Polaris switchback assault-13

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
43
Gävle
Har haft en lång paus men känner u att de är dags att plocka ihop skotern igen efter att den skar, har skaffat precis allt nytt o haft spridare på tvätt mm. Är fortfarande lite osäker på vart läget till att ställa etanol på denna är någonstans? Fick för mej att de är manuellt på dessa? Vill bara dubbelkolla så de står rätt, för visst ska den stå på etanol läge på skotrarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Byt även bränslefilter för de är en av orsakerna till att de skär! Kolla länken nedan där jag visar hur man kan köra med billigt filter som senare är lättare att byta.
Ja kör den på etanoläget för år 13 har snål mappning i mellanreg. Du kan även undvika jämn gas längre sträckor typ över sjöar. De går snålt i jämn gas från runt 60kmt till 110kmt så kör lite ojämt eller dutta till på gasen var 5 sekund i de farterna. Och kör i mesta möjliga mån på 98 okt för 95 okt har ju upp till 10% etanol i sig och ju mer etanol desto snålare går den i soppamappen.
Vid mer teknisk körning i skogen eller trånga leder brukar jag snäppa om till non etanol för den går en aning bättre rappare i de läget. Vid sådan pumpgasande körning tar inte motorn skada på non etanol.
Etanolläget ställer du om i Displayen på tomg ,håll in bromsen och blippa i displayen så syns de tydligt, de står non eht eller eht.
Fler tips att få den hålla lika bra som en Arctic cat är att ställa upp oljepumpen så den tar 2% olja i genomsnitt och häll även i olja i soppatanken, minst 05% men gärna 1% då drar de likvärdig med olja som en Arctic cat och håller därefter, du får även några kusar extra med mer olja så de är winwin.
Oljepumpen ställer du upp bak mellan förgasarna utan att skruva bort något, justerskruven skruvas in så mycket att de knappt finns gängor kvar för låsmuttern. Obs dra inte åt låsmuttern så hårt för då vrider man hela bryggan skruven sitter i för den är på tok för klen.Jag brukar låsa fast muttern med lim utvändigt mutter, inte gänglåsning för då går skruven för tungt om man måste juster om senare.
I länken tar man bort en massa onödiga saker för att man ska se bra men de behövs inte.
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
43
Gävle
Tack, allt är bytt. Bägge filter, ultaljudstvättat spridare, pumpen uppsälld, kommer att hälla i olja i tanken, ska göra allt för att slippa ett ytterligare haveri... men hade starkt fått för mej att man ställde den på etanol me nå vred på variator sidan, men hittar inge så lär ju va elektronisk som du säger då va?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
På de äldre 800 2008 till 12 så var det ett motstånd man vände/bytte och det sitter vid variatorsidan men 13 och framåt är det via displayen och knapparna man byter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Tack, allt är bytt. Bägge filter, ultaljudstvättat spridare, pumpen uppsälld, kommer att hälla i olja i tanken, ska göra allt för att slippa ett ytterligare haveri... men hade starkt fått för mej att man ställde den på etanol me nå vred på variator sidan, men hittar inge så lär ju va elektronisk som du säger då va?
Ok då va de flesta moddarna gjort för hållbarhet.
Vet du varför den skar?
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
43
Gävle
Aha, ja då är de digitalt på 13 alltså, nä vet inte varför men den har gått ca 800 mil o tror helt ärligt att ja inte gjort enligt alla tips, o misshandlat den lite när ja kört. Hållt jämn gas över is, inte låtit den blivit ordentligt varm efter fastkörning osv. Den har tagit olja, har bara tankat 98, endast 95 ett fåtal ggr när de inte funnits 98. Men de är den enda förklaringen ja har på varför, skickade iväg spridarna o de blev endast 0.2 procents förbättring på den ena, den andra vart de ingen skillnad på.
Soppafiltren bara av o titta på dom såg fina ut, men man vet ju aldrig invändigt. Så min enda förklaring på att den skar är att ja inte behandlat skotern korrekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
800 mil va ju rätt långt för en Polaris om den nu inte renoverats på så många mil.
Om oljepumpen inte varit uppställd tidigare så är de riktigt bra om den klarat 800 mil.
Ok du lämnade in spridarna på flödescheck, de va bra. Jag va rädd att du bara ultraljudstvättat dem för de duger såklart inte.
Men då är de nog bara tuta och köra.
Jo just viktigast av allt,,,kollade du att kolvringsstopparna på inte låg för nära en insugsport? De är ju ökända för att ha pillsnergjutna cylindrar.
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
43
Gävle
Ja, men vet att kolvarna va bytta vid ca 400. O den "gula" färgen som ja har fått för mej va orginal va inte spräckt på oljeskruven. Så tror att den har fått gå på orginalinställning, japp dom fick en helservice o check, vill inte lägga ner allt jobb utan att göra de på riktigt.
