Polaris

Prox600-03

Välkänd medlem
1 mar 2006
118
0
6
46
Söderhamn
Tänk om det vore så väl.....då det är så förbannat dyrt med bensin :) Kunde inte låta bli :)

Kan väl tänka mig att det går alldeles utmärkt!

Mvh Robban
 

gandersson

Aktiv medlem
17 feb 2007
56
0
1
Varför ens ställa frågan?
Om nån tjomme svarar ja, ska du ut å åka då eller?

ONÖDIGT!!!!!
 

gandersson

Aktiv medlem
17 feb 2007
56
0
1
Korvgrillare?

Verkar ju behöva en vattenskoter!
Å nej nån gammal härk indy går inte "bra" på vatten då den är gjord för snö!!!

Men lycka till..........:confused:
 
R

Robin

Vad spelar det för roll om han vill ut å köra på vatten eller inte? Det är ju faktist jäkla kul :cool:

Men å andra sidan ska han ut å köra på vatten nu så tar han ju en ***** risk.
Ska du testa Indyn på vatten, gör det till våren eller sommaren då vattnet inte är lika kallt.
Samt på något lång grundt ställe ifall du skulle sänka den.
Samt fäst en lina plus dunk så du lättare kan bogsera upp den sedan.
Samt tejpa igen alla hål i buken så du inte får vatten på remmen.

Men Mitt förslag är att vänta till våren.
Och använd flytväst!
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
hej tog en tur för en vecka sen på vattnet körde 600meter med min 500 går hur fint som helst men den är lite klen för tunga jag väger 80kg den planar kring 80km/h men kom i håg att köra hyfsat fort när du tar vattnet annars är det badrisk den orkar inte riktigt nr det börjar gå riktigt tung men får du den att plana inga problem då indy 650 går utan några problem på vattnet alla som säger att snöskotrara ej går på vattnet har fel körde i fjol på påsken ca40 meter med ockelbon den gick utan problem men sen blev det av att bada men utan problem att din 500går på vattnet men kom i håg som robin från kiruna sa men tejpa bara över hålen i buken och sen på huven där variaton sitter den sidan för om det kommer vatten på remen då får du problem men lycka till jag låvar att det går bra ;) :) :) och ha med dej nån när du ska kör som tittar på här stappade en kompis i fjol på vattnet och bröt bene då fick man bada i gen menmen det kommer utan problem att gå bra
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
:) :) ripsaw mattorna går utav h-vete på vattnet fäster bra och man får bättre ork i maskinen när det går tungt eftersom kammarna är utspridda fullblock mattorna om int skotern ork att få upp dej ur vattnet jag menar vid nära säkning då är det färdigtmed ripsaw mattan som sakt har utspridda kammar så de får fortare upp farten vilken skoter som helst gårpå vattnet bara man vill spelar ej roll vad för skoter bara den går hyfsat fort mattan eller nåt annat som ni oroar er över är inga problem på era maskiner men högre kan destotyngre mer motor kraft behövs 32 är den bästa kamm storleken på vattnet går i alla lägen och över allt hadde 28 på min 500 gjick utan problem vart ju sjukt glad när den gjick hela sträkan 600meter men dagens skotrar testade en f7 i sommras kunde ha skidorna i vattnet och planade den direkt axet är det viktigaste men har man en äldre skoter ska man ha lite fart det gjick att stå på stranden med 500 4meter från vattnet då gick den hur fint som helst älskar att köra på vattnet är som att bli på nytt född:)
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
:) :) ripsaw mattorna går utav h-vete på vattnet fäster bra och man får bättre ork i maskinen när det går tungt eftersom kammarna är utspridda fullblock mattorna om int skotern ork att få upp dej ur vattnet jag menar vid nära säkning då är det färdigtmed ripsaw mattan som sakt har utspridda kammar så de får fortare upp farten vilken skoter som helst gårpå vattnet bara man vill spelar ej roll vad för skoter bara den går hyfsat fort mattan eller nåt annat som ni oroar er över är inga problem på era maskiner men högre kan destotyngre mer motor kraft behövs 32 är den bästa kamm storleken på vattnet går i alla lägen och över allt hadde 28 på min 500 gjick utan problem vart ju sjukt glad när den gjick hela sträkan 600meter men dagens skotrar testade en f7 i sommras kunde ha skidorna i vattnet och planade den direkt axet är det viktigaste men har man en äldre skoter ska man ha lite fart det gjick att stå på stranden med 500 4meter från vattnet då gick den hur fint som helst älskar att köra på vattnet är som att bli på nytt född:)
Ok,Tackar för svaret ..då kanske jag testar min på vatten då..jag har en 32mmripsaw matta på min.
Mvh Jons
 

gandersson

Aktiv medlem
17 feb 2007
56
0
1
Tyvärr har jag också behövt åka på vatten viisa gånger, vilket ja håller me kan va kul men framför allt spännande!!
Har dessutom varit me å sänkt en sno pro 440 så lite dåliga erfarenheter har man å!
Säger inte att indyn ite går på vatten...för de gör den garanterat med rätt förutsättningar å sträcka!
Men sen gäller de ju å definera "bra" å enligt mej så går inte en mer eller mindre gammal indy "bra" på vatten!

Men går ju å pröva! Håll farten uppe innan du går ut på vattnet så går de en bit iaf! Lycka till! :rolleyes:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
:) :) ripsaw mattorna går utav h-vete på vattnet fäster bra och man får bättre ork i maskinen när det går tungt eftersom kammarna är utspridda fullblock mattorna om int skotern ork att få upp dej ur vattnet jag menar vid nära säkning då är det färdigtmed ripsaw mattan som sakt har utspridda kammar så de får fortare upp farten vilken skoter som helst gårpå vattnet bara man vill spelar ej roll vad för skoter bara den går hyfsat fort mattan eller nåt annat som ni oroar er över är inga problem på era maskiner men högre kan destotyngre mer motor kraft behövs 32 är den bästa kamm storleken på vattnet går i alla lägen och över allt hadde 28 på min 500 gjick utan problem vart ju sjukt glad när den gjick hela sträkan 600meter men dagens skotrar testade en f7 i sommras kunde ha skidorna i vattnet och planade den direkt axet är det viktigaste men har man en äldre skoter ska man ha lite fart det gjick att stå på stranden med 500 4meter från vattnet då gick den hur fint som helst älskar att köra på vattnet är som att bli på nytt född:)

. och , är bra tecken att använda, då blir det mycket lättare att läsa.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Alla indy går grymt bra på vatten det är dom kända för men gör som Robin säger tejpa igen alla hål kom med god fart. och det abosolut viktigaste använd flytväst! och kör gärna till sommarn för ja kan lova dig du vill inte bada i vattnet nu under vintern.
och använd dunk och linka så du hittar igen skotern ifall du skulle sänka den.
Sedan när du väl planar om du ska försöka svänga så gör det försiktigt som attan så du inte går på sladd gör på ungefär samma sätt som när du burkar lägg ner skotern lite grann så går det utmärkt :D


Tack för mig.
 
R

Robin

Sen är det ju faktist olagligt att köra på vatten med snöskoter (miljö skäl), vill du inte bli överaskad av att farbror blå kommer glidande med bilen på stranden så kan man alltid ringa och fråga om tillstånd.

Om jag har kvar min i sommar skall jag garanterat testa iaf, sen hur det går är ju en annan sak, har ett litet filmklipp där en xcr 600 planar (och sänker) på sommaren.

http://norrland.campus.luth.se/skoter/S%E4nker%20Skotern.mpg

(OBS INTE jag på klippet :D hahah)

mvh/Robin