Projekt : Yamaha Enticer 340 renovering

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Nu har etn fått ett bättre "garage" !
Det är inte ens gräsunderlag.

Yess, paket till mig :)

En Mikuni 34 mm Trottelfögg!
Det medföljde även en gasvire som kändes i stort sett ny, nånting så lättgasad den kommer bli nu =) Inte som förut då man behövde nästan skjuta tillbaka gashandtaget :D

Okej, detta kanske inte är nåt direkt framsteg i renoveringen, men jag behöver få svar på dirverse...

Denna förgasare har ett 340's Munstycke, orginal sitter det 220, så detta känns ju helt klart för stort. Men gäller det samma sak med trottel som spjäll i munstycken? Är det så pass logiskt att de bara är att köpa ett 220s munstycke eller vad borde jag ha?

Här hade jag tänkt montera dessa stoppar, som om jag förstått de rätt, borde sitta där.
Men som synes på bilden är fästena trasiga, och detta på båda sidor.
Har försökt limma dit dom, men de fastnade förståss inte.

Är dom nödvändiga? Kommer jag nöta sönder mattan när den slår igenom om jag inte har dom där? Eller har nån nåt bra tips på hur jag ska fästa dom?

Mvh Mattias

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Förgasare monterad, skotern funkar ! Men den behöver en primer... Köpte 240s munstycke och på mina repor runt stugan verkar de som de funkar bra! Får se hur den beter sig när det blir snöföre, om den kommer fortsätta hålla på och stanna hela tiden :mad: :laugh:.

Nu behöver jag bara svar på frågan jag ställde i slutet på förra inlägget - Behöver jag få dit dom där gummistopparna för att inte nöta sönder mattan? Ingen som vet?

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Ingen som kunde svara på de med gummistopparna alltså?
Aja, här kommer ett ytterligare framsteg iaf.

Förgasaren va inte direkt plug-and-play men nästan...
Anslutningarna mot cylindrar och luftburk var större i skotern än i förgasaren

Men vad löser sig inte med tejp och cykelslang? =D

Sen blev slaglängden på gashandtaget för kort nu med trottel... ( gashandtaget tog i styret innan trotteln va i översta läget)

De enda jag hade tillgång till va plattjärn, bågfil och en borrmaskin.

Distanserna klara

Monterat! Superb =) Funkar klockrent

Hmm, baken på min skoter ser inte vidare bra ut... :?

Var i kompisens garage för några dagar sen, och i hörnet stod denhär pärlan !

Kunde inte undvika att kolla lite på den, och nejmen se, den hade ju en finfin stänklapp =).
Hade en femtilapp på fickan så jag köpte den !

Så när jag kom till stugan blev det att rulla ut skotern på gräsmattan och börja montera.
Har en så fin "fram-vagn" så det går lätt att ta den ut och in

Borrat ur nitar...

Maskerat och lackat om "balken" som håller fast stänkan

Ny stänka och lyftbåge monterat

Så skulle jag kolla på dynan lite

De högra fästet fram var trasigt, men de avhjälptes liksom gasen med en bit plattjärn

Såhär rostiga gångjärn kan man ju inte ha

Lackade dom lite snabbt... Orka ta lös dom ;)

Nivåröret visade endast vara skitigt där man ska kolla, så jag vände de andra vägen och då blev det klart bättre:

Konstigt nog går det inte att köpa genomskinlig bensinslang längre.
Tror jag varit till dom flesta affärer i skellefteå som säljer bensinslang och ingen hade :?

Monterade inte tillbaka tanken och dynan då jag endå måste bort med de då jag ska dit med primern.
Så ni får se slutresultat på bakdelen vid nästa uppdate

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Så jäkla skoj att se.

Dessa renoveringar med bilder är kanontrevliga.