Byt även bränslefilter för de är en av orsakerna till att de skär! Kolla länken nedan där jag visar hur man kan köra med billigt filter som senare är lättare att byta.
Ja kör den på etanoläget för år 13 har snål mappning i mellanreg. Du kan även undvika jämn gas längre sträckor typ över sjöar. De går snålt i jämn gas från runt 60kmt till 110kmt så kör lite ojämt eller dutta till på gasen var 5 sekund i de farterna. Och kör i mesta möjliga mån på 98 okt för 95 okt har ju upp till 10% etanol i sig och ju mer etanol desto snålare går den i soppamappen.
Vid mer teknisk körning i skogen eller trånga leder brukar jag snäppa om till non etanol för den går en aning bättre rappare i de läget. Vid sådan pumpgasande körning tar inte motorn skada på non etanol.
Etanolläget ställer du om i Displayen på tomg ,håll in bromsen och blippa i displayen så syns de tydligt, de står non eht eller eht.
Fler tips att få den hålla lika bra som en Arctic cat är att ställa upp oljepumpen så den tar 2% olja i genomsnitt och häll även i olja i soppatanken, minst 05% men gärna 1% då drar de likvärdig med olja som en Arctic cat och håller därefter, du får även några kusar extra med mer olja så de är winwin.
Oljepumpen ställer du upp bak mellan förgasarna utan att skruva bort något, justerskruven skruvas in så mycket att de knappt finns gängor kvar för låsmuttern. Obs dra inte åt låsmuttern så hårt för då vrider man hela bryggan skruven sitter i för den är på tok för klen.Jag brukar låsa fast muttern med lim utvändigt mutter, inte gänglåsning för då går skruven för tungt om man måste juster om senare.
I länken tar man bort en massa onödiga saker för att man ska se bra men de behövs inte.
Jag tycker Polaris bränslefilter som kostar 600kr + frakt (pirat) är på tok för dyrt. De i sin tur gör att många skiter i att byta det och de i sin tur kan ge skuren motor. Jag köpte löst filter på Dalhems för 115 kr och bränsleslang och klammer på Mekonomen för ca 100a kr. Nästa byte kostar...
www.snowmobile.se