Nä, de kollade ja aldrig? Visste inte att de ev behövdes, skrev lite me blixten racing som fick i uppdrag att fixa cylindern(svets o omnicasil) att få ett kitt där allt skulle stämma ihop, så han åtminstone rekommendera wiseco kolvar så de är de ja har stoppat i. Är nära en ev provsvaret idag så känns inte som ja har lust att plocka ner o kolla de igen😭 tror att de satt wössner i innan. Har dom sagt inte koll nå själv men Snubben på blixten sa att allt skulle lira. Kollade iaf gapet på ringarna, o har ja räknat rätt så fick de minimum va 0.28 mm gap, men hade runt 0.4 så de ska väll va bra? Här kan ni säkert slå mej på fingrarna men hoppas att de är som de ska🤔
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
43
Gävle
Idag har hon startats, o kollade läget nu när ja vet hur man gör o den har förmodligen stått i non eth hela tiden..... förmodligen en stor anledning till att hon skar, går sjukt fint nu. De enda som irriterar mej nå sjukt nu är att ja har 2 st bultar kvar som ja inte hittar va fan dom ska sitta... 2 st m8 ca 30mm långa, suck... har vart väldigt metodiskt o noga, men så händer detta...
Ca 4 liter glykol efter va ja har läst till mej?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
De är många som missar att kolla vart ringstoppen sitter men Wiseco och wössner brukar ha bäst centrerade ringstoppar förutom org kolvar. De går kolla översta kolvringarna med liten endoskopkamera. Jag köpte en 13 polaris rmk 800 som de va bytt kolvar i så jag filmade den. Där ligger stoppen farligt nära mitten (boostport. På min år 15 Polaris är cylindern bet bättre gjuten med perfekt centrerad boostport.
Iom att du kör Smidda kolvar och speciellt Wiseco så måste du köra lugnt tills motortempen stannar typ minst 45c,,då håller de stenbra .
Ang ringgapet så är 0,40mm för lite, man bör ha 0,50- 0,55mm har de visat sig på skotercylindrar med samma borr. På Mx hojar och båtmotorer kan man köra 0,40mm med samma borr.
De är stor risk du får ringskärning med 0,40mm! Jag skulle inte tordas köra de måttet men de kan gå om du har tur.
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
43
Gävle
Ok, kollade dock inte detta men som sagt enligt blixten så skulle de lira. Va minimum iaf 0.4, kan ha vart 0.5-0.55 med, kompisen körde in ett bladmått som va 0.4 o de glappar ytters lite. Så bör gå. Hittade för.ö vart sista bultarna skulle sitta. Va själva bågen som ja hade missat o sätta i nedersta hålen.
Kommer nog att köra så här nu o hålla tummarna för att de går bra.
Som sagt, nu när ja vet hur ja kollar va den går på så stod de idag när ja fick igång den att den stod på non eth. Så va tror du? Är de en rimlig förklaring på att den skar? Sista repan va en låmgrepa över isen när den säcka ihop.
Men tack iaf för alla tips o råd. Nu håller vi tummarna för att den är som den ska i vinter.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Är det nu 0.4mm ringgap är det för litet på dessa motorer. Precis som boost skriver så ska det vara 0.50-0.55mm med turbo gärna 0.60mm. Det tråkiga med en ringskärning är att du skrotar cylindern då.
På Wiseco så sitter ringstoppet 100% på rätt ställe, sen är tyvärr cylindrarna ojämna i gjutningarna så vissa hamnar ändå väldigt nära, därför kan man välja vilken sida man slipar ringarna på när man sätter ringgapet så blir det iallafall något bättre.
Ang anledning till nypet så kan det säkert vara kombinationen: non eth + 2013 mappning + E10 + låg last i hög fart.
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
43
Gävle
Ajjemen, är iaf mer än 0.4 . Men kan inte säga exakt, har ju funkat me både orginal, o wössner i nästan 850 mil, så bör ju även fungera me wiseco känner ja allmänt? Borde ju absolut ha kollat de känner ja så här i efterhand, men nu är allt monterat o klart... tycker ni ja borde riva allt o kolla igen? Ringde kompisen o dubbelkolla, o han har svarvat, fräst en hel del o sa att de är iaf större än 0.4 på gapet. Han är även rent allmänt duktig på motorer o sa att de inte skulle va några som helst problem.
Han kollade me nå som va 0.4 o de glappade, han kollade även me skjutmått.
Blir nojig efter att ha lagt all tid o peng. Men måste ja så måste ja🤣
Tack igen för all hjälp o guidning. Ni är grymma.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
De låter som de kan va 0,50mm :rolleyes: . Din mekaniker har tveksam kompetens om han inte kollar exakt gap och vet att de måste va 0,50mm . Före bara 10-15 år sedan kunde de följa med en lapp i kolvkartongen där de stod på tok för tighta mått för sportskoter. 0,40mm kan man köra mot 81mm borr men till 85mm måste de va minst 0,50 Jag brukar sätta 0,55 på övre ringen som går hetast och 0,50 på undre.
Här har du en film där en känd firma visar hur de slipar in ringgapet och även rek mått. De säger 0,47-0,50 men helst 0,50.
 
Last edited: