Polaris Xlt 600

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
Hej, har länge funderat på att skaffa skoter tills nu när jag fått ett ganska bra erbjudande på en skoter...En Polaris Xlt 600 -95 med inte allt för mycket kilometrar på nacken!
Så nu undrar jag är det nånting att satsa i och vad typiska defekter på en sådan brukar vara och vad bränsleförbrukningen brukar ligga på?:)

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
okej men de är väl ganska klena ändå för att vara på 3 cylindrar nått på 80hästar har ja för mig:hmmmm:?Men funkar de bra att ha som arbetsskoter också elr?Har nu inte jyst det kravet på den men undrar bara?

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
dom drar inte mycke bara för att dom är tripel.. 88-93 hästar ca ! skulle nog inte funka bra som arbetsskoter!

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Förlåt, men Polaris XLT är en skitskoter då den väl börjar rappla! Tro mig, har haft 2st och de var dom jobbigaste vintrarna i mitt liv..! Brukar vara ganska svårstartade. Kolla upp så kompen är okej. Packboxen på variatorsidan brukar ha en tendens att gå sönder efter ca 700mil. Dom är ganska törstiga dom svinen! 3.5-4 Liter milen är ganska normalt för en XLT. Lycka till med köpet och hoppas du blir nöjd! :)

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
min har gått 1300 mil kolvar och vevaxel bytt för 100 mil sen så de inte ska bli nå rappel ! har inte fått min över 2,5

_polaris

Medlem
11 jan 2010
36
0
1
har en polaris xlt 600 -95. har inte krånglat en enda gång i varken min eller förra ägarens ägo. och den drar verkligen ingenting!

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Vi har haft en xlt -94 (93hk)
Måste säga att det är en riktigt bra skoter, morsan kör den än idag.
Trevlig motor som inte drar speciellt mycket skulle jag vilja säga.
Jag får då för mig att min switchback drar mera

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
okej,Nu blev man lite tveksam:hmmmm:...Vissa svarar att det är en skitskoter å vissa säger att det är en prima skoter...Mycket beror jo förstås på hur den har blivit omhändatagen och regelbundet servad.Men alla har ju olika åsikter!

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Åkte en vinter på en XLT SP -96.

Otroligt fin ledskoter, som inte gjorde bort sig totalt utanför spåret heller, men kan ju givetvis inte jämföras med dagens skotrar.
Dock så är den relativt framtung, så man får åka med rätt mycket gas i lösare snö.

Bränslemässigt var den hemsk då det var varmt ute (bestyckningsfråga).

-10 så drog den kanske 3 liter milen och gick riktigt riktigt bra!

Hittar du en i ett bra skick så tycker jag att du ska slå till, jag har inget negativt att säga om skotern i fråga.

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Hej, jag har en xlt sp från -96, jag har totalrenoverat motorn efter 950 mils körning, vevaxellagren var helt slut och så var axeltappen ut till variatorn slut så de blev en helt ny tapp oxå, nya kovlar å balanserad vev så är den som ny igen nu :)

Satt på en 28mm fullblocksmatta oxå så den skottar lite mer än original som hade 25mm.

Min skoter har gått klockrent både före och efter renoveringen...

mitt råd är att sikta på en special från -96 då dom hade samma rova som i racemodellen XCR. lycka till med köp

oskstr

Aktiv medlem
27 nov 2008
60
0
6
Umeå, Stöcksjö
Hej, jag har också en polaris xlt sp -95 som jag varit helnöjd med. kört nu ca 200 mil och den börjar närma sig 1000 mil. för mig har den aldrig krånglat och bränsleförbrukningen går inte att klaga på (2,5 liter/mil vid relativt hård körning), drar mindre än många andra nyare skotrar med ungefär samma standard.
Det som jag är mest nöjd över är hur dämparna fungerar. Den går att plåga efter guppiga och jobbiga leder utan några problem, den flyter över guppen tack vare x-12 boggien som kom på 95:eek:rna.
jag körde ifrån min polare som kör en lynx rave 600 sdi -08 och han skylde på att dämparna var för hårt ställda ;)
perfekt förstaskoter skulle jag vilja påstå att det är om skotern är i fint skick vill säga =)
Sätt på minst en 32:as matta, styrhöjare och crosstyre så har du en rolig skoter.

_polaris

Medlem
11 jan 2010
36
0
1
sitter en xtra12 boggie på min med !dämparna justeras väldigt snabbt. 32mm matta är ett måste, riktigt tråkig med orginalmattan! foxdämparna är helt okej men boggie dämparen åker in på service inom kort !
och har gått en bit över 1000 mil !