Polaris XLT Special -94 som förstaskoter?

Mäki

Medlem
23 dec 2007
13
0
1
Ja, är det en bra förstaskoter eller ska jag leta något annat? Något speciellt man ska tänka på när det gäller XLT Specialen?
Användningsområdet är väl mest att leka runt i snön och lära sig åka då jag aldrig kört skoter på "riktigt" innan.
Mvh Marcus.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Ingen Polaris-trippel maskin är direkt driftsäker under 90-talet, varken i början eller i slutet.:( XLT är en fin skoter men kan krångla till det rejält om man har otur.. XLT kom 1993 och hade stora problem med kylningen på cylindern närmast variatorn, samt ramlagren som sitter vid variatorn. Tror detta åtgärdades 1994 (kan varit 1995 men är nästan säker att det åtgärdades 94!)

Special är modellen med bättre dämpare, skidor, lägre ruta (tror jag).

Ett tips om du köper den, kolla upp om det suttit pipor etc. på den, för XLT modellerna är ganska känsliga om man bestyckar fel. (Kan bli dyrt)

Om det redan sitter pipor på den, kolla bestyckningen. Gå inte på knepet att bestycka så magert som möjligt för att vinna effekt, det blir såpass lite effektökning så det inte är värt, blir även dyrt (egna erfarenheter):rolleyes:. Alltså häldre för fet smörjning än för mager.

Lycka till med skoter köpet, du blir nöjd! /Stor Polaris-fanatiker

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
special är också 307 , motsatsen till sks. hitta en 95,a om du kan, den har nya motorn på ca 600 kubik . fungerar cleant har själv haft sån:p

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Köpte en Xlt -94 i vintras, min första helt egna skoter. 13000 betalade jag för den. Har gått hur fint som helst. Körde ca 125 mil med den i vintras, enda jag har gjort är att tanka och köra. Enda jag har att klaga på är att styret är på tok för lågt för stående körning, dock lätt åtgärdat och att mina dämpare var helt slut men dom håller ja på byta i denna stund. Kan också nämna att den går billigt, min är orginal och drar väll ca 2-2,5 liter milen vid normal blandad körning. går lätt att få under 2liter om du kan behärska dig ;).

Vet inte riktigt vad mer du vill veta, går helt OK i lössnö så länge du har lite fart och inte släpper för mycket på gasen, dock så har ja då en 32mm matta på min.

Fråga på om de är något du undrar över :) Lycka Till Med Skoterköpet. MvH Oskar

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Hitta en välskött med få ägare så har du en bra skoter, triplarna är bättre än vad många anser. Dock är dom första modellerna av XLT känsliga precis som nämndes ovanför.