Ja, det är möjligt (men krångligt) att ha kvar oljepumpen som den är utan att använda den. Då måste du plugga hålen till förgasarflänsarna och dra de oljeslangar som satt där tillbaka till oljebehållaren (du måste installera nya, längre slangar om de skall nå tillbaka till behållaren och kanske borra och sätta fast ny nippel eller två).
Jag hade rekommenderat dig att plocka bort primärvariatorn och skruva bort 4st skruvar för att få bort hela oljeinspruts-mekanismen. Då jag tycker det hade varit enklare. Ta bort den och plugga hålen på förgasarflänsarna så är det bara o köra sen med förblandad bensin. Något att tänka på är att då man förblandar med olja i bensinen så gör man den lite tjockare. Detta gör det trögare för bensinen att flöda genom förgasarmunstyckena, vilket gör så att motorn får mindre bränsle och smörjning än med oljeinsprut. För att motverka detta så vill du installera aningen större munstycken i förgasarna så att du undviker torrkörning.
Oljeinspruts-mekanismen på din (och min Phazer 480, som har identisk) har jag läst är rätt så bombsäker. Funkar din nu som den ska så hade jag fortsatt använt den. Men folk gillar att ta bort dem ändå för att känna sig 100% säker på att olja till motorn finns. Det som brukar gå dåligt med dem, har jag läst, är om vajern är gammal och går av, oljeslang täpps igen eller om oljan i behållaren tar slut. Tydligen ovanligt att något går dåligt internt i pumpen, så länge den får olja att pumpa.
Jag bifogar filer som du kan tycka är intressanta. PZ480 skall ha identisk motor och förgasare bland annat till din VT480. Här är en länk som du också kan ha nytta av:
https://www.yamahapart.com/oemparts/l/yam/5003b80bf8700212fc83ec56/1993-venture-xl-vt480t-parts