Problem med zrt 800 -95

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag skulle lindat statorn igen.

Om statorn är bytt så tror jag inte den är bytt till en ny, snarare en beg-fungerande.

Har några ZRT 800/900 som har ätit statorer. Linda om den så ska det nog funka.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Är det det första man gör , ger sig på en utav de dyraste sakerna som kan strula .
Bör man inte kolla upp elsystemet först , stopp krets , glapp i kablar mm innan man dömer ut en stator .

Hittar man inget fel där kan man ju gå vidare till den , mäta upp den , eller skicka den till Timrå Elbyggnad där dom även kan testa den
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om en ZRT dödar stift skulle jag inte ödlsa för mycket tid på annat än att linda statorn, då det är ett välkänt fel på de modellerna. Dessutom ger det inte mycket att mäta statorn.

Men ja, stoppkrets, kabelbrott, trasig magnet, dålig olja, dåliga luft/bränsle blandning osv. går ju kolla. Men att det skall resultera i samma symtom som statorfel ser jag som väldigt osanorlikt.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Det han jag köpte den av sa att den var bytt mot nån "förstärkt" statorbyttes mer än så vet jag inte, var ute å prova skruvmejsel i dessen men utan resultat, enda jag gjorde igår var ju å trycka ner stoppknappen när jag körde in den i garaget och drog ur dessen, å idag stendött!?
Lampan lyser när jag rycker i snöret om det är till någon hjälp, plocka även av locket under stoppknappen, men hur får jag lös kontakterna där? Tänkte om det är där felet sitter, samnt kablarna till dessen verkar det ju som jag behöver riva halva skotern för att komma åt..,
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Sedär ja, man lär sig nått nytt varje dag! Men det hjälpte inte mig ljust nu,
Nån som har svar på hur jag kopplar loss kablarna på Stopp knappen samnt på Dödmansgreppet? Bättre att fråga än än att pilla sönder nåt..
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Om du tar bort skyddet över styret så kommer du åt kabelaget där , där har du även en koppling till nödstoppen på styret , den kan du bygla så har kopplat bort styr nödstoppen .

Tror det är liten risk för Nödstoppen med gummi pluppen är felande.
Men för att komma åtden måste du skruva lös tank kåpan i plast , så kan du vika upp den för att komma åt på baksidan , om du inte har elskema så kan du summra den krettsen .
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Det kommer 2st Kabelstammar från motorn. Dessa hittar du vid magnapullen. En av dessa går ihop i en kopplingsplint som det finns 4st kablar i svart,brun och gul om jag ej minns fel. Ta isär denna och vrid den så att dom gula kablarna ej har kontakt med varandra = bara två stift skall sättas ihop. Detta innebär att du tjuvkopplar skotern. du måste alltså rycka tändhattar eller döda den med choken då du ska stanna den. prova dig fram för jag minns inte exakt vilka färger som ska sitta ihop. detta innebär att du kopplar bort all el förutom tändningen. Startar den nu så har du ett elfel någon annan stans. Har ex varit med om att kabeln till baklyset är klämd under dynan och tillslut så har du nött bort höljet = jävligt mycke kortis. Good Luck.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ja visst glöder det till när jag drar i snöret...sänt mail adressen till dig nu. Tack!
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Om du kollar elschemat så skall det vara svart-brun du skall bygla på den plinten , det är ett NC- system fram till 1997 .
Från och med 1998 blir det NO , där räcker det med att dra i sär plinten så startar skotern , du får rycka tändhattarna .

Schema kommer snart ..
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Tack! Var ju kanon å få det beskrivet så, ska ut och kolla upp detta nu, återkommer!!