problem med polaris indy RXL sks 650 efi...

metallica96

Välkänd medlem
25 jan 2011
108
0
6
Föglö
goddag alla kunniga skoterförare!
nu är det så att min far och jag har problem med vår skoter, första problemet var att den inte tände. då skickade vi den till en verkstad, men de gjorde nästan ingenting bättre, förut att det kom en svag gnista.( den startade där hos dem, fast där var det u varmt och så)
sen skickade vi den till en kunnig person här på föglö där jag bor, och han rev isär hela motorn och upptäckte att bränslepumpen var slut. han fixade också lite kablar och sånt, så den började tända bättre.
sen fick vi hem den, och den går i ungefär 5 dagar, sen igår när jag skulle ut och köra, drog jag ut efi knappen, fast den var varm( dum som man är) så startade den, och så dog den, helt utan förvarning. då väntade jag en stund eftersom jag trodde den var dränkt, eftersom den var ganska varm. Men den ville ändå inte starta. Vi kollade att det kom gnista och det gjorde det, men den ville inte starta. Nu för en stund sen var pappa ut och testade starta, och då startade den på tredje rycket!
nått måste ju vara fel, men jag har ingen anning vad. hoppas det finns nån person här på forumet som har. :)
 

klacken 1972

Medlem
18 jan 2011
36
0
1
maxmo
Sv: problem med polaris indy xlt sks 650 efi...

Tror nog bara den hade blivit sur,starta när den hade fått stå lite längre.
 

metallica96

Välkänd medlem
25 jan 2011
108
0
6
Föglö
Sv: problem med polaris indy xlt sks 650 efi...

Tror nog bara den hade blivit sur,starta när den hade fått stå lite längre.
men att den hade stått sur i ett dygn? vi testade dra 20 miuter efter, på kvällen, och på morgonen, men det var först dagen efter som den startade...
 

ante_hedis

Aktiv medlem
4 jan 2010
58
0
1
Sandviken
Elektrodavstånd på stiften? Hade liknande problem på min xlt (dock en förgasar motor) och vi bytte en massa men sen knacka vi ihop stiften till 0.5 - 0.6 och då hoppade den igång direkt :D

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 

metallica96

Välkänd medlem
25 jan 2011
108
0
6
Föglö
Sv: problem med polaris indy xlt sks 650 efi...

ber om ursäkt alla, jag har skrivt fel i rubriken, det ska vara RXL!
 

metallica96

Välkänd medlem
25 jan 2011
108
0
6
Föglö
Sv: problem med polaris indy xlt sks 650 efi...

Elektrodavstånd på stiften? Hade liknande problem på min xlt (dock en förgasar motor) och vi bytte en massa men sen knacka vi ihop stiften till 0.5 - 0.6 och då hoppade den igång direkt :D

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
nu är ju jag ganska okunnig om det här med motorer och sånt, så vad är Elektrodavstånd?
den startade när den hade stått en dag, så om den inte startade alls för dig, så är det nog inte samma fel?
 

ante_hedis

Aktiv medlem
4 jan 2010
58
0
1
Sandviken
Avståndet mellan Elektrod och grejen i mitten på isolatorn på stiftet. Min tände till en gång när den stått länge sen dog den. Så de verkar vara nå liknande att din också släcker stiften :)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
 

metallica96

Välkänd medlem
25 jan 2011
108
0
6
Föglö
Sv: problem med polaris indy xlt sks 650 efi...

Avståndet mellan Elektrod och grejen i mitten på isolatorn på stiftet. Min tände till en gång när den stått länge sen dog den. Så de verkar vara nå liknande att din också släcker stiften :)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
aha. men vi testade byta stift också, men det hjälpte inte. min pappa hade även varit ute och kört typ en kvart före jag skulle ut och köra när den dog.
 

metallica96

Välkänd medlem
25 jan 2011
108
0
6
Föglö
Sv: problem med polaris indy xlt sks 650 efi...

Nu har jag satt batteriet på laddning, och huj vad jobbigt det var att få ut det! satt ett större batteri än det ska var, så de har höjt upp pipan och lite såna otrevligheter för att få dit de, så det var himla svårt att få bort det. men jag hittade även en sak som jag tror kan vara felet! -kabeln från batteriet hade legat mot pipan, så den var sönder bränd, eller vad man nu ska kalla det. ni kan ju avgöra själva, men jag tycker inte det där ser bra ut.
 

Attachments

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sv: problem med polaris indy xlt sks 650 efi...

Inte behöver du ta ut batteriet för att ladda det.
Det verkar i alla fall som att du har hittat felkällan!
 

metallica96

Välkänd medlem
25 jan 2011
108
0
6
Föglö
Sv: problem med polaris indy xlt sks 650 efi...

jag hittade ingen skarvsladd och hade 50 meter till närmaste uttag, så tror jag behövde det :p
men jo, det verkar so jag hittat felet! :D
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
jo samma som du hade men min var värre åtgången... och som hjulboggie skriver.. där ser vi en av anledningarna till många onödiga förgasar konverteringar.. :D
 

metallica96

Välkänd medlem
25 jan 2011
108
0
6
Föglö
nu har jag fått hem en annan kabel och testat, men det funkar fortfarande inte... nu kommer det int ens gnista, vad kan det vara??