finns ju en risk att jag skriver här för att jagi nte vet vad som är den rätta pumpinställningen och överhuvudtaget vart pumpinställningen finns.
 
R

Robin

Brukar finnas 2 eller 1 sträck på pumpens fasta del och en på armen som ska ligga horisontellt mot varandra då motorn är orginal och ett sträck längre ner där den skall vara ifall motorn är trimmad på något sätt. Nu är jag ej säker på hur det är med just din modell men svaret är mer generellt och tror nog att det bör finnas på den modellen du har också.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ja som Robin säger.
Oljepumpen sitter ju på pipsidan.
Där så finns det 2 sträck på pumpen och 1 sträck på armen som vajern sitter i.
Det första sträcket är för tomgång.och det andra sträcket är vid full gas.
Så be en kompis står vid gasen åse kollar du så att sträcket på huset och armen är mitt för varande både utan gas och fullgas.
Så funkade det på min -98 iaf. Men för att vara säker så ska jag kolla på min -02 rmk 700 ikväll!
Återkommer om jag bara har svamlat i detta inlägg!
 

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
Brukar finnas 2 eller 1 sträck på pumpens fasta del och en på armen som ska ligga horisontellt mot varandra då motorn är orginal och ett sträck längre ner där den skall vara ifall motorn är trimmad på något sätt. Nu är jag ej säker på hur det är med just din modell men svaret är mer generellt och tror nog att det bör finnas på den modellen du har också.
är det likadant på rmk 800/05?? jag har slp pipa osv på den.. måste jag stoppa ett sträck längre ner?.. mvh kenny
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
har då aldrig varit med om att det finns 2 olika sträck för om man ska trimmat eller ej.
Dom 2 spåren som finns på själva pumphuset är 1 för tomgång och den andra för full makaron. sen har man ett sträck på armen som det ska överenstämma med
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Och skulle jag trimmat min 800 så skulle jag kört på separaten och kanske en liten skvätt i tanken bara för attt..... beroende på hur mycket man ökat munstyckena.....
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
En motor som inte är portad eller rejält trimmad på annat vis behöver inte ha mer olja än vad den behöver i std utförande.

På din Polaris finns det bara ett streck på armen och ett på själva pumpen som ska linjera med varandra när trottlarna är opåverkade. Sen kan det givetvis finnas en markering o form av ett streck eller en prick som indikerar pumpens maxeffekt, dvs efter den markeringen ger den ingen mer olja. Dock kommer armen att röra sig förbi det strecket/pricken för max när du har fullgas.

T.ex. på min Rotax var det två treck på själva armen, ett som man skulle justera efter och ett som man skulle skita i. Lägre upp var det en liten prick som indikerar max
 
R

Robin

har då aldrig varit med om att det finns 2 olika sträck för om man ska trimmat eller ej.
Dom 2 spåren som finns på själva pumphuset är 1 för tomgång och den andra för full makaron. sen har man ett sträck på armen som det ska överenstämma med
Det kan vara så att det är ett vid full gas och ett vid tomgång men om det är osynkat mellan tomgång och fullgas mellan sträcken så finns det ju ingen möjlighet att ändra armens läge på så sätt om du förstår mig?

Har för mig att jag läst någonstans för nåt år sedan på nåt amerikanskt forum om just det när jag renoverade xcr motorn jag hade men..

Men fancys teori låter mer rimligt..
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
kollade på min egen skoter igår.
Och till min stora förvåning så ligger inte strecken mitt för varandra utan gas.
utan jag får gasa lite innan strecken ligger mitt emot varandra.
Sen så det andra stecket finns inte. enda jag kunde se var en prick som nog markerar när pumpen blandar fullt.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
tycker polaris i allmänhet drar mycket olja min 01 700 drog väldigt mycket olja o den nya jag har den drar också väldigt mycket olja hehe
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Det finns mycket olja som helst på macken, bara gå o hämta.

Vidare säger SLP inte ett dyft om någon oljeinställning när man köper deras pipor, åtminstone inte till rmk 800 -05. Man behöver inte ens stycka om förgasaren.

Kör förresten också upp en oljetank per tank bensin, minst.
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
så sant.
Min gammal -98 rmk tog då fan inge olja alls.
blev nästan orolig. Ska ut och gasa lite med min nya i helgen så ska bli skoj att se hur mkt olja den tar.
 

Wezzli

Medlem
9 jan 2008
36
0
1
Piteå
Jag är personligen inte bosatt där skotern står så jag har lite svårt att tillämpa den teoretiska kunskapen som här finns att hämta. Ska hem till veckan och se hur det ser ut.

Givetvis finns det olja att "hämta" på macken, men man får inte smygstånd av att hälla i en flaska olja per bensintank, räkna det som normalt och sedan se att den ryker som ett ånglok från 1800-talet. Man börjar fundera, det är allt, inget allvarligare än så.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Har aldrig reflekterat över att den drar olja som fan, min första skoter så jag har bara fyllt på när det börjat sina, ryker som ett ånglok när den är kall, stämmer det.
Fast å andra sidan har jag så löjligt bra pris på oljan så det spelar ingen större roll :)
 
R

Robin

Fått till det? har även jag kikat på min oljepump på 600an för att försöka konstatera om den står rätt eller ej, men från det lilla jag kikat så har jag inte hittat något stäck att ställa den efter? eller är jag bara halft blind?