Projekt : Yamaha Enticer 340 renovering

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Nu har man gått å köpt sig en liten trevlig förstaskoter som jag tänkte ha som ett litet projekt att hålla på med...men snart växte det till ett stort projekt så, det är väl lika bra att starta en renoveringstråd.

Så här såg den ut då jag köpte den:

Tänkte börja lite försiktigt så jag tog bort den trasiga dynan och redan då växte problemen... Plywoodskivan som ligger under skumgummit var helt ruttnad så den bara föll ihop till ett pulver då man lyfte dynan... =D
Så här har jag då börjat på en ny skiva.

Och efter att mormor fick låna den i några dar såg den ut såhär = )

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Sv: Yamaha Enticer 340 renovering

[FONT=&quot]Sen tog jag och köpte en burk blanksvart och en matt värmebeständig färg och började måla om lite saker:

[/FONT]

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix

Alltid roligt att se folk som ids laga till gammel skotrar tummen upp:beer:

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

[FONT=&quot]Åsså lite mer polering och målning på utseendemässiga saker:
Före:

Efter:

[/FONT]

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

[FONT=&quot]Och sen bara för att skjuta upp det här med motorn så tog jag lös boogien för att kolla så allt såg bra ut...och tur var väl det, för den var helpajj!

[/FONT][FONT=&quot]Bra att jag fick med en låda med boogiegrejjer :rolleyes:
Efter att ha rivit ner hela boogien i molekyler och tagit de bästa av allt kan man konstatera att det saknas, lager till vändhjul, en hållare + hjul till hjulen som ska va på insidan av skenorna & hela glidblock.[/FONT]

B

Buktholmen

Hehe , eftersom jag har en ET 340 -80 själv så kommer jag säkert sno några ideér och jag kommer att hålla koll på den här tråden :D

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

[FONT=&quot]Sen var det ju det här med motorn :bawling::(
Ja det var väl bara att börja... förgasaren såg bra ut...tog bort topplocken och kollade kolvspelet... 10an gick ner...kollade variatorn...smutsig men till synes fungerande... lyfte bort cylindrarna och.......rost...

[/FONT][FONT=&quot]Som om nu det var de värsta..:bawling:.
PAJJ VEVAXELLAGER!!!! :argh:

[/FONT]

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

[FONT=&quot]Drog iväg ett mejl till han jag köpte den av och...
Inga problem :beer: tyckte han!
Han skulle fixa alla grejer till boogien och en ny stötbåge (om ni inte såg det så var de en buckla i baljan så huven inte riktigt gick på, men om man hade en stötbåge med rätt form så håller den in bucklan) till mig gratis :)

Sen skulle han fixa en ny motor också som jag skulle få köpa för några hunker....men den hade han inte än så den får vi vänta och hoppas på de bästa. Han jobbar för övrigt som skotermekaniker så det ska nog orda sig ;)

Mer kommer då man har sakerna!
Hooj.[/FONT]

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping

Kul o se en tråd när någon annan renoverar sin 340 istället för att ha uppdaterat min egen :D Ska bli kul o följa denna tråd.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

Kul att folk är intresserade av min gamla dräpare...

Alla frågor, tips och kommentarer är välkommna!

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se

Bra tråd. Känner mig inte lika snäll mot min ET som dig :D Men ska köpa nygammal huv till min med orginallyset så då ser den väl någorlunda bra ut.

Min boggie var sprucken på samma ställen som din och gummit var borta på mina boggiehjul också. Jag tog dom bästa hjulen och satt dom där dom mest behövdes. Plockade bort resten som var trasig eller glapp.

Hur länge hade den stått? Vad är mattan i för skick?

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

Vet inte hur länge den hade stått... han jag köpte den av hade köpt den som ett renoveringingsobjekt, men han fick aldrig tid att renovera den så han sålde den till mig... men jag skulle gissa att den kan ha stått i fem år kanske...
Mattan är i hyffsat skick... den är inte nött utan har alla "kammar" kvar, men man kan se lite av "plaststängerna" (eller vad man ska kalla det) på några få ställen...
Men den ska nog hålla iallafall 80 mil till hoppas jag...

Sen när det blir dags för ny matta får man väl köpa en vanlig 307 antar jag... du hade ju gjort nån intressant förlängning av din boogie Nordda... vars fick du tag på förlängingssatserna?

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se

Vet inte hur länge den hade stått... han jag köpte den av hade köpt den som ett renoveringingsobjekt, men han fick aldrig tid att renovera den så han sålde den till mig... men jag skulle gissa att den kan ha stått i fem år kanske...
Mattan är i hyffsat skick... den är inte nött utan har alla "kammar" kvar, men man kan se lite av "plaststängerna" (eller vad man ska kalla det) på några få ställen...
Men den ska nog hålla iallafall 80 mil till hoppas jag...

Sen när det blir dags för ny matta får man väl köpa en vanlig 307 antar jag... du hade ju gjort nån intressant förlängning av din boogie Nordda... vars fick du tag på förlängingssatserna?
Förlängde aldrig min. Jag flyttade bak den och höjde den. Vill du förlänga så finns det satser som passar "Yamaha" på Rinab för ett par hundringar eller nära tusenlappen om jag inte minns fel. Ingen aning om dom passar eller ej heller. Så jag tog det säkra och billiga alternativet först :D

B

Buktholmen

Och efter att mormor fick låna den i några dar såg den ut såhär = )
Tror du att din mormor skulle vilja laga min dyna oxå ? ;)

Last edited:
B

Buktholmen

gooosch, citera inte första inlägget, åtminstonde inte när det är 4 bilder i det.
Sorry , men hade ingen ork att ta bort bilderna .
Har fixat det nu . :eek:

Last edited:

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

Har dröjt ett tag, men ikväll ska ja upp till skråmträsket igen och köpa lite saker till skotern :)

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte

Kom tillbaks nu.
Inköpt: Nya glidblock, Nya lager till vändhjulen, Ett boogiehjul med hållare, En okrockad stötbåge.
Också har jag lämnat in motorn till han jag köpte skotern av, så ska han kolla över den i veckan, se om den är värd att laga eller om jag ska få köpa en fungerande motor av honom :)

Summa: 300:-