Pro Rmk med boondocker kit varvar bara 5000rpm

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Statorn är det inte heller, kan nästan garantera.. Kan vara så att det är reedsen som spökar.. då fetar den nå enormt.. men dör den bort helt om du nyper ner fullt eller blöddrar den bara? lägg upp en ny film då du smyger upp på gasen och en då du nyper ner.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Statorn är det inte heller, kan nästan garantera.. Kan vara så att det är reedsen som spökar.. då fetar den nå enormt.. men dör den bort helt om du nyper ner fullt eller blöddrar den bara? lägg upp en ny film då du smyger upp på gasen och en då du nyper ner.

Nä jag har för mig att när min polares stator hade gett upp så varvade den inte någonting.

hm, reedsen såg jättefin ut iallafall när jag monterade ihop allt. Tyckte det var bra motstånd i bladen samt var dom helt tät. Fick köpa en ny då den ena var sne.
Men det är ju absolut en sak man kan kolla upp. Dock får det bli bland det sista jag provar då jag behöver riva så förbannat mycket. haha.

Jag har inte tjurhållit nå länge, utan när jag hör att den bååha och är påväg att "dö" så släpper jag, och då går den på tomgången utan problem ändå. Går och varva också utan några som helst problem.
Smög upp på gasen hela vägen och det låter rätt ok tills 6300 varv då bååha den direkt.

Ska fixa nya filmer på lördag då jag ska fortsätta kolla vad felet är.
Ska testa mäta upp bränsletrycket då också om jag får tag i en mätare, samt testa utan BD boxen.
Tänkte även gå igenom ebc-boxen och kolla där om jag kan se något skumt. Men den ska väl egentligen bara hålla koll på laddtrycket som jag har fattat det.

Tack för svar!
/Robin
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Nä jag har för mig att när min polares stator hade gett upp så varvade den inte någonting.

hm, reedsen såg jättefin ut iallafall när jag monterade ihop allt. Tyckte det var bra motstånd i bladen samt var dom helt tät. Fick köpa en ny då den ena var sne.
Men det är ju absolut en sak man kan kolla upp. Dock får det bli bland det sista jag provar då jag behöver riva så förbannat mycket. haha.

Jag har inte tjurhållit nå länge, utan när jag hör att den bååha och är påväg att "dö" så släpper jag, och då går den på tomgången utan problem ändå. Går och varva också utan några som helst problem.

Felsöker
Smög upp på gasen hela vägen och det låter rätt ok tills 6300 varv då bååha den direkt.

Ska fixa nya filmer på lördag då jag ska fortsätta kolla vad felet är.
Ska testa mäta upp bränsletrycket då också om jag får tag i en mätare, samt testa utan BD boxen.


Tänkte även gå igenom ebc-boxen och kolla där om jag kan se något skumt. Men den ska väl egentligen bara hålla koll på laddtrycket som jag har fattat det.

Tack för svar!
/Robin
Felsökte en polaris 800 Assault förra vintern som hade exakt samma fenomen dvs kunde smyga upp den till 6500 sedan stopp. Gav man fullt direkt ville den dö tidigare. Gick fasen igenom allt utom ECU boxen. Vi fick låna en ECU och den var felet.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Felsökte en polaris 800 Assault förra vintern som hade exakt samma fenomen dvs kunde smyga upp den till 6500 sedan stopp. Gav man fullt direkt ville den dö tidigare. Gick fasen igenom allt utom ECU boxen. Vi fick låna en ECU och den var felet.

Det ville jag ju inte alls höra, det lät dyrt. Haha.
Man får inte fram någon felkod alt att man kan mäta upp ECUboxen för att se om det är den?
Ska ev fara och koppla upp den i datorn hos polaris Åf i veckan och se om dom kan se något. Får höra om dom har någon ecu som bara ligger å skräpar som man kan prova om det är så att man inte hittar något annat..

Tack så mycket för svaret iallafall, ska absolut kollas upp!

Kom på att jag inte kollade upp om spridarna fungerade när jag monterade ihop motorn, kan det inte vara dom som det är något fel på. Eller ska den bete sig på något annat sätt då? Samt, får man felkod om det är spridarfel?

MVH
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Någon som vet om man kan mäta upp ECUboxen?

Var å kopplade upp den i datorn hos ÅF här i stan, inte ett felmeddelande får dom upp på skotern. Så inte blev man nå klokare utav det.

Stod och funderade på om det kan vara triggern som har blivit böjd när kjolen gick utav och den fick sig någon dänga veven? Vad tror ni om det?

Testade även nu att hålla fullt direkt från tomgång, då är det precis som att man håller in pip-värmar knappen på IQ R skotrarna.. bara smattrar, blir fan inte klok på det här.

