Polaris RXL650 -95 är sten död ???

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Jag tackar för länkarna, har läst dom, mycket bra info... :rolleyes:
Det står att bränsletrycket brukar vara 2-3 bar i länken,
men skulle vilja veta lite mer exakt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det brukar vara 2-3 bar och det är ingen raketforskning detta - du kan som skrivet använda en Bpump från en bil. 2-3 bar är alltså det värde som systemet skall ha för att mata korrekt till insprutare mm. Överskottet går ju tillbaka till tanken.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ang. knappen du nämnde så har jag sett på vissa årsmodeller av 500efi att de funnits en typ av "choke" eller kallstart bredvid nyckeln.

Såg det första gången då en gubbe uppe i byn kom med sin 500 efi till oss där vi satt å grillade å han klagade på att den inte hade nån tomgång och gick allmänt kasst hela tiden, men vintern före hade den gått som ett skott.

Skulle provköra maskinen å ge ett utlåtande om va de kunde vara så jag började kika lite närmare på den innan jag startade såg ja en vipp strömbrytare bredvid nyckeln med nån halvutsuddad text runtom, och sen även en brytare för handtagsvärmen.

Startade skotern och man var tvungen att hålla lite gas för att den skulle gå alls, slog sedan ner vippbrytaren brevid nyckeln och den började sakta gå bättre å bättre för att efter en provtur ha perfekt tomgång igen.

Vill minnas att de ska ha varit en 93as sks.
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Den går nu för snålt eftersom den motar och typ dör vid fullgasning, samtidigt som den surar ner sig och dör efter ett tag.
Startar igen efter några ryck med kontakterna på spridarna borttagna.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Den går förmodligen för fett eftersom den motar och dör vid fullgas.


Insprutningen fläskar på då du fullgasar, och om den inte hinner dra i sig nog med luft surnar den innan den hinner komma upp i varv.

Ganska vanlig om du har skitigt luftfilter eller felstäld TPS (spjällaxelvinkelgivare).

Kan också vara dåliga stift.
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Har mätt bränsletrycket, ca. 3,8 bar, bytt tändstift, bytt bränslefilter. Tog även isär dom kontakter som jag inte tidigare fått isär pga. trångt.
Tror ni det blev nån skillnad??? Nej, det är ingen skillnad.
Kommer inte på något mer som går att göra själv....
Hur kollar man om TPS spjällaxelvinkelgivaren är rätt inställd som Diravi skrev.

Ska till Borlänge om några veckor, funderar på om det finns någon firma eller liknande som kan dom här skotrarna i dom krokarna???
Tänkte ta den på släp och lämna in den om jag inte får fart på den tills dess.
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Vilken verkstad ska man vända sig till???
Ska till Borlänge om några veckor, funderar på om det finns någon firma eller liknande som kan dom här skotrarna i dom krokarna???
Tänkte ta den på släp och lämna in den om jag inte får fart på den tills dess.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Om den funkat bra tills kedjan gick av måste felet härledas till operationer du gjorde när du bytte kedjan. Vilka kablar kom du i kontakt med, typ.
 

Trans am

Medlem
10 nov 2007
30
0
1
55
Nyköping
Yippie!!!!!
Har hittat felet.... :)
Var den lilla knappen jag tidigare nämde, som man kan manuell köra pumpen med.
Den var glapp och konstig, vilket förmodligen gjorde att den surade ner sig.
Köpte ny knapp för en femtilapp som jag lödde dit, och skotern går som en klocka.... :)
Tack för alla tips och svar.