Problem med zrt 800 -95

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Hej!

Köpte en zrt för några veckor sen, gick som ett skott, fick tid att pröva den lite igår och provade att dra på över sjön och döm om min förvåning, gick hur fint som helst upp till 110km/h sen hände ingenting! De små vändor jag kört förut så har den börjat dragit iväg ordentligt från 110 och uppåt, vet fan inte vad som hänt.

Sätte i nya stift innan turen igår och skruva av dom förut för att läsa av stiftet, två var gyllenbruna och fina och det tredje (längst bort från variatorn ) var som nytt syntes ej att det blitt kört med ens.
Kolla gnistan å alla tre var lika, starta sen även och tog även lös kröken på den cylindern när jag hade den på tomgång och visst går den...

Nån som har nån idé varför det stiftet ser " oanvänt" ut?

Tacksam för svar!

Oskar
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
En sak till, enda jag gjort sen jag köpte den är att bytt stift, försäkrat mig om att inte insugsgummina var spruckna, samt så har jag fått på gummina på förgasarna till luftburken (satt ej på förgasarna när jag köpte den) kan de göra nån inverkan.? Att luftburken är för tät menar jag?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Plocka isär förgasarna och kolla så inte högfarts munstycket sitter igen , eller något annat , alla munstycken i alla förgasare om du inte gjort ren dom sen köpet .

Vid tomgång kan du ju känna på piporna så alla tre blir lika varma

Börja med det , fortsätter det får man gå vidare på andra saker
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Piporna lika varma (nu iaf) förgasarna rengjorda, tanka den även för att kolla vad den dragit, väldigt blandad körning med en del gas så har den fått i sig 6,1 liter milen!?!
Blöddrar och dåligt gas-svar upp till 4500 rpm ungefär sen börjar den friskna till...reedsen kollade och även de var ok
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Hm .
Du sa först att den började gå dåligt vid ca 110 , nu är det blödder redan från början ? .
Är det båda fenomenen nu eller ?? .

Har du kollat förgasarbestyckningen , alla munstycken så det är rätt ? .
Vill bara ha klart så förgaseriet ditt är helt ok .
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Blöddrat har den gjort sen jag köpte den, men det hyfsat ordnat nu med lite justering på luftskruvarna. Kan man på enkelt sätt kolla om choken hängt sig eller liknande?
Men problemet var just detta med att jag inte fick nån ordentlig fart på den när jag närma mig 110 så var det helt stopp, men jag såg nu att ena kontaktstycke hade en kabel som var i stort sett lös, ordnat det nu och tycker den går ok nu igen, dock så övergick snö i regn så jag har inte hunnit testa så han funkar i några hastigheter än...
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Tidiga modeller utav zrt/thundercat hadde lätt att få glykol vatten från burken och smita in i kontakterna och ställa till problem.
Smörj in dom med kontakt fett så minimerar du risken för sådant , spraya rent med typ Bräcklen före .

Choke reglaget skall ha lite glapp , du kan även känna på varje vire till choke pluncharna , det skall finnas liiiiite glapp i virehöljet , har du inte det är det risk att den är lite öppen , bättre att ha lite mer glapp än inget , du får full choke ändå så det räcker vid full öppning .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.834
866
113
Kramfors
Låter som den toksurar på magsidans cylinder "det stift som är renspolat". Tänkbar orsak skulle kunna vara reedblad som är sönder men det är kollat hör jag.Kolla choken som hurricane säger.

Ta även ett kompprov ,kan vara hål i kolv pga tidigare snålgång= täta munstycken i den. Hål i kolv kan ge väldigt blött stift.

Om kompet är ok.

Då gissar jag på att den cylinderns förgasare ev saknar högfartsmunstycke eller att den flödar och dräneringsslangar inte är öppen,,,typ veckad eller klämda eller choken ligger på.

Stiften kan även vara väck trotts bra synbar gnista. Dessa maskiner äter stift om inte den får exakt rätt mängd soppa . Köp bara NGK EYA 9 till dessa motorer för dem klara surning bäst.

Man kan lätt skuta 10st stift på bara en enda startning och en gasrepa om inte man ex varmkör ordentligt eller har choken på för länge. Det går bra ta tändstift från vilken motor som helst bara för varmkörning om man är orolig för surgång.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ok! Var och köpte nya stift idag samnt släppte lite på chokewirena så det inte var de som låg på. Tog en liten tur nu, hade bättre gas respons iaf hastigheten kan jag inte testa här hemma men in i garage å skruva av stiften, 2 helt ok brända och fina sjöblött, alla pipor är jämn heta samnt att kompet är lika på alla tre...blir nog till att riva gasarna en gång till samnt kolla reedsen så jag inte missa nåt...nåt specifikt jag kan kolla när jag ändå rengör gasarna? Går det att ställa nålen på dessa?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Menar du att du har ett stift som är blött fortfarande ??? alltså ..

