Problem polaris prox 440 -03

R

Robin

Testa lyft upp mattan på den och gasa runt om du inte redan gjort det, blöddar den då fortfarande så kan du iaf till en 50% utesluta att drevningen är boven i dramat (även om den är för högt drevad med 600drevningen)

Om intresse finns så kan jag ju kompmäta min motor imorgon iom att den är ny och i prinsip samma motor som du har så får du iaf en fingervisning om vad kompet bör ligga på med 98okt topparna..
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
hade samma fel på en polaris 650, det beror på att variatorn är fel viktad då växlar den inte som den ska, pröva att köra nedför då ska du se att den växlar ut.
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Kolla med Polaris ÅF så att du har rätt stift i den, ska vara Champion xxxxx nånting.

Mmm låter märkligt, kollat stiftena nånting?
Hur är den om du pallar upp den och gasar ?

Om du provar som skrivaren ovanför sa och gasar på i nerförsbacke?
Kan även vara en variator fråga, hör med polaris ÅF om vilka vikter de ska vara orginal och vad sekundären ska stå på för hål.

Vad menar du med luftfilter, har du ett st luftfilter på varje förgasare, eller kör du med den stora luftboxen/burken.

Har själv en ProXR 04, satt 280 huvudmunstycke i den, när jag kom hem till Sundsvall(4mil utanför) och de var 0 gradigt och provkörde, kollade sen stiftena de var knallvita. Så det här med temperaturen har mkt att göra med motorerna.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
280 är för litet tror jag, enligt ÅF så ska det vara 330 Orginal.
Jag kör på 320 nu, men börjar lura på att ÅF i Sundsvall inte riktigt vet.

Enligt samma ÅF så skall det sitta 51grams vikter samt almond/röd fjäder i primären, har inte kollat det, fjädern är vit iallafall.
Sekundären har vi ställt om, men ev inte exakt som den skall vara.
Har även pallat upp den och gasat, men det var innan jag bytte till orginal munstycken, skall testa igen, men det är så mycket med julen nu ochså så man hinner knappt med sig.

Robin från Kiruna, du får gärna vid tillfälle kolla din komp och berätta här vad din står på.

Scaleos skall testa.

Tack alla som vänligt nog hjälper till.

Och god jul på er.

Ska kolla drevningen nu i helgen samt ta bort primären om jag får tag i nån avdragare.
När jag köpte skotern, så var sekundären så lös att man drog isär skivorna med ingen kraft alls.
Har testat att ställa om den till mitten av hålen, samt vridit den både ett och två hack, två hack blev på tok för mycket, men ett hack verkade bättre, men kanske för hårt endå?, kanske ska släppa tillbaks den och ställa på dom nummer graderade hålen bara.

Luftfiltrena är s.k universial filter med stålfjäder, en på varje förgasare, luftburken är uppkapad och tom. Dom är gjorda i nån slags skumgummi.
Skall testa några andra ev.

Edit: Är det viktigt att man tankar 98oktan i skotern? jag har ju bara testat den med 95oktan.
 
R

Robin

Hann tyvärr inte med att kompmäta motorn idag, hade tanken att den skulle monteras tillbak i chassit idag men andra planer kom ivägen, monterar i motorn imorgon så kommer det en komp test på det då.. för övrigt är skotern klar efter det, väntar endast på ett st paket innehållande vair-flow, ska bli fint att slippa skruva förgasare hela vintern..
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Hann tyvärr inte med att kompmäta motorn idag, hade tanken att den skulle monteras tillbak i chassit idag men andra planer kom ivägen, monterar i motorn imorgon så kommer det en komp test på det då.. för övrigt är skotern klar efter det, väntar endast på ett st paket innehållande vair-flow, ska bli fint att slippa skruva förgasare hela vintern..
Låter bra det.

Tror dock inte kompet är problemet, inte tände kurve apparaten heller.
svårt att beskriva skotern, men när den är varm och jag står på en vanlig väg i uppförsbacke så blöddrar den friskt och allvarligt så orkar den inte gå iväg, får skjuta på den för att den skall röra sig.

Blöddret kan ju ha lite att göra med inga luftfilter, runt noll grader.
men orken då i skotern?

nåt är galet på riktigt.

Den är liksom inte rapp som jag skrivit förr heller på gasen innan tillslaget kommer.
är det känsligt att köra 95oktan i en prox 440?

Som det verkar nu blir jag tvungen att lämna in skotern i början på Januari när firmorna öppnar igen.

God Jul alla och lika tacksam för mer svar och tips.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Problemen kvarstår.

Skoter går relativt bra när den är kall, men som piss så fort den blir varm.
Tycker ju inte att den skall läcka nånstans runt cylindrarna, för då borde kylvätskan minska, men det gör den inte, tänkte ifall värmen utvidgade nån spricka eller hål.

Tog lös primären för 10 minuter sedan.
Satt en Almond/röd fjäder i den, så det stämmer nog.
Vikterna hette S 53H kan det stämma? Dom skall väga 51g, eller står beteckningen för
53g?
spelar inte så stor roll just nu, då jag inte tror att 2g kan göra så att skotern går kasst.

EDIT: hittade dessa i polaris katalog, kan det stämma till prox 440 03?, antar att high octane är typ 95/98 oktan?. 11 1321731 Asm., Weight/Bushing, S-51H [High Octane] Mina vikter heter som sagt S 53H.
Kan tänkas att det sitter vikter för 600cc endå kanske då?.

Edit2: kollar man i katalogen så verkar munstycke 290 vara standard, inte 320/330 som ÅF i sundsvall säger.
Polaris Handbok
Nån som kan bekräfta ifall det är till 110 toppar man kör 290, eller sitter 290 orginal på era prox 440 motorer?

Edit3: Tog lös transsmisions kåpan sent igårkväll, och till min förvåning så hadde skruven som håller stora drevet gått av, men mirakulöst nog så hittar jag inga skador på aluminiumet, men skruvskallen, samt vissa länkar var slitna, antar att den kan ha killat sig fast lite.
Förövrigt så var det 23/39 drevning alltså 600 orginal.
 
Last edited:

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Nu har jag fixat lite mer med skotern och den går bättre, men inte riktigt antar jag.

1. Fixat skruven till drevet som hadde gått av.

2. bytt till mindre munstycken, satt 270 när jag köpte skotern, bytte till 320 (orginal enl. ÅF i S-vall) Bytt ner till 290, utan att stiften blivit för torra/vita.

3. Det är konstaterat att vikterna i primären väger 2g/st för mycket än vad det skall vara till 440. Men där ligger nog inte felet, då primären bara växlar fortare vid tyngre vikter.

4. även konstaterat att det sitter orginal 600 drevning på den, kan kanske ha att göra med att den känns lite slö på höga varv?

Och kör som skrivits förut, med rensad luftburk och Universal filter.

Luftskruvarna ställda på 1 varv.

När skotern är kall känns det som den går bra, men när den blivit riktigt varm så är den ryckig i gången sticker inte iväg på samma varvtal som när den är kall osv blöddrar lite.
Det t.o.m luktar riktigt varmt om den :).

Det har inte blivit nån skillnad ifall jag ryckt ur kablarna till avgastemp givaren heller när den är varm.

Kör med nyckeln på läge prem only.

Finns det nåt nån kan tänka sig vara fel eftersom jag har den där gången när den blir varm?

Sitter det nån form av andra givare/vacuum klockor etc som kan haka upp sig eller börja glappa eller gå sönder?

Tycker även skotern ska gå snabbare, den har det jobbigt upp till 100km/h.
Man tycker att med den högre drevning som sitter nu så borde skotern gå snabbare och vara lite slöare, vilket den är, slöare alltså, men inte snabbare.

Har snart kollat det mesta, man tycker inte att det kan vara nåt fel på kolvarna/reedkorgarna från att skotern är kall till varm?

Den varvar uppåt 9000rpm och gör 100km/h +/-.

Blir galen snart :).

Och givetvis tacksam för svar.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har nu hittat felet.
Konstiga är att det har gått att köra med skotern. Men ena cylinder är rejält skuren fastän den har inte nypt.
Har inte haft tid att knäppa kort på den, men nu ved jag vad för fel det är iallafall.
Konstigt att jag haft så bra komp och samma på båda cylindrarna.

Nu börjar den eviga jakten på en bättre begagnad cylinder.

Tack alla som försökt hjälpa mig med skotern.

Ps. Att nicasila om den är inget alternativ då det ofta tar tid och är dyrare i regel än att köpa en fräsch begagnad cylinder.

Ps2. Om nån kan hitta i nån bok vad orginal komp bör ligga på i en prox 440 motor så är jag tacksam. ÅF i S-vall vet inte/hittar inte, samt Motorhuset i Östersund visste tydligen inte/ville inte hjälpa.
 
R

Robin

Fint att det löste sig! :)
Att du hittade felet dvs, skärningen var ju mindra bra.

