Problem med boggie

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Första långturen på skotern så händer detta, kan nån vänlig själ tala om för mig vad det är :hmmmm: Kan det vara så att de bara är en bult som ska sitta där gått av? Skotern är en grand touring -97

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Gör de nånting om den är av? alltså tar nånting skada av att den är av? Blir fjädringen mjukare om den är av?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det står i manualen att skotern kan köras utan acm muttern.. Då det är den som stoppar i boggien så måste det gå lika bra att köra utan bulten.

Kanske Plocka bort den övre delen så att den inte tar i eller kärvar?

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
På min gamla (uråldriga) MX gick det bra utan - då det ena fästet var rullad plåt och ihopsvetsad som en billig stötdämpare.
Punktsvetsen släppte och ringen rätade ut sig - dock tog det lite tid innnan jag fattade vad som hänt , annat än att den kändes annorlunda i spåret.
Den blev konstig på hård led som jag minns, kändes inte i djup snö - tyvärr var det nästan 2,5 mil efter älven hem...
Plocka av det som du kan rädda så kan du väl köra ,jag hade tur -kände och såg det i tid och tappade inte nåt.

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Det finns inte nån här som har en bild hur på hur det ser ut när allt sitter där, nyfiken på vilka prylar det är jag har tappat efter vägen.. De vart skidlyft hur man än körde efter att den hade gått av iaf.

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Jag provade den sidan igår också, men jag får inte fram nån bild när jag har valt modell och del :hmmmm:

Nu hittade jag den.. men jag vet inte om det är jag som är blind. för jag hittar inte den?

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
En sak till, jag såg nått boggiekit till sc-10 boggien. Nån som har erfarenhet av det? Bättre skidtryck? För de är inte bra nu..

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Om jag spänner ballataremmen, blir det mer skidtryck då? Och vad får de för konsekvenser för komforten på en gropig led?

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Perfekt, hur mkt kan/ska man spänna åt den? Antar att desto mer man spänner desto mindre matta får kontakt med snön?

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Du får prova dig fram. Prova först att spänna den 2-3 hål. Blir skotern för tungstyrd/spårkänslig så släpper du tillbaka ett hål eller två.

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Ringde till min lokala åf, men de grjjer jag skulle ha hade utgått från sortimentet :hmmmm: Så det vart till att tillverka en egen.. MEN, när man nu har satt dit bulten och dragit åt muttern så blir den rätt så stum bak... oxh släpper man efter på muttern så blir den skitmjuk för att sen bli stenhård då mutern bromsar upp igen.
Är det något jag har missat eller är jag bara dum:confused:

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Det ska ju vara någon sorts gummibussning trädd på bulten. Kolla på sprängskissen och läs förteckningen på de efterföljande sidorna.

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Jodå,tre gummibrickor/bussningar - men kan ersättas med en kort hård fjäder.
Dock är det svårt att veta hur lång pinnbulten skall vara - den skall ju kunna röra sig fram och tillbaka genom hålet.
Sedan justerar man ju med muttern hur mycket skidtryck man vill ha (kvar) vid gaspådrag (grovt förenklat)
Men lägg ut en fråga här nånstans om längden på den - förhoppningsvis har du väl inte det enda exet i sverige ? :)

Lycka till.

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Jodå, allt sitter där.. Men även om mutter är hårdast åtdragen så bör jag väl ändå ha NÅN fjädring iaf..

Längden på bulten har ju ingen betydelse om man har den åtdragen max iaf.. Eller så är jag ute och cyklar igen :hmmmm: