Problem med boggie

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Jodå, allt sitter där.. Men även om mutter är hårdast åtdragen så bör jag väl ändå ha NÅN fjädring iaf..

Längden på bulten har ju ingen betydelse om man har den åtdragen max iaf.. Eller så är jag ute och cyklar igen :hmmmm:
Jo du är nog ute och cyklar lite ...

Det är längden på bulten som avgör när "kopplingen" ska sättas in och fjädringsrörelsen ska bromsas upp. Drar du åt muttern max så har du kopplat boggin från första "fjädrings-centimetern" och får en "stum" maskin.

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Det var precis de där svaret jag ville ha, de vill säga att om mutter är åtdragen max så finns de i stort sett ingen fjädring.. Då har ja kommit fram till att det troligen är nån dämpare som bör bytas ut, för släpper man på mutter så är den mjuk som en bredbar ost!!

Nu har jag suttit ock läst instruktionsboken om hur man justerar mutter, och enligt den så är mutter åtdragen i maxläge som standard. Och har jag som sagt min åtdragen max så finns de i princip ingen fjädringsväg, Så med andra ord när man köpte denna maskin ny så var den alltså så gott som stum..

Last edited:

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Nej då ,inte åtdragen i maxläge som standard.
Utan - Utgångsläge är fullt åtdragen.
Sedan släpper du på den till dess att du tycker att det känns bra .
Om inte fjädringen fungerar - så sök då problemet hos stötdämparna/fjädrarna.
Kopplingen kontrollerar hur mkt skidtryck du har kvar vid gaspådrag - den har inte fjädringsfunktion.

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Okey, ska ta och testa nån dag.. Så får vi se vad resultat blir. Det verkar inte vara nåt problem med fjädringen, förutom att de dämparna kanske inte är i nyskick, det var bara de att om jag hade mutern åtdragen max så blev den stum.. Men de kan verkar ju som att det är en justeringsfråga på muttern bara :)

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har du nyligen köpt skotern?

Kan det i så fall vara så att säljaren drog åt bulten max för att dölja problemet att fjädrarna var helt slut?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Grand touring har ju oljedämpare i boggien.. I vart fall min fars -99a.
Man får ganska mkt bättre komfort med en nyare gasdämpare.