Ja just jäklar jag har helt glömt bort att mäta kompet, men nu LOVAR jag att fixa det imorgon eftersom jag ändå ska gå och finjustera bestyckning osv.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag förstog inte om du hade luftburken kvar. För man kan inte sätta dit nå universalfilter direkt på förgasarna för då får man på tok för var luft från motorutrymmet. Luften till gasarna skall komma kall direkt utifrån
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Jag förstog inte om du hade luftburken kvar. För man kan inte sätta dit nå universalfilter direkt på förgasarna för då får man på tok för var luft från motorutrymmet. Luften till gasarna skall komma kall direkt utifrån
Luftburken sitter kvar, men den är urtagen, universal filtren sticker in i luftburken, men det känns endå som att den fick för mycket luft, och antagligen lite för varm luft kanske.

Vet inte hur andra människor gör ( inte jag som rensat burken), men man ser ofta annonser på blocket där det står "uni filter" " rensad luftburk".


Uppdatering om skotern, har pratat med ett företag i S-vall som importerar från Usa angående cylindrar, dom köper hem mycket till atv/båt och lite mindre till skotrar.

Han skulle leta både nya prox cyllar samt att jag bad han fråga efter 600 cyllar, för hittar han sådana till ett bra pris, så blire 600cc istället, vilket jag har fått förklarat för mig från PF racing, att det är fullt möjligt bara man svarvar ner dom lite. Givetvis måste man ju ha 600 kolvar ochså, och ev avgas.

S-vall's företaget påstod att folk beställde variator remmar av han från Usa, då han sade att det nästan skillde 1000:- på en Orginal "värsting" rem.

Man kanske skulle fråga om han kan få tag på en fräsch motor istället i 700cc klassen :rock:.

Väldigt trevliga att prata med på telefon iallafall, och jobbar inom samma fabrik som mig, fast skiftgång.
 
R

Robin

Har mätt kompet idag, men något resultat blev det ej.
Av någon anledning fick min kompmätare för sig att den inte ville visa nåt, dvs visaren stod stilla, säker någon fjäder som är pajj eller liknande.
Så jag är lessen att jag inte kan hjälpa dig med det.

På med 600cc bara blir fint de, lite portmatchning mot cylinder bara. Sen tror jag faktist det går bra att köra på 440ins avgasystem, har för mig att jag läst på mtnprod.se att orginal pipan funkar fint att köra på.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har mätt kompet idag, men något resultat blev det ej.
Av någon anledning fick min kompmätare för sig att den inte ville visa nåt, dvs visaren stod stilla, säker någon fjäder som är pajj eller liknande.
Så jag är lessen att jag inte kan hjälpa dig med det.

På med 600cc bara blir fint de, lite portmatchning mot cylinder bara. Sen tror jag faktist det går bra att köra på 440ins avgasystem, har för mig att jag läst på mtnprod.se att orginal pipan funkar fint att köra på.
Ok, synd att mätaren pajjat. Ska fråga dessa herrar om lite hemsidor i usa där man enkelt kan leta själv ochså efter delar.

Skulle vara roligt om det finns nåt liknande som blocket eller dylikt.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Hallå du har ju www.ebay.com om inte annat.
ska du köpa 600cc cylindrar så blir det dyrt, lika bra att köpa en 600cc motor istället.
1850kr kostar det att nickasila om cylindern din. 2300kr om det måste svetsas med.

han jag prata med var bäst i sverige på att níckasila om cylindrar han sa det till mig att om man gör en cylinder, så måste man göra bägge. köp original kolvar ett tips.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Köpte själv en 600CC cylinder beggad från USA igår. 800kr för cylindern men med moms o frakt lär det landa på runt 1500kr. Men risken finns ju alltid att man blivit blåst och får en skuren cylinder... Annars tar Blixten Racing 1750 kr för att fodra om nikkasil.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
ja just det var blixten racing jag prata med 1750kr var det.

en beggad cylinder 1500kr okej. vad tror du då 2st nya kostar med kolvar? avgasystem?
passar 440cc elen till 600cc? betsycka om förgasarna, topplock.

så vill säga vad kostar en motor USA kolla upp det först.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
googla efter Fritidsdepån i Sundsvall dom tar hem containrar från usa (atv/båtar/skoter)

även småplock som kolvar variator remmar.

Har ev fått tag på en 02as 700 motor, komplett och nyrenoverad med nya kolvar för ca 40 mil sedan genom en arbetskamrat.

Ska bara säkerställa vilken slags motor det är, för tydligen 02 så fanns både ves motorn och den äldre, är det inte ves får det vara för min del.

Slår jag till så ska jag uppdatera lite, och försöka få med bilder.