Helt rätt att frakten inte kostar mer än 10 000 kronor.
Den kostar förmodligen mindre.
Men 53 936 kronor för en F5:a?. Vilken dollarkurs har du räknat med då?
Men det är egentligen oviktigt.
Låt oss räkna på 53 936 :-
+ 10 000 frakten.
+ 1000 :- Hamnavgifter och depåavgifter.
= 64 936 :-
+ 3246,80 :- tull. 5 % på ovan belopp
= 68 182,80
+ 25 % moms på beloppet. 17045.70:-
= 85 228.50 kronor.
(Betänk också att Tull och Moms beräknas på den dollar kurs som råder den dagen skotern ska tullas in. Inte den dollarkurs som du köpte skotern för.)
Lägg på 5000 :- för registreringen
= 90 228.50
Nu står maskinen i Göteborg i en depå.
Lägg till transporten från Göteborg och hem.
Åker man ner själv och inte har ett jobb som man måste ta ledigt från så kostar det ca 15 :-/ mil beroende på var man bor så blir summan minst
1500 :- ända upp till 5500 om man bor i Kiruna.
En transport kostar ca 4000 kronor.
Då stannar maskinen på 95 000 kronor hemma på gården.
105 500 kostar maskinen hos din handlare.
Med pengar i handen och utan inbyte får du säkert 8 % rabatt.
Då kostar skotern hos din lokala handlare 97 060 kronor.
Är det värt allt besvär att importera en maskin, sköta allt pappersarbete och köra alla dessa mil. För en skoter UTAN garantier i sverige.
För att tjäna 2000 kronor ??