Dreven svarvade. Lite jobb kvar på drivaxeln då vi väntar leverans av drivhjulen, beställda från Timbersled. En udda storlek, 7 kugg 2,86 internaldrift. Verkar vara svårt att hitta dessa i sverige. Även drevningen kommer bli lite ovanlig: 14-19-18-16 ger en sluthastighet på 91 km/t vid 8.500 varv på 5:an. 6:an får ses som en transportväxel. Blir drevningen för hög kan man byta till 17 eller 18 på drivaxeln.
Vill i möjligaste mån göra dreven så lätta som möjligt.
Började med en enkel ritning för att få rätt håldimension och delning. Vill vara lite försiktig med lättningshålen så inte styrkan försämras. "Ekrarnas" tjocklek är 8 mm på lilla, 9,1 på mellanstorleken och 5,9 mm på det stora drevet med stora centrumhålet.
Delningsbord är nog en förutsättning för att det ska bli bra.
Dreven upplevs som stadiga och kommer hålla bra hoppas jag. Total vikt på alla drev inkl. klämhylsan på ena drevet blev 1007 gram för att vara exakt.
Här är ritningen på drivaxel och sekundäragel.
Axlarna hålborras med 16 mm långborr
Har fått hem vändhjulen. 8 tum stora och väger 350 g styck, var rädd att de skulle vara svaga men ser rätt överdimensionerade ut.