Powder pre-filter

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Halloj..

Nån här som kör med powder pre-filter från (KNracing) på sin sxr,v-max,viper osv? funkar dom bra? har då beställt ett. Var och körde ihelgen och skotern gick så mkt sjukt kasst, en br250 gick hårdare. All den här extremt fina kall pudern yr in över allt i motor utrymmet och typ sugs in i luftburken + att jag typ fått fukt i elsystemet :S

Direkt jag vek utanför leden så var de som jag tappade 120hk alltså. Tog 2 stift och bröööla som ett pshyyk. Måttligt irriterande, nu de är som roligast att köra.

Några andra ideér än att byta till powder pre-filter,köpa mesh typ och täppa igen varenda luftintag inifån huven, ta in den i garage och tina upp och låta hela skotern torka och sen köpa elektonik spray och spraya varenda elbakels anslutning,cdi:n,tändspolar osv för att driva ut fukt.

Nå annat för att den inte ska typ dö ute i pudret!?

Tackar som fan för seriösa svar. :)
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Är luftburken ok?...inte borde den suga sig alltför mycket där, eller är dom så föbannat felkonstuerade? men det där med med fukt i elsystemet löser nog inte powder pre filtren ;)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
låter konstigt att den dör av de...burken kan inte vara intakt..måste vara nå luftspalt nånstans där den kan suga in..
annars är meshtyg enda typ..går med tätt galler oxå.men mesh är bäst tkr ja..kommer själv tabort alla mina galler på IQn och lägga dit meshet när de kommer:)...


om du vill motverka att de kommer fukt i kontakter så köp inte bara spray utan köp kontakt fett oxå..då kommer problemet försvinna föralltid där typ...

enda sättet att täta buk och huv..svårt dock för att ändå få in lite luft under huven vilket kyler en del..märks ganska stor skillnad att bara sätta galler...:)
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
låter konstigt att den dör av de...burken kan inte vara intakt..måste vara nå luftspalt nånstans där den kan suga in..
annars är meshtyg enda typ..går med tätt galler oxå.men mesh är bäst tkr ja..kommer själv tabort alla mina galler på IQn och lägga dit meshet när de kommer:)...


om du vill motverka att de kommer fukt i kontakter så köp inte bara spray utan köp kontakt fett oxå..då kommer problemet försvinna föralltid där typ...

enda sättet att täta buk och huv..svårt dock för att ändå få in lite luft under huven vilket kyler en del..märks ganska stor skillnad att bara sätta galler...:)

Tack för ett bra svar! Ska då köpa kontakt fett också. Smörjer man bara in de där kontakt fettet runt anslutningar på kablage osv eller?

Mesh tyg ska inhandlas !

Luftburken är helt hel, alltså inge fel. Men filtret på dom orginal är inte allt för mkt att hörra över. Men ska ta lös och kolla igenom den, skadar ju inte precis.

Alltså skotern har aldrig gått riktigt bra ute i de lösa nångång sen jag köpte skotern. Speciellt burkning åt höger men de är ju ett känt "yamaha fel" men ihelgen var den helt jävla extrem. Aldrig någonsin gått så dåligt som nu. När jag öppnade huven efter jag kört lite ospårat så var de extrema mängder snö inne i motor rummet. Förgasarna helt täckt i snö. Kan de påverka att dom typ kyls ner eller nå?

Ska ta den till garage imorrn och låta den tina upp ordentligt iaf sen kolla igenom lite saker.

Mer tips om ni har :)
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
bocka en plåt och nita fast den framför utblåset för att förhindra att snö täpper till. Jag har förresten själv knracings powder-pre filter på min mm, men det blev inte så mkt puderåkning förra säsongen så jag kan inte uttala mig om hur de funkar.
 

trip

Välkänd medlem
23 sept 2007
112
0
6
KIRUNA
förresten.. finns på trådar på ty's forum som heter "powder bog gone completely" & "The infamous powder bog"

läs dem!
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
bocka en plåt och nita fast den framför utblåset för att förhindra att snö täpper till. Jag har förresten själv knracings powder-pre filter på min mm, men det blev inte så mkt puderåkning förra säsongen så jag kan inte uttala mig om hur de funkar.
Okey okey! har redan ett skydd för utblåset :) gjordes förra året. Du kan ju höra av dig hur filtret funkar om de blir nå puder körning om jag nu inte hinner få mitt snart så man får testa själv hehe :D

Okey ska kolla igenom dom där trådarna.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Tack för ett bra svar! Ska då köpa kontakt fett också. Smörjer man bara in de där kontakt fettet runt anslutningar på kablage osv eller?

Mesh tyg ska inhandlas !

Luftburken är helt hel, alltså inge fel. Men filtret på dom orginal är inte allt för mkt att hörra över. Men ska ta lös och kolla igenom den, skadar ju inte precis.

Alltså skotern har aldrig gått riktigt bra ute i de lösa nångång sen jag köpte skotern. Speciellt burkning åt höger men de är ju ett känt "yamaha fel" men ihelgen var den helt jävla extrem. Aldrig någonsin gått så dåligt som nu. När jag öppnade huven efter jag kört lite ospårat så var de extrema mängder snö inne i motor rummet. Förgasarna helt täckt i snö. Kan de påverka att dom typ kyls ner eller nå?

Ska ta den till garage imorrn och låta den tina upp ordentligt iaf sen kolla igenom lite saker.

Mer tips om ni har :)

in i kontakterna trycker du fettet:) på alla stift osv.

de där med snön är icke bra..försöka lokalisera vars du får in snön ifrån och täpp med mesh....
att de är snö på förgasarna är ju inte dåligt så länge inte motorn får i sig snön eller vatten..då den kyler luft och soppa ..som motorn gillar att få kall luft och soppa..men risken är ju att de fryser ihop och du får gashäng så de är ingen bra option:)..

försök lös snö problemet.. de där med att den inte gillar snö måste vara för att du får in snö i slutburken..går inte kapa av röret lite så de inte sticker ut lika mkt?...
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
in i kontakterna trycker du fettet:) på alla stift osv.

de där med snön är icke bra..försöka lokalisera vars du får in snön ifrån och täpp med mesh....
att de är snö på förgasarna är ju inte dåligt så länge inte motorn får i sig snön eller vatten..då den kyler luft och soppa ..som motorn gillar att få kall luft och soppa..men risken är ju att de fryser ihop och du får gashäng så de är ingen bra option:)..

försök lös snö problemet.. de där med att den inte gillar snö måste vara för att du får in snö i slutburken..går inte kapa av röret lite så de inte sticker ut lika mkt?...

Perfekt. Ska göras allt för att få bort detta problem. Är ju jävligt irriterande. :p Jasså kan man he kontakt fett på stiften åde? påverkar inte de nå med tändningen?:hmmmm:

Jo ska kolla igenom luftburk och se så allt är i ordning som de ska, för den tar in fin fint puder dam såg jag ihelgen när jag tog lös filtret. Gashäng vill jag hellst inte få:becky: haha.

Du så här ligger de till med slutburken är att den sticker inte ut nå ut från baljan alltså + att jag har skydd för utblåset. Så går inte att kapa nått.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har du igång förgasarvärmingen ?
Den ska vara igång när de är mycket puder eller kallare än -15.