Problem med 650

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena....
Var ute och körde ikväll och skotern gick som en klocka för det var lite kallare = går snålare.... den går lite fett på låga...
Körde på gammalskogs väg med skare och så kom jag på att den kan ju börja gå varm så då stannade jag och la upp snö på fotstegen och när jag ställde mig upp igen så lös temp lampan... jaja fortsatte köra och efter 100m så slocknade den...
Sen efter typ 1km så började den poffa och smälla lite och så dog den... började det lukta glykol och jag hörde nånting som rann under skotern....... Ja det var ju glykol.. öppnade huven och kollade expansionskärlet och det var tomt, likaså locket på toppen... alltså hellt tom på vatten.... Försökte starta skotern den startade men reagerade inte på gasen..
jaja bogserade hem den efter kompisens fyrhjuling 2-3km hem... prövade starta den hemma och den startade men reagerade inte på gasen och stannade.. hmmm
Vad har ni för teorier???
Min är att den kanske var så varm att den inte ville svara på gasen?? Jag kände på topparna när den stannat första gången och dem var inte jätte varma... hmmm jaja jag ska kolla vart läckan är imorgon och fylla på med ny glykol och se vad som händer.... Jag vet att jag har halv taskiga insugsgummin men jag tror inte felet är där.. Jag vet att den inte fått för lite bensin heller för den går fett även fast det var -16 i kväll... jaja skriv ner i fall ni har nått vettigt tips att komma med.....
Fasiken och så gick den nästan perfekt nu och så hände det här suuuck.... Jaja bara ta nya tag i morgon :)
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena ProXeRn....
Jag har nyligen synkat förgasarna så det ska det inte vara fel på... men ska dubbelkolla detta...
Jag har börjat skruva i den och har hittat vart den läker glykol... den läker vid där man fyller på glykolen mot toppen... Har tagit lös den och skrapat bort gammla packningar och håller på att tillverka nya i mjölkpaket version :)....
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Mjölkpaketpackningar fungerar ett tag men är inte så hållbara så jag skulle rekomendera att köpa nya eller göra nya av packningamaterial.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjena Granberg! Jag har kört rätt mycket med mjölkpackningar och när man använder mjölkpackningar måste man nästan använda sånt här tjock klibbigt packnings matrial på liten burk med pensel i locket... Jag har då använt det rätt mycket på moppe tiden.. tror nog jag satte ihop puch dakotan ett antal gånger med detta... funkade klockrent :)

Har också hittat felet på skotern varför den smällde och hadde sig... efter jag satt ihop den och fyllt på glykolen så startade jag den garaget.. gick fint tyckte jag.... tog ut den och var in och klädde på mig skoterkläderna.... startade den och så smällde den och poffade direkt.... suuuuck tänkte jag.... jaja felsökte med att byta cdi-box.... satte ihop den med den nya.... startade.. exakt samma fel... men vafan.. satte mig på skoter och funderade... hmm hehe och så kom jag på det.... brytaren på styret var felet.. kopplade ur den och startade den och den gick som en klocka....
Krängde också på en ny orginal rem för drygt 800 spänn och fick nu pröva den.. säger då det helvete vilken skillnad med ny rem... Kan säga även fast det är en gammel 650 som de är lite filat i och för sig så har jag inte haft nån skoter som drar så hårt.. så det var kul.. jaja ha det
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
hehe jo det är kul med en sån här gammel triple :D....
Ja det är ju bara hitta felen sen är det ju biff... :p