pro rmk assault 2012 bränsleförbrukning

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Min(dock en pro rmk 163,men iallaf.) drog sista svängen förra helgen ca.38liter på ca.16mil(2.4l/mil),då är det ca 30-40% ledkörning men skit dålig led med ca 5cm puder på,resten ospårat,fullgaskörning en del,men ganska fast tornedals snö,samt 50%snirkling i relativt tät skog för att ta sig genom div.skogspartier/igenvuxna rågångar mm.(tur man har såg med)nu är ju skotern inte gjord direkt för ren ledkörning,men funkar bra å köra i normal hastighet(60-80km/h)tror inte det är nå stora problem att köra från A-B efter spårat eller led under 2liter/milen,däremot som sagt tidigare kan man nog inte räkna förbrukning/mil,utan snarare/timme(då åxå 100%kul/timme)i ren puder har den dragit säkert upp till 5-6liter milen,kanske mer därtill,men då har ju gasen hålts stumt myket.(är ju otroligt svårt att säga vad dom drar milen,kör man bara led,så har man ju för det första köpt helt fel skoter,men säkert går det å köra snålt)
Pratade med en bekant som kör 154"summit etec-2012,han sade sig kört med ett gäng,däribland några pro-rmks,alla tankade fullt vid avfärd,när han hadde 3/4tank kvar hällde en av pro förarna i res.dunken?jag tror att han nog satt på sin skotern å beundrade rmk skotrarna när dom lekte:)
Så efter han sumerat helgens körning,så var bränsleförbrukningen kring 1.2-1.3lit/milen(då var det räknat på hård lek körning i bara puder)vad han ville skryta med så verkar det vara att dom drar,typ,inge bränsle alls...
Som alla förstår,så är ju detta inte möjligt(150hk behöver ju mat)tar nog samma lika som alla 800or.vid den typen av körning,därimot ren led körning så går dom nog snålare,men han var stenhård på hur snålt den går.Grattis...
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Pratade med en bekant som kör 154"summit etec-2012,han sade sig kört med ett gäng,däribland några pro-rmks,alla tankade fullt vid avfärd,när han hadde 3/4tank kvar hällde en av pro förarna i res.dunken?jag tror att han nog satt på sin skotern å beundrade rmk skotrarna när dom lekte:)
Så efter han sumerat helgens körning,så var bränsleförbrukningen kring 1.2-1.3lit/milen(då var det räknat på hård lek körning i bara puder)vad han ville skryta med så verkar det vara att dom drar,typ,inge bränsle alls...
Hur svart är din polares tunga?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Man kan garanterat få ner Assaulten en liter milen i snitt genom att dumpa orginalmattan och ersätta den med en vanlig RMK-matta
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Klart man kan. problemet är att dessa personer alltid kört som s-tan och pumpgasat i puder hela dagar. men givet när dem tankar så har maskin bara tagit 1,5-2L/Milen..... orka

Luktar lite illa
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Hade en -09 Assault och har nu en -11 Freeride, Doon tar helt klart mindre soppa på samma körning, och det är markant.

Sen visst, moderna insprutningar har ibland en viss accpumpsfunktion, men pumpgasande ökar inte bränsleförbrukningen märkbart, det är hur tungt det går och hur mycket man gasar som avgör. Och competitionmattan går historiskt tungt....... Jag vill minnas att Ed i Vilhelmina gjorde ett experiment på en av -09orna han hade, bytte bort orginalmattan och satte dit en Cobra 34a, tjänade i storleksorningen 1,5 liter milen och 40 km/h i toppfart. (och jag vet att det inte är toppfart man är ute efter med en Assault, men det är en indikation på hur tungt kompetitionmattan går, för att inte tala om hur dålig den är i snön).
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Trodde inte heller mina ögon när polaren fick i 12liter nånting på 6,3 mils körning i sin -11:as freeride. ca 5 km led sedan resten ospårad klättning i tätskog, myr och dikeskörning i ca 80-100cm lössnö.

Han har ju sagt att den går billigt även vid aktiv körning, men det har man tagit med en nypa salt.

Min 800R stannade inte ens nära vid dubbla hans förbrukning samma sväng :S, och vi tankade fullt på mack innan vi for. Så antingen har han varit och kört ut en dunk bensin i skogen dagen innan och tankat vid tillfälle eller så drar den helt enkelt mindre bensin än andra 800:eek:r vid samma körning

Edit: Ni skulle sett hans min när vi tankade efter en annan sväng ifjol, inkörning av rem tempo utan att gasa och varsitt fruntimmer på bönpallen. 7mil blev det, han fick i 13L i sin skoter, min klickade på 12,5L:D Dock var hans skoter på inkörning om det nu spelar ngn roll, vad vet jag