Höll på att få lämna lynxen i skogen idag.
Plötsligt när jag stanna och skulle lägga i backen så dog motorn. Startar inte på startmotorn. Den tänder till lite men dör fort. Alltså man märker den går lite mer än om man drar med dödarn så jag gissar det tänder och den vrider på nått varv men sedan dör den. Vissa drag är den helt död. Testar vänta lite. Drar i snöret istället för att spara på batteriet. Provar även blåsa i tanken ett par gånger. Ingen skillnad av det... Men efter nån halvtimme och mkt drag i snöret och lirkande med gasen harklar den igång och jag lyckas hålla den levande om jag parerar med gasen.
Jag gissar den bara går på en cylinder. Lyckas hålla den igång och kan köra hem men den vill dö och jag får jobba med att parera med gasen. När jag är hemma märker jag att den precis precis nöd och näppe har tomgång på ~700 varv.
Skotern är ny -23 (49 ranger pro). Den har väl gått typ några turer och cirka 40mil. Är fortfarande i inkörningsprogrammet. Kanske 20% kvar? Visst kan jag lämna in för jag har ju garanti men man vet ju inte hur det är med verkstadstider så här under högsäsong. Typiskt då jag bokat fjällboende nästa vecka så hade velat ha en fungerandes skotern med mig då. Var förbi handlarn här i Luleå men dom hade slut tändstift. Ska tydligen heta "ILKR8Q7". Så...under tiden tänkte jag man kan ju bolla lite med eliten här i forumet
Plötsligt när jag stanna och skulle lägga i backen så dog motorn. Startar inte på startmotorn. Den tänder till lite men dör fort. Alltså man märker den går lite mer än om man drar med dödarn så jag gissar det tänder och den vrider på nått varv men sedan dör den. Vissa drag är den helt död. Testar vänta lite. Drar i snöret istället för att spara på batteriet. Provar även blåsa i tanken ett par gånger. Ingen skillnad av det... Men efter nån halvtimme och mkt drag i snöret och lirkande med gasen harklar den igång och jag lyckas hålla den levande om jag parerar med gasen.
Jag gissar den bara går på en cylinder. Lyckas hålla den igång och kan köra hem men den vill dö och jag får jobba med att parera med gasen. När jag är hemma märker jag att den precis precis nöd och näppe har tomgång på ~700 varv.
Skotern är ny -23 (49 ranger pro). Den har väl gått typ några turer och cirka 40mil. Är fortfarande i inkörningsprogrammet. Kanske 20% kvar? Visst kan jag lämna in för jag har ju garanti men man vet ju inte hur det är med verkstadstider så här under högsäsong. Typiskt då jag bokat fjällboende nästa vecka så hade velat ha en fungerandes skotern med mig då. Var förbi handlarn här i Luleå men dom hade slut tändstift. Ska tydligen heta "ILKR8Q7". Så...under tiden tänkte jag man kan ju bolla lite med eliten här i forumet
- Är det mest troligt bara ett "släckt" stift och isf är det normalt att stift dör i etec 600? Är det känsligare i inkörningsprogrammet?
- Andra teorier vad det kan vara för problem?
Last edited: