Pro rmk axys 800 tappar varv variator?

lindqvist97

Medlem
1 okt 2017
48
6
8
Lycksele
Tjenare blev ett köp av en axys nu i våras blev några turer men den gick upp till 8300 men sedan tappar den varven och går ner till 7900-8000, tänkte jag skulle ta tag i det problemet nu, vet ej om det är problem med motorn eller om det sitter i variatorerna sitter 10-68 vikter och en helt gul primär fjäder, sitter en svart lila i sekundären bifogar bilder 2887028871
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Ok.
Då är det många bäckar som som gör att du inte får rätt varv.
Byt motorkuddar till proride.
Kolla igenom bussningarna och rullarna i primären. Måste vara i toppskick.
Primärfjädern bör bytas till en ny lika om du är nöjd med lågt inslagsvarv. Annars är en venom silver en klassiker.
Sen remmen du kör med ger ca 200varv mindre än en orginal 183 rem. Så ska du fortsätta med den remmen bör du slipa ner vikterna något längst ut. Sen väg vikterna för det kan skilja ca 1gram mellan 10-68 vikterna beroende på från vilken årsmodell dom är ifrån. En del väger 69gram och då varvar det såklart mindre.

tror du bör hamna på ca 67.8gram på vikterna och du bör sikta på 8400varv.

En axys 800 2018 drar 10-68 som väger strax över 68 till 8400 med 183 rem. Med samma helix du kör.
 
Last edited:
Reactions: suregom

lindqvist97

Medlem
1 okt 2017
48
6
8
Lycksele
Okej får byta motorkuddarna runt om,Åsså en silver fjäder ska va bytt bussningar å rullar enligt förra ägaren men ska kolla det , tack för all info kul med nån som kan!
 

lindqvist97

Medlem
1 okt 2017
48
6
8
Lycksele
Fått till maskinen nu! Men hade en rad fel, motorkuddarna var dåliga, en rulle i primären va hade gett upp, tpsen stog fel, och variatoraxeln har stått still i lagret där Quickdriven sitter så axeln hade svarvat Ner sig själv men nu är allt i sin ordning
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Ok.
Då är det många bäckar som som gör att du inte får rätt varv.
Byt motorkuddar till proride.
Kolla igenom bussningarna och rullarna i primären. Måste vara i toppskick.
Primärfjädern bör bytas till en ny lika om du är nöjd med lågt inslagsvarv. Annars är en venom silver en klassiker.
Sen remmen du kör med ger ca 200varv mindre än en orginal 183 rem. Så ska du fortsätta med den remmen bör du slipa ner vikterna något längst ut. Sen väg vikterna för det kan skilja ca 1gram mellan 10-68 vikterna beroende på från vilken årsmodell dom är ifrån. En del väger 69gram och då varvar det såklart mindre.

tror du bör hamna på ca 67.8gram på vikterna och du bör sikta på 8400varv.

En axys 800 2018 drar 10-68 som väger strax över 68 till 8400 med 183 rem. Med samma helix du kör.

Varför ska man varva 8400v då den ger max effekt på 7700-7750varv.? Kens Allmek bromsar en 2016 axys och den ger full effekt på så låga varv. Tappar man inte en massa hk att dra den så högt i varv eller håller den effekten på max ända till 8400v?
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
38
Arvidsjaur
Varför ska man varva 8400v då den ger max effekt på 7700-7750varv.? Kens Allmek bromsar en 2016 axys och den ger full effekt på så låga varv. Tappar man inte en massa hk att dra den så högt i varv eller håller den effekten på max ända till 8400v?
Ska inte varva 8400 den ska varva 8250 +0/-250 enligt specen
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Varför ska man varva 8400v då den ger max effekt på 7700-7750varv.? Kens Allmek bromsar en 2016 axys och den ger full effekt på så låga varv. Tappar man inte en massa hk att dra den så högt i varv eller håller den effekten på max ända till 8400v?
Ingen aning...
Men den där maskinen kan inte vart helt kry, troligen öppnar inte avgasventilerna helt.
När jag hade jawspipan så trivdes den bäst på 8550v.
Men då borde alltås en maskin med lite för tunga vikter och trött primärfjäder gå bättre än de grejor jag stoppar i... dock har jag aldrig upplevt det i verkligheten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Ingen aning...
Men den där maskinen kan inte vart helt kry, troligen öppnar inte avgasventilerna helt.
När jag hade jawspipan så trivdes den bäst på 8550v.
Men då borde alltås en maskin med lite för tunga vikter och trött primärfjäder gå bättre än de grejor jag stoppar i... dock har jag aldrig upplevt det i verkligheten.
Ingen aning...
Men den där maskinen kan inte vart helt kry, troligen öppnar inte avgasventilerna helt.
När jag hade jawspipan så trivdes den bäst på 8550v.
Men då borde alltås en maskin med lite för tunga vikter och trött primärfjäder gå bättre än de grejor jag stoppar i... dock har jag aldrig upplevt det i verkligheten.
Ingen aning...
Men den där maskinen kan inte vart helt kry, troligen öppnar inte avgasventilerna helt.
När jag hade jawspipan så trivdes den bäst på 8550v.
Men då borde alltås en maskin med lite för tunga vikter och trött primärfjäder gå bättre än de grejor jag stoppar i... dock har jag aldrig upplevt det i verkligheten.
Ja de är underligt låga varvtal han får fram. De måste va något kalibreringsfel på datorn till bänken. Motorn gav ju bra effekt ivf med både Jaws och slp.