Pro-XR 800 ( 2004 ) Förgasarbestyckning... ?

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
Har ett bestyckingsproblem på min pro xr 800 -04
Den går bra ända upp til ca 3/4 dels gas, därefter bluddrar den bara och ökar ingenting i varvtal (kommer upp i ca 7000 rpm) Om man kollar på stiften antyder dom till att den får för lite bränsle. MJ som sitter i är 450. Bor på ca 450 möh. Den antyder även till att få mindre bränsle på ena cylindern som det ser ut på stiften, är detta ett vanligt fenomen?

Skulle bli tacksam för hjälp med dessa problem!
 
Last edited:

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Sv: bestyckning pro xr

har du kollat så inte avgasporten på en cylindern sitter fast?
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Sv: bestyckning pro xr

Kolla insugsgummin och vevaxeltätning på variatorsidan. Kan ju vara skit i förgasarna eller knas med flotörhushuskompensationen, att du har bränsle i de slangarna. blås rent allt. Synka även förgasarna och kolla bränslepumpen när ändå grejerna är loss.
 

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
Sv: bestyckning pro xr

Har fått till det hyffsat nu, var dock tvungen att bestycka ner ifrån 450 (mj) till 410. Har testat vevaxelpackboxen med hjälpa av startgas. fick inget utslag då. Håller på att finjustera med bränsleskruvarna så att att den drar lika på båda cylindrarna. får se hur det löser sig!
För övrigt så går nu motorn kalas ända upp till ca 7000 rpm, där börjar den bluddra lite för att sedan börja gå rent igen.Det är dock 2 grader varmt! Maxvarv ligger på ca 7200-7350. jag vet inte vad dessa maskiner ska ligga på. Hade en edge 700 förut och den skulle ligga på 8000 rpm.
 

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
ok, jag har 410 i min nu som sagt, men den går inte riktigt rent, varvar bara 7100 rpm och känns slö. Vet inte hur jag ska få bukt med detta problem! var ute och testade idag (ca 3-4 minusgrader och på ca 500-700 möh) men får den inte att gå som den ska. DET-lampan lyser eller blinkar aldrig, kan man då antingen gå ner ett steg till på munstyckena eller skruva åt bränsleskruven lite?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Ju kallare det är, desto större munstycke ska du ha.

Se över insugsgummin och packboxar till vevaxeln och lite sånt där småkraffs. Kan vara bara det.

Vad har du för variatorsetup? Kolla så inte den kärvar eller något?