Polaris rmk 800 släcker tändstift

Nilsson21

Medlem
14 jan 2024
5
1
3
18
Vännäs
Tjena, tänkte kika om någon vet som kan vara fel på min skoter. Är en polaris rmk 800 från 2011. Problemet är då att den släcker tändstift hela tiden och börjar gå på 1 cylinder. Har kikat så att den har kompa, tändspolen osv. Börjar bli riktigt irriterande då jag kommit ungefär 20 min körning på 2 uppsättningar tändstift. Någon som vet bättre än jag? Tändstiften blir typ svart direkt också sen är de helt död ingen gnista alls. Kan det vara något enkelt fix?
 
Reactions: Simonbylle

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Känns som ett spridarfel, prova slå i en skvätt injectorcleaner och kör lite. Fått många kärvande spridare att funka igen på så vis 🙂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Funkar backen som den ska? Varför jag frågar är för att om tps givaren står fel lilla minsta brukar motorn stanna helt istället för att lägga i backen. Och om tps givaren står åt de feta hållet dvs för hög volt så går de surt och kan släcka stift.
Släcker den båda cylindrarnas stift eller är de enbart på en sida?
Sopa i 0,5% tvåtaksolja i bränsletanken så håller spridarna bättre och även motorn så kör med det hela tiden.
Kolla att oljepumpens arm är fäst på kulan mellan spjällhusen både nere vid pump och i gasspjällsaxeln. Om den lossnad så kan oljepumpen stå fullt öppen viket knäcker stift. Du kan se om oljepumpreglager rör sig i takt med gasning med motor avstängd. Kolla från vänster sida mellan variatorerna så ser du pumparmen på pumpen om den rör sig normalt. Om du eller någ nyss skruvat och tagit loss oljepumpens dragstång upp till spjällhus så är de enormt lägg att sätt fast den i felvridet läge och då får maskinen full oljematning på tomg och mindre när man gasar. Men då borde den ryka ganska rejält blått vid tomg och krypfart och de knäcker också stift.
Om de inte funkar med injektorcleener och olja i tanken så måste spridarna lös och flödestestas samt rengöras.
Ang tändstift så får man igång 85% av de släckta stiften om man rengör dem med startgas eller annan sprit samt eldar krafitg på stiften. Elda ända tills de inte går hålla i porslinet utan handskar.
Kör även bästa stiften för surgång NGKbr9eya och under felsökning knacka ihop gnistgapet till 0,4mm så klarar de mer olja och bränsle.
 

Nilsson21

Medlem
14 jan 2024
5
1
3
18
Vännäs
Funkar backen som den ska? Varför jag frågar är för att om tps givaren står fel lilla minsta brukar motorn stanna helt istället för att lägga i backen. Och om tps givaren står åt de feta hållet dvs för hög volt så går de surt och kan släcka stift.
Släcker den båda cylindrarnas stift eller är de enbart på en sida?
Sopa i 0,5% tvåtaksolja i bränsletanken så håller spridarna bättre och även motorn så kör med det hela tiden.
Kolla att oljepumpens arm är fäst på kulan mellan spjällhusen både nere vid pump och i gasspjällsaxeln. Om den lossnad så kan oljepumpen stå fullt öppen viket knäcker stift. Du kan se om oljepumpreglager rör sig i takt med gasning med motor avstängd. Kolla från vänster sida mellan variatorerna så ser du pumparmen på pumpen om den rör sig normalt. Om du eller någ nyss skruvat och tagit loss oljepumpens dragstång upp till spjällhus så är de enormt lägg att sätt fast den i felvridet läge och då får maskinen full oljematning på tomg och mindre när man gasar. Men då borde den ryka ganska rejält blått vid tomg och krypfart och de knäcker också stift.
Om de inte funkar med injektorcleener och olja i tanken så måste spridarna lös och flödestestas samt rengöras.
Ang tändstift så får man igång 85% av de släckta stiften om man rengör dem med startgas eller annan sprit samt eldar krafitg på stiften. Elda ända tills de inte går hålla i porslinet utan handskar.
Kör även bästa stiften för surgång NGKbr9eya och under felsökning knacka ihop gnistgapet till 0,4mm så klarar de mer olja och bränsle.
Tackar för svar, jo ibland stängs den av och ibland går backen i direkt. Dör bara på 1 cylinder. Tycker inte den ryker något extra iallafall. Ska köpa mig injector cleaner imorgon och rengöra stiften och kika runt lite i motorutrymmet. Kan även höra då den går på en cylinder att den tänder till mycket och vill gå igång men att den inte gör det, sen när jag kikar är gnistan knappt synlig. Ska kika på oljepumpen hur det ser ut också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ok iom att de är bara en cylinder som surar så är de nog den spridaren som hänger sig. Då bör den bytas ut men om du köper beg spridare på skroten så se till att de är samma färgkod som du redan har. Färgkoden syns på kablaget från spridarna och på ecu boxen. Hör med skroten white powder iså fall för han är störst på polaris.
Du får va glad spridaren hänger sig i öppet läge för de kan lika gärna hänga sig i stängt läge och då skär den cylindern.
 

Nilsson21

Medlem
14 jan 2024
5
1
3
18
Vännäs
Okej... Nu har det gått ett tag. Har provat injector cleaner och verkade fungera några körningar. Sedan har jag haft spridarna testad och rengjord. Inget fel. Men ännu verkar felet kvarstå men nu mer sällan. Hittade i avgasportarna en massa olja. Rengjorde de och den har gått bra några körningar. Men nu är problemet tillbaka...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
I vilket bränsleläge har du etanolpluggen i ? Om den står i etanolläget går de surare så plugga om den iså fall till non etanol.
Hur mycket varvar den på tomg den ska ligga runt 1750v. Om den ligger lägre eller högre i varv så kan tps givaren stå fel eller va felande. Om du hör att den går surt på ett vist gaspådrag så är tps givaren felande och ge sur gång just vid ett speciellt gaspådrag eller på tomg.
 

Nilsson21

Medlem
14 jan 2024
5
1
3
18
Vännäs
I vilket bränsleläge har du etanolpluggen i ? Om den står i etanolläget går de surare så plugga om den iså fall till non etanol.
Hur mycket varvar den på tomg den ska ligga runt 1750v. Om den ligger lägre eller högre i varv så kan tps givaren stå fel eller va felande. Om du hör att den går surt på ett vist gaspådrag så är tps givaren felande och ge sur gång just vid ett speciellt gaspådrag eller på tomg.
Den brukar ligga runt 1750 eller 1850 i tomgång så ganska bra på tomgång. Kan kika ikväll vilket läge bränslemappen står i och tycker inte den går surt på fullt gaspådrag eller så. Däremot kan jag få den att gå i limp mode och visa koden DE7, vilket har med detonation att göra så kan ju va bränslemappen annars ska jag mäta på tpsen och se vad jag får för värden