Om det är så ? När du gjorde ren munstyckena , tog du lös nålventilen och tog bort även nålen som går ner i sätet , så du inte har något litet skräp där som ligger så nålen inte tätar ? .( ev kan nålventilen vara slut så den läcker ) .
Kolla även flotörnivån , så den står lika på alla .

Fortsätter det att strula så kan du ju enkelt flytta förgasaren från Mag där den går blött till Cen (mitten) och se om problemet följer med , då vet du om det är förgasaren .

Så inte ena tändspolen börjar ge med sig , men den kan du ju lika enkelt kolla genom att skifta tändkablarna till en annan .

Nålen skall orginal stå på mitten utav nålen .

Har du koll på bestyckningen ? , orginal skall det vara 450 , det är tilltaget , du kan gå ner till 430 , lågfaren är 35 orginal , vore konstigt om den inte tar det , då jag själv kör med 45 i mina tripplar och orginal förgasare
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Vet att huvudmunstycket var 440 låg kommer jag inte ihåg, ska plocka isär imorrn så får vi se, nån som vet hur luft resp tomgångsskruven ska stå original samnt hur tar man loss choke Wiren lättast??
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Luftskruven är 1 1/2varv orginal , sen får man utgå från det , hittar man inte bra läge får man byta lågfart ner eller upp , vad som krävs .

Tomgångs skruvarna skall man försöka justera till mitten så du har justermån ner o upp , sedan justra in virarna oxå , kan vara lite trul om man inte får till det , så inte magnetbrytarna i förgasarna kopplat till gashandtaget börjar bråka . får inte bli för slakt i gashandtaget , skall vara ca 3mm glapp .
Finns fina instruktioner i orginal handboken om det där , om det finns på nätet vet jag inte ,kan ju vara värt att googla om det om man är osäker .

Choke viren ? , sitter ju bara i förgasaren , med en låsplåt du viker åt sidan , sedan lossar gängar du upp den .
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ok tog aldrig lös chokewirena förra gång å det var där felet satt, rost i den gasaren som stiftet var blött!
Tog isär gasarna för säkerhetsskull, å orka givetvis dra av "förlängaren" till huvudmunstycket. Nytt beställt men kommer tidigast efter nyår, nån som har en idé om det går att lösa ändå? Vill ju inte va skoterlös nu när man äntligen är ledig...
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ingen som har nått förslag? Nån förgasare som har lika?
Det är ju inte själva munstycket utan "muttern" mellan munstycke å förgasaren som gett sig...
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Nr 32 var det men vi lyckades att löda det, idag vart det en tur på 8mil så man fick känna lite på skotern,
Gick vasst å fint de 5 första milen sen korsa vi en sjö och jag drog fullt i Max 10sec, märkte direkt att det inte var samma maskin, då hade ena tändstiftet gett sig, i med ett reserv å efter 3mil igen så går nästa stift. Nån som har några idéer ? Stiften jag nyttjar har vart br9es och bpr9es? Läst att dessa maskiner "äter" stift men finns det nått man kan göra?

God jul på er!
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vill inte hålla med om att dessa maskiner med tripplar äter stift , det är långt i från mina upplevelser .
Du kan ha orsak till för mycket olja , kolla efter en tur hur mycket den dragit , oljearmen är från fabrik justerad efter markeringarna , men där drar den offta långt mer än 2 % , en del gå upp till 4% , får den för mycket olja släcker den stift .

Kör på BR9EYA , det rekomenderas utav Arctic .
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Mätte upp vad den dragit blandad 2,67 L/milen å 2,1% oljeblandning, var iväg å köpte BR9EYA idag, men nu har jag helt plötsligt ingen gnista, knappt gått 20mil sen statorbyttes (av tidigare ägare)
Nån som har tips om vart och hur jag ska börja?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har du kollat stop krettsen .
Där nödstopps gummi proppen skall sitta , så kan det i bland vara så den inte trycker in knappen riktigt , ta en mejsel eller något och håll in den ordentligt och kolla gnistan då .

Kan vara glapp kontakt , om det bara kommit så där plöttsligt