Idéer någon?
MVH
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Har du provat kopplat ur boondockerboxen än?
Har du någon lambda inkopplad?
ECU:n går inte att mäta upp vad jag vet, är en dator jämfört med en gammal hederlig CDI-box.
Kan det inte vara så att den är lite risigt mappad då?
Tänkte på när den var mappad i bänken så har den säkert belastats rätt hårt och mappad efter det. Och nu när mattan bara snurrar i luften så är inte mappen så optimal.
Hade samma med vipecen när jag hade vattenmappat den, klockren vid hård belastning men det jag fick jobba vidare med mappen under början av vintern när det var en liten belastning och hastiga gasrörelser.
Då det är väldigt korta gasningar på filmen ovan så är avgastempen lite lurig precis som en lambda också blir när det inte är helt rätt. Men tempen är relativt hög för att vara obelastat och låga varv så jag gissar på att den går dyng fett precis där den motar.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Har du provat kopplat ur boondockerboxen än?
Har du någon lambda inkopplad?
ECU:n går inte att mäta upp vad jag vet, är en dator jämfört med en gammal hederlig CDI-box.
Kan det inte vara så att den är lite risigt mappad då?
Tänkte på när den var mappad i bänken så har den säkert belastats rätt hårt och mappad efter det. Och nu när mattan bara snurrar i luften så är inte mappen så optimal.
Hade samma med vipecen när jag hade vattenmappat den, klockren vid hård belastning men det jag fick jobba vidare med mappen under början av vintern när det var en liten belastning och hastiga gasrörelser.
Då det är väldigt korta gasningar på filmen ovan så är avgastempen lite lurig precis som en lambda också blir när det inte är helt rätt. Men tempen är relativt hög för att vara obelastat och låga varv så jag gissar på att den går dyng fett precis där den motar.
Har ingen lambda inkopplad!
Har inte kopplat ur boxen och kört utan den, drog isär kontakterna som går till den och testade sätta ihop dom två som går till ecun men då starta den inte, så jag måste kolla hur det är kopplat för att kunna starta den utan BDboxen.

Men det är ju så konstigt när det låter som att jag håller in holeshot knappen när jag kliver på fullt direkt. Känns verkligen inte som att det har med mappningen och göra när det låter så, snarare nå fel på tändningen?!

Ska försöka kolla om jag kan få igång den utan BDboxen och se hur det fungerar då. För då ska han väl gå på "original" mappningen, och då bör han ju absolut inte få för mycket soppa. Dock har jag ju ställt ner laddtrycket till 0.01 nu när jag håller på att prova.

Men du tror inte att det är lite känsligare med Vipecen då den ersätter vanliga ECUn? För BDboxen kan man ju inte justera i närheten utav alla grejer som i en Vipec, samt att jag har grundmappen ifrån ECUn eller tänker jag fel?
Är som sagt första gången jag håller på med en insprutare.

kanske man skulle ha hjulat hem traktorn från jobbet å satt ner den i vattnet och höra hur det blir när det blir belastning. Känns långsökt men vem vet?!

Alternativt är att riva allt å börja om från början, men känns rätt onödigt på nå vis också. Tror på nått sätt att det är något jävla skitfel som man bara inte tänker på.. Nya stift?! haha

mvh
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Har ingen lambda inkopplad!
Har inte kopplat ur boxen och kört utan den, drog isär kontakterna som går till den och testade sätta ihop dom två som går till ecun men då starta den inte, så jag måste kolla hur det är kopplat för att kunna starta den utan BDboxen.

Men det är ju så konstigt när det låter som att jag håller in holeshot knappen när jag kliver på fullt direkt. Känns verkligen inte som att det har med mappningen och göra när det låter så, snarare nå fel på tändningen?!
Så låter det när den får för mycket soppa och börjar misstända.

Ska försöka kolla om jag kan få igång den utan BDboxen och se hur det fungerar då. För då ska han väl gå på "original" mappningen, och då bör han ju absolut inte få för mycket soppa. Dock har jag ju ställt ner laddtrycket till 0.01 nu när jag håller på att prova.
Kör med laddtryck blir ändå inga större tryck när det inte är någon belastning. Ja kopplar du ur BD så går den på oriingalmappen, dock lär den vara aningen fet på de lägre varven då insuget är långt ifrån lika optimalt som original.

Men du tror inte att det är lite känsligare med Vipecen då den ersätter vanliga ECUn? För BDboxen kan man ju inte justera i närheten utav alla grejer som i en Vipec, samt att jag har grundmappen ifrån ECUn eller tänker jag fel?
Är som sagt första gången jag håller på med en insprutare.
Största fördelen med vipecen är att den är väldigt exakt. Men tack vare loggningen så vet man också exakt vart i mappen man ska ändra, så det går att få till en perfekt mapp.
Ja BDboxen utgår från original ECU och lägger till och tar bort soppa som man ställer in det, dock såg det ut att vara väldigt grova steg på hur man kan justrera...

kanske man skulle ha hjulat hem traktorn från jobbet å satt ner den i vattnet och höra hur det blir när det blir belastning. Känns långsökt men vem vet?!
Kan vara värt att prova. Men kör som sagt med ladd då.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Okej, då måste jag ta och kolla det där lite bättre då. Hade ingen aning om att det kunde bli sådär om den får för mycket soppa.

Okej, får ta och vrida upp lite ladd då. Ska även ta och kolla igenom EBCboxen, kan ju ställa in höjden man kör på osv. Så det inte är något som är helt galet där.

Ja det är väldigt långt mellan stegen man kan justera. Men ska ta och försöka koppla ifrån den så man slipper tänka på den och se om det funkar bättre då.

Det är orginaltoppen "som det är gjort lite åt" enligt förra ägaren. Jag har inte mätt upp och kolla vad det är för komp.förhållande på den då jag ska byta direkt efter att jag har kört några mil med den. Har beställt RK-tek turbotoppen 10:2 som jag kommer byta till.