Pro Ride Helix i khaos 850 3" 2020

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Kör man lättare vikter får man mycket bättre gassvar och motorn känns vassare. Dock får man ej överdriva då man med "för" lätta vikter tappar för mycket remtryck i primären som ger ineffektivitet. När man kör mycket av/ på i skogen får man en mycket roligare maskin. Med för tunga vikter känns den trött. För ledåkning skulle jag gå på aningen tyngre vikt. Tror generellt på att det ger mindre förslitning att köra mjukare fjäder med lättare vikter vs hårdare fjäder mot tyngre vikter.

I sekundären tycker jag man kan se fjädern som finjustering. Har man i grunden för brant helix är det nästan omöjligt att kompencera med en idiothård fjäder. Dock är det billigare än helixbyte. Jag tror på helixar som är "partial progressive" för skogsåkning. Dvs börjar på en vinkel är därefter avtagande (avstånd tex 0,36") därefter rak. Känns som att startvinkeln på helixen måste lira med drevningen (låg drevning större startvinkel på helix). Slutvinkeln brukar jag köra mellan 44-47. Start ca 48-56. För brant start så går den på för tung "växel" vilket känns segt i skogen, om man nu inte har väldigt högst starttryck på primärfjädern. Brukar hålla mig till svart, svart/lila o i vissa fall vit fjäder i sekundären.
Vikter brukar jag köra 10 serien eller bellybuster då det ofta blir dyrt o krångligt att meka med magnetvikter där det blir oändligt med variabler att hållare reda på. Keep it simple..
Toppen! Då kanske jag gör ett försök med 10-70 vikter till vintern, jag har ju redan vikter och fjädrar så att prova kostar inget 👍