Problem med mxz 500 -98

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Oj flera svar.

Det första vi gjorde i fjällen var att byta rem, gjorde ingen skillnad så att det skulle vara samma fel på bägge känns ju mkt osannolikt.

Vad gäller mattan så var det, som jag skrev ovan, alldeled för spänd. Vi släppte upp tills vi hade ca 20 mm å då blev oljudet snarare värre.

Hittar inga skador på mattan.

Snurrar man för hand hör man inget missljud alls.

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
ja sannolikheten att två remmar e dåliga e ju liten men värd att kolla på trots allt...det händer ofta på våra hyr maskiner att ngn gjort en midja...bytt o satt den med midja i maskinen som reserv ...sen får man midja på den som sitter i o man byter ut intet ont anande...ja resten e ju historia!!
Annars!!!..fasen du har ju kollat allt ju...jag nää de känns som remmen iaf liksom!...kolla båda igen..ibland kan man inte se elller känna det..om man inte e van!..HOPPAS du löser de där nu..annars kan man ju inte sova..haha

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Nej då kan du ju gissa hur svåra mina sovproblem är, haha!

Har varit till season nu så dom också fått kolla på grejerna å han höll med om att det såg bra ut. Köpte kedjehusolja (för andra gången) å en ny rem så jag kan byta om det fortfarande inte funkar. Bara att ta å skruva ihop det igen då och hoppas på det bästa.

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
tjenna . min kompis hade exakt detta prob förra vintern på hans mxz 500 -98. Det var ett vevaxellager som var halvskuret. klonkade mest på normail belastning. men även på tomgång. svårt att lokalisera felet eftersom de var från variatorerna .vi skickade föörst in primärvariatorn på rep men samma frel efteråt. sen så såg vi att packboxen bakom primär variatorn tryckts ut, så då tog vi lös primär variatorn å såg att det gått alldeles tort lagret. så vi rev hela motor å lämnade in blocket till Gällivare motor och maskin som balanserade vevaxeln å bytte lagret. så var det ljudet borta sedan . kika de dära lagret om de e dåligt, jag hade ju inte kört en meter till mne den där skotern innan man lokaliserat å fixat felet. Mvh Kim Elimää

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Nej jag hoppas också att det är remmen men är inte direkt övertygad. Tack för tipset Kim. Det får bli plan B (eller vilken bokstav ja nu egentligen hunnit till) om det inte hjälper efter ihopsättning och rembyte. Hoppas dock att det inte är felet då ja hade hoppats på slippa bråka med motorn.

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Börjar bli orolig nu igen efter Kims tips. Borde man inte kunna känna när man tar bort primären om lagret är dåligt? Får för mig att hela axeln borde glappa något då eller är det bara det att det är så slitet så det vill låsa sig?

Känns lite kontigt att det skulle komma så plötsligt också, av den anledningen är ju remmen ett troligare alternativ (trots att bägge då skulle ha samma fel).

Men som sagt, får väl gå på vevaxeln om det inte fungerar efter rembyte. Önskar verkligen att det skulle bli nåt slut på de här snart, dock inte lika hastigt som det med sprinten och handgranaten, hehe.

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Jag hade en likadan för några år sen, samma problem. . . tänkte att det var nått mindre fel i variatorn så jag sket i de för tillfället, sen börja den skrammla mer å mer och till sist skar den ihop totalt. Det var vevlagret mot variatorn.

Men de behöver ju inte vara samma fel på din, hade du testat dra å slita i primären åt alla håll ? Ifall det glappar så är de nog vevlagret.

Verkar vara ett vanligt fel på Rotax 494 ?

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Jo verkar som att de är ett vanligt fel. men detta kom bara på 1 dags körning .. :S men sen fortsatte han ju köra 3-4ggr ändå fast vi inte hittat felet .
:S men som tur var hitta vi de i tid.

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Goda nyheter nu! Problemet är löst!

Skruvade ihop skotern idag efter att jag fortfarande inte hittat något fel. Provade med den gamla remmen igen och nu var det mkt lägre missljud och inte lika ofta. Eftersom jag ändå misstänkte remmen bytte jag den till en helt ny och då försvann även det sista av missljudet.

Har ju gått igenom mkt på skotern nu och bonusen är att den nu är piggare, mest troligt tack vara variatorrenoveringarna.

Tack till er alla för era tips! Har varit riktigt skönt att ha någon att fråga!