Problem med mxz 500 -98

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Fick på sista resan på förra säsongen problem med min mxz 500 98:a. Ska försöka beskriva det så gott jag kan och hoppas att någon kan hjälpa mig. Ber om ursäkt att det blir lite långt.

När jag kör får jag en kraftigt "klånkande" oljud från skotern. Det är som värst när man belastar skoter, men hörs kraftigt vid bara vanlig accelaration. Känns nästan som något tar emot någon stans eller någon typ av obalans. Ljudet började efter en fastkörning i fjällen.

Det första vi gjorde var att byta remmen på plats men det blev ingen skillnad. Vi tänkte nu i höst att det ju måste vara variatorerna så de har nu renoverats, har bytt glidklackar, bussningar m.m. Tyvärr är oljudet kvar.

Har också öppnat kedjehuset och spännt kedjan samt ny olja. Saknades en bussning som ställer lutningen på motorn också som nu är inköpt och ditsatt. Tyvärr fortfarande ingen skillnad.

Efter att ha försökt lokalisera ljudet mer så tror vi nu att det kommer någonstans från boggien, rätt långt fram. Vi upptäckte också att mattan var väldigt hårt spänd. Så vi släppte på mattspännarna tills vi hade mattan lagomt spänd. Om något så blev ljudet nu högre och kraftigare. Gissar att spänningen släppte något i fjällen vilket gjorde att ljudet började.

Så vad ska jag kolla nu? Ge mig tips om vad som kan vara fel, och hur jag kollar det. Undrar ni om något mer så skriv så ska jag svara så gott jag kan.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
tycker också det låter som lagerfel...drivaxellager eller sekundäraxellager, mest troligt de som INTE sitter i kedjehuset...
jag hade en polaris en gång där sekundäraxellagret skurit och därmet nött/svarvat ner axeln så att den glappade ordentligt och gav riktiga oljud ifrån sig...
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Tack för era svar.

Har haft funderingar på att skuva loss och släppa ner boggien. Känns ändå som att oljudet borde vara mer konstant då och mer regelbundet om det var t.ex. nåt boggiehjul som felat. Blir kanske att göra det ändå bara för att vara säker.

Lagerfel då. Är inte så haj på vad allt heter men när vi hade lös sekundärvariatorn så kände vi förstås på axeln den sitter på, och den kändes då inte glapp. Antar att man borde känna det om den var det?

Hur gör jag för att kolla upp sekundär(?)axeln då, antar att det är den som variatorn inte sitter på. Får en känsla av att det är väldigt mycket jobb att skruva loss den, någon som vet hur jag går till väga? Eller ännu bättre om det finns nåt enkelt sätt att kolla om det är den som är felet.
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Tack för era svar.

Nej dreven i kedjehusen såg ut att vara helt okej när vi öppnade upp där och bytte oljan så det är nog inte felet.

Det räcker alltså att släppa ner boggien för att komma åt å känna om drivaxeln är glapp? Låter ju bra det iaf.

Hur gör jag för att byta ut lagren i drivaxeln om de är dom som är slut. Får känslan att det är väldigt mkt jobb att få loss drivaxeln, har jag rätt? Vore mkt tacksam om någon kunde beskriva hur jag gör isf. Har väl inte tummen mitt i handen, mest det att jag inte hållit på så mkt med skotrar utan mer med bilar.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
ja du måste ur me allt i kedje huset först sen ta de där tre skruvarna på vänster sida i lager hållaren..sen måste nog nedrelagret ur i kedje huset...en segersäkrings tåmg behöver du då för att kunna få ur den.....sen e de bara att typ föra axeln mot kedjehuse tills det lagret e frigjort..ta bort de lagret där ifråan i vik sedan ner axeln på vänster sida så du kan dra ur den ur chassit/kedjehuset..vips klart...de kanvara så att du får ta lös ditt kedje hus men jag tror faktiskt inte det..liet olika på olika årsmodeller
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Oj! Ja det lät faktiskt som ännu mer jobb än jagg trott. Får börja med att släppa ner boggien och känna efter om det är glapp i drivaxeln då. Om det är det som är fel får jag ta mig en funderare på om jag gör det själv eller lämnar in den. Men eftersom jag för stunden har med tid än pengar så borde man väl försöka själv istället...får se hur jag gör efter att ha kollat om det är glapp.
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Hahaha! Det var inget positivt betyg för dom konstruktörerna! Men jag hade inga höga tankar om dom när jag insåg att det inte fanns nåt oljeplugg på kedjehuset heller. Så lagomt roligt att bara släppa ut allt i baljan.

Jo det blir nog att försöka själv faktiskt. Har polare som ifs inte mekat så jättemkt skoter dom heller men bara man hjälps åt brukar det mesta gå ändå.

Återkommer nog med fler frågor då jag kollat drivaxeln.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det låter som att det är dags att börja skruva... Plocka ur drivaxeln är inte svårt.. Det finns steg för steg instruktioner på www.borg.se .

Den skotern han skruvar i är äldre men det är väldigt likt din skoter.
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Perfekt! Tack för det. Blir att börja skruva i veckan...duger ju inte att först gå runt och längta efter snön å sen när den kommer inte vara redo. Illa illa...
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Är lite less nu, har just varit å skruvat.

Har tagit loss boggien, mattan, drivaxeln, kedjehuset. Mattan ser helt okej ut och kan knappast vara skyldig till oljuden. Alla hjulen på boggien snurrar utan problem så det verkar ju också lovande.

Lagrena på drivaxeln tycker jag inte verkade särskilt dåliga. Har kollat lagret för "sekundärvariatoraxeln" på kedjehussidan å det verkar bra. Har dock inte kollat på variatorsidan eftersom tiden tog slut.

Upptäckte att det i kedjehuset var nött där det större kugghjulet sitter. Gissar att någon tidigare vänt det fel väg och därmed fått kedjan att ta emot. Minns faktikst inte vilken väg de satt nu men det var inge metalflisor i oljan samt att jag inte kan förstå hur det skulle leda till det klånkande ljud ja har, borde vara mer konstant om de va kedjan som tog.

Så vad har jag kvar att hoppas på? Känns lite uppgivet för stunden. Första gången ja blir på dåligt humör över att inte hitta ett fel, hehe. ska förbi på season och låta dem kolla på lagren å säga sin åsikt samt kolla upp vad det kostar att byta, misstänker att det är snordyrt.

Finns det något annat som kan vara fel? Känns ju konstigt att bara skuva ihop allt igen sen å hoppas på att det funkar.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Men du!...vet inte om det är det för dig...men för mig e det då det!att remmen är kollad alltså!..har du kollat så du inte har en midja på variator remmen?...ta lös o dra med pek finger o tumme längs båda sidorna o känn..bluda gärna då man blir ngt mer fokuserad på kännseln så!..om det är en midja..behöver knappt vara ngt man kan känna så märks en stor skillnad då man kör med en sådan.så när variatorn..(primären drar över denna midja känns både ett ryck o uppkommer ett ljud som fortplantar sig genom chassiet.!
Kolla det o se till att dreven e rätt väg o brickorna på rätt sida samt distanserna!...snurra allt för hand o kontrollera efter ljud igen!
lycka till
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Fasen en sak till!!är mattan tillräckligt spänd då?kolla specifikationerna i handboken men ca25-35 mm med tio kilos tryck mitt på mattan o avståndet mäts då mellan slides o mattskoning!..har du möjligen slirat sönder ngr drivkuddar/klossar som drivhjulen hakar tag i inne i mattan?