PPS-Dämpare

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Har ett par funderingar angående dämparna som sitter på SDI 600 rave-08
Dämparna har ju justeringarna hög/låg fartskompresion, och retur, samt förspänning på fjädern.

Nu till frågorna :hmmmm2:

1: Enligt uppgift ska boggien sätta mellan 50-75 mm från fullt utspännt, till när föraren sitter på. Justerar man detta med att öka förspänningen på den bakre boggie dämparen, eller båda dämparna?

2: Vilken uppgift har den bakre repektive främre boggie dämparen?

3: Vad menas med hög/lågfarts kompression? och följs dessa åt, har sett att om man skruvar in högfartsmuttern, så följer lågfarten med in (den lilla muttern)

4: Vilken inverkan har returen, det är väl återfjädringen på dämparen, men jag tänkte om den har att göra med den så kallade "kickbacken" och att man i viss mån kan justera bort den.

Upplever boggien mycket bra, har haft RCG förut.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
sätt returen fem klick ut från botten, det är optimalaste läget på returen , de övriga är svårt å förklara genom dator.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Okej, är det för att inte dämparna ska "packa" ihop sig, ska ta och testa det, får väl ha det som utgångsläge.

Men högfartsjusteringen har ju inga klick, det är ju bara en mutter som man skruvar, så hur ska man veta vart botten är? eller är det så att det är långa klick?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Hur mkt skotern sjunker ihop när du sitter på den kan justeras på båda fjädrarna även om den bakre gör större skillnad med mindre justering. Dock så om du har hård bakfjäder och mjuk center står den hårt på skidorna och kan bli lite jobbig av det, gör du tvärt om så kommer den kännas som den står på centerdämparen och då får du dålig styrning under gaspådrag och en lite nervös maskin under inbromsning osv..... med andra ord är det som vanligt, det ska vara lagom =)

Högfartsjusteringen är klicklös, läs i instruktionsboken om vad dom rekommenderar som utgångsläge, brukar vara att dra in den i botten, FÖRSIKTIGT, och sen ut trekvartsvarv till ett varv, men läs som sagt var vad Lynx rekommenderar. Högfartsjusteringen ändrar hur hård dämparen är vid snabba smällar, lågfarten mera vid långsamma sammantryckningar.......

Returen ändrar hur lätt dämparen har att fjädra ut igen, för hård retur kan som du säger göra att den packar ihop, den hinner aldrig ut igen. Om den sprätter bak så kan man prova dra på returen men sprättigheten kan komma av andra faktorer också, fjädring är en hel vetenskap som knappas kan avhandlas på ett forum i korthet.

Det bästa du kan göra är egentligen att grundinställa maskinen enligt tillverkaren och sen börja mixtra själv, för bästa resultat så för bok på vad du gör så du kan gå tillbaks och prova annat. Det är fler än en rutinerad cross-räv som klickat bort sej totalt och varit tvungen att "nolla" maskinen och börja om så du behöver inte skämmas om du lyckas få den helt okörbar vid något tillfälle, det är ju det som är hela vitsen med clickers, då är det bara att snabbt skruva tillbaks till utgångsstället och försöka igen.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Hur mkt skotern sjunker ihop när du sitter på den kan justeras på båda fjädrarna även om den bakre gör större skillnad med mindre justering. Dock så om du har hård bakfjäder och mjuk center står den hårt på skidorna och kan bli lite jobbig av det, gör du tvärt om så kommer den kännas som den står på centerdämparen och då får du dålig styrning under gaspådrag och en lite nervös maskin under inbromsning osv..... med andra ord är det som vanligt, det ska vara lagom =)

Högfartsjusteringen är klicklös, läs i instruktionsboken om vad dom rekommenderar som utgångsläge, brukar vara att dra in den i botten, FÖRSIKTIGT, och sen ut trekvartsvarv till ett varv, men läs som sagt var vad Lynx rekommenderar. Högfartsjusteringen ändrar hur hård dämparen är vid snabba smällar, lågfarten mera vid långsamma sammantryckningar.......

Returen ändrar hur lätt dämparen har att fjädra ut igen, för hård retur kan som du säger göra att den packar ihop, den hinner aldrig ut igen. Om den sprätter bak så kan man prova dra på returen men sprättigheten kan komma av andra faktorer också, fjädring är en hel vetenskap som knappas kan avhandlas på ett forum i korthet.

Det bästa du kan göra är egentligen att grundinställa maskinen enligt tillverkaren och sen börja mixtra själv, för bästa resultat så för bok på vad du gör så du kan gå tillbaks och prova annat. Det är fler än en rutinerad cross-räv som klickat bort sej totalt och varit tvungen att "nolla" maskinen och börja om så du behöver inte skämmas om du lyckas få den helt okörbar vid något tillfälle, det är ju det som är hela vitsen med clickers, då är det bara att snabbt skruva tillbaks till utgångsstället och försöka igen.

Tackar, ja men problemetär att det inte står i handboken vad grundinställningen är på. Man jag jag har skrivit upp grundinställningen så jag vet vad det var :D. Ska prova med att skruva in högfarten och se